Dr. M. van der Hoeveschool

Ringweg-Kruiskamp 106 3814 WT Amersfoort

Schoolfoto van Dr. M. van der Hoeveschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De ontwikkeling van elke leerling wordt nauwgezet gevolgd en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Zo kunnen we ons onderwijs optimaal afstemmen op wat elke leerling nodig heeft. In het laatste schooljaar doen de leerlingen mee aan het eindonderzoek. Met alle informatie die we dan verzameld hebben, kunnen we samen met de ouders bekijken welke school het best past voor hun zoon of dochter.
Sinds het afgelopen jaar geeft de onderwijsinspectie ook voor sbo-scholen aan, welke prestaties verwacht mogen worden. Afgelopen jaar scoorden onze leerlingen een voldoende bij begrijpend lezen en rekenen en zelfs goed bij technisch lezen. Een prestatie van onze leerlingen waar we trots op zijn. 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen bij ons op school hebben voor elk vak een ontwikkelprognose (Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en inzichtelijk rekenen). Deze ontwikkelprognose wordt aan de hand van didactische gegevens (toetsresultaten) en IQ ingesteld. Deze ontwikkelprognose vertelt voor elk vak wat de uitstroomverwachting qua niveau is (Praktijkonderwijs/VMBO basis/VMBO kader etc.). Dit geeft ons handvatten het onderwijs voor deze leerling goed te plannen en het onderwijsaanbod eventueel hierop aan te passen. Bij de inzichtelijke vakken (begrijpend lezen en rekenen) is de invloed op het uiteindelijke uitstroom niveau het grootst. Er wordt in het Ontwikkelings Perspectief Plan ook het verwachte uitstroomniveau voor het vervolgonderwijs gegeven.

Wanneer een leerling bij een vak twee keer achter elkaar een jaar hoger (10 dle = 10 maanden onderwijs) scoort, of een jaar lager (10 dle) dan het te verwachten resultaat bij de afgenomen toets, dan wordt de ontwikkelprognose aangepast om zo weer realistische en haalbare doelen te kunnen stellen voor de leerling. Dit gebeurt soms pas na 3 keer wanneer er nog aanvullende informatie nodig is.

De leerkrachten evalueren de (Cito) toetsresultaten en geven in groepsplannen en Analyse Opbrengsten notities aan wat verklaringen zijn voor het wel of niet behalen van de ontwikkelprognose. Voor het plannen van een passend aanbod na deze analyse worden ook nadrukkelijk de resultaten uit de methodetoetsen gehaald. Bij deze toetsen wordt het vaak duidelijk welke onderdelen nog extra aandacht behoeven.

Wat betreft de Cito-toetsen worden de kinderen adaptief getoetst. Dat betekent dat er wordt gekeken naar het actuele beheersingsniveau van een leerling en dat daar de toets op wordt afgestemd. Zo kunnen we ons onderwijs en wat een leerling nodig heeft nog beter afstemmen op elkaar en krijgen we een realistisch beeld van wat een leerling kan. ook geeft het informatie wat een leerling nog nodig heeft om een bepaald uitstroom niveau te bereiken. Dat kan betekenen dat een leerling soms een lagere toets maakt dan het aangeboden niveau uit de methode. Het tegenovergesteld is ook het geval en dan worden kinderen door getoetst.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorgaans hebben onze leerlingen ook in het Voortgezet Onderwijs extra begeleiding nodig. Veel kinderen gaan naar scholen voor Voortgezet Onderwijs waar in een kleine groep onderwijs wordt gegeven, gericht op hun mogelijkheden. Onze leerlingen vervolgen hun schoolloopbaan doorgaans op VMBO-scholen of scholen voor Praktijkonderwijs. Er zijn in elke jaargang ook altijd een aantal kinderen die het VMBO Kader niveau behalen en zelfs een klein aantal het VMBO-T niveau, of hoger.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Dr M. van der Hoeveschool streven wij ernaar dat kinderen:

  • Zich veilig voelen
  • Betrokken zijn
  • Een positief realistisch zelfbeeld ontwikkelen

Deze kernwaarden zijn voorwaardelijk om tot leren te komen en daarom voor ons heel erg belangrijk. Om de sociale veiligheid binnen ons onderwijs te borgen, maken wij gebruik van de methode ‘Kanjertraining’.

De Kanjertraining streeft naar:

  • Het bevorderen van onderling vertrouwen en gevoel van veiligheid binnen de groep
  • Het versterken van sociale vaardigheden bij de leerlingen
  • Het beheersen van verschillende oplossingsstrategieën in conflicten
  • Bewustwording van eigenheid bij leerlingen (ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben)
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Bevordering van actief burgerschap

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Veiligheid en eigenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie is tevreden over de kwaliteit op onze school.

In haar laatste verslag schrijft de inspectie: “Op alle onderzochte onderdelen beoordeelt de inspectie de kwaliteit voldoende en voor sommige onderdelen zelfs goed. Zo is door veel aandacht voor structuur en regels, de taakgerichte werksfeer binnen de lessen als goed beoordeeld. Een sterk punt van de school is het respectvol omgaan met elkaar en de leraren tonen daarin voorbeeldgedrag. Er is veel rust en structuur in de groepen waardoor leerlingen goed tot leren komen”.


Elke twee jaar voeren Meerkringscholen een tevredenheidsonderzoek uit. Daarbij wordt ouders, kinderen, teamleden en directie gevraagd te oordelen over de school. Medewerkers gaven ons bij het laatste onderzoek een 8, ouders een 8.1 en leerlingen een 8.9. Een mooi rapport.

Terug naar boven