obs De Wijde Wereld

Wiekslag 102 a 3815 GS Amersfoort

  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school vinden wij een goede basisvorming voor alle leerlingen belangrijk. Vakken als taal, lezen, schrijven en rekenen worden door deskundige leerkrachten aangeboden met behulp van de beste methodes. We vinden het belangrijk dat leerlingen met een goede basis naar het voortgezet onderwijs gaan.  

Indien leerlingen extra ondersteuning nodig hebben bieden we dat binnen de mogelijkheden die we hebben. We vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen passend bij hun mogelijkheden. We zien dat leerlingen uitstromen naar diverse vormen van voortgezet onderwijs van Praktijkonderwijs tot VWO. 

In 2023 hebben we boven de signaleringswaarde gescoord. De gemiddelde score over drie jaar was op 1F 90% (Signaleringswaarde is 85%) en op 2F/1S 42% (Signaleringswaarde is 30,3%).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar nemen we toetsen af van Leerling in Beeld. In de maanden Februari en Juni. Deze tussenresultaten zijn een belangrijk sturingsmiddel om schoolbreed met elkaar onze resultaten te bespreken en te bekijken wat dit betekent voor ons onderwijsaanbod. In de groepsbespreking met de Intern Begeleider worden de resultaten van de groep en individuele leerlingen besproken. Schoolbreed analyseren we de toetsen twee keer per jaar en maken een plan van aanpak. 

We streven ernaar om onze leerlingen in 8 jaar tijd de basisschool te laten doorlopen. Soms kan het nodig zijn om een leerling te laten doubleren. In deze besluitvorming worden de methode- en citotoetsen meegenomen, maar ook de werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Als we vinden dat een leerling gebaat is bij verlengde leertijd dan wordt dit uiterlijk in de maand mei met ouders besproken. We vinden het belangrijk om de mening van ouders te horen en nemen dit mee. Het advies van de school is echter bindend. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf de start op school zijn wij transparant naar ouders over de scores en mogelijkheden van hun kind. Drie keer per jaar nodigen we ouders samen met hun kind uit om de voortgang te bespreken.

We vinden het belangrijk om leerlingen een onderbouwd en best passend advies te geven. We betrekken ouders vanaf groep 6 dan ook al bij het uitstroomprofiel. In het advies richten we ons op de cognitieve ontwikkeling, de werkhouding en zelfstandigheid. Eind groep 6 ontvangen ouders en leerling een voorlopige kijkrichting. Dit wordt onderbouwd met de OPP trap. Midden en eind groep 7 wordt deze trap verder bijgewerkt. Eind groep 7 ontvangen de ouders en leerlingen informatie over de resultaten en wat dit betekent voor het evt. advies wat in groep 8 zal volgen. In de eerste maanden van groep 8 wordt de NIO afgenomen en in januari toetsen van Leerling in Beeld. Op grond van de cognitieve resultaten, de taak- en werkhouding en motivatie van de leerling in combinatie met de uitslag van de toetsen en de uitslag van de NIO (mits ouders toestemming hebben gegeven om hieraan deel te nemen en de uitslag willen delen met school) wordt in januari aan ouders en leerling een voorlopig advies gegeven. In februari maken de leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets. In maart is de uitslag van de doorstroomtoets bekend. Komt daar uit dat leerlingen een niveau hoger kunnen uitstromen dan wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Bij een lagere score veranderd er niets. Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en leerling een definitief advies. In de week van 25 maart tot 31 maart melden ouders hun kind aan bij de middelbare school.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden een positief pedagogisch klimaat heel belangrijk. Ieder jaar starten we in alle groepen met de "Gouden Weken", zodat we vanaf de start van het schooljaar werken aan een prettige sfeer in de groep. De leerkrachten maken samen met de leerlingen klassenafspraken. Daarnaast investeren we veel in schoolbrede afspraken, zodat we zorgen voor een prettig schoolklimaat, waarin leerlingen zich veilig voelen om samen te leren, werken en spelen.

We werken met de methode van De Vreedzame School. We zien de klas en de school als een leer- en leefgemeenschap, waarbij we veel aandacht besteden aan sociale competenties en democratisch burgerschap. We vinden het belangrijk dat leerlingen leren om op vreedzame wijze conflicten op te lossen, zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en open te staan voor verschillen tussen mensen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich gehoord en gezien voelen en hun mening mogen geven. We willen dat leerlingen zichzelf leren kennen, weten wie ze zijn en wat ze willen. Zo proberen we te werken aan een positief zelfbeeld. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Wijde Wereld is een school die sinds 1 augustus 2016 bestaat. Het is een samenvoeging van basisschool de Albatros en de Wiekslag. In Mei 2019 heeft er een onderzoek plaatsgevonden specifiek gericht op Vroegschoolse Educatie. Het beeld is positief. Alle onderzochte standaarden zijn voldoende. Het onderdeel Zicht op Ontwikkeling wordt zelfs als goed beoordeeld. 

Terug naar boven