obs De Wijde Wereld

Wiekslag 102 a 3815 GS Amersfoort

  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld
  • Schoolfoto van obs De Wijde Wereld

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Wijde Wereld bestaat uit 26 medewerkers. Dit zijn leerkrachten, onderwijsassistenten, intern begeleiders, een RT-leerkracht, een ICT-specialist, administratie, conciërge en directie. Het team van de Wijde Wereld is vakkundig en zeer betrokken bij de leerlingen en ouders. Samen zorgt dit team van professionals ervoor dat ze de kwaliteit van het onderwijs garanderen en steeds werken aan verbetering. Ieder teamlid heeft een eigen taak en verantwoordelijkheid. 

De directie is samen met de intern begeleiders verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en de organisatie van de school. De intern begeleiders zorgen voor de coördinatie en uitvoering van de leerlingenzorg. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs in de groep en krijgt hier begeleiding bij van de intern begeleider. De remedial teacher ondersteunt leerlingen met een specifieke leervraag. En de onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten en begeleiden kleine groepjes kinderen of kinderen individueel.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Wijde Wereld gaat zorgvuldig om met vervanging van leerkrachten, zowel bij kortdurend als langdurige ziekte of verlof van leerkrachten. Continue worden er bewuste keuzes gemaakt hoe deze vervanging zo goed mogelijk geregeld kan worden, waarbij het belang van de leerlingen in het oog worden gehouden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij obs De Wijde Wereld willen we alle leerlingen het juiste onderwijsaanbod geven, zoveel mogelijk passend bij hun onderwijsbehoeften. We kiezen dan ook bewust voor een groepsgrootte van maximaal 25 leerlingen.  Op deze wijze is er meer tijd en aandacht voor de leerlingen. We vinden het heel belangrijk om alle leerlingen goed te volgen en zicht te hebben op hun ontwikkeling. 

Door samenwerking met Samenwerkingsverband De Eem zijn we in staat om extra ondersteuning te bieden aan de leerlingen die dat (tijdelijk) nodig hebben, door middel van het inzetten van een RT-leerkracht en onderwijsassistenten. Door leerlingen tijdelijk intensiever te begeleiden individueel, in kleinere groepen of in de klas, op het gebied van taal, rekenen, lezen of gedrag streven we ernaar ze onderwijs te bieden passend bij hun mogelijkheden. 

Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben kunnen deelnemen aan de Pittige Plusklas. De leerlingen leren projectmatig samenwerken, plannen, reflecteren, fouten maken. Zo zorgen we dat kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn ook hun talenten kunnen benutten en zich optimaal ontwikkelen. 

We willen leerlingen graag goed voorbereiden op de toekomst. In samenwerking met IMC-basis krijgen de leerlingen van groep 7 & 8 een aanbod waarbij ze kennis kunnen maken met verschillende vakgebieden en beroepen

Daarnaast bieden we in samenwerking met de gemeente Amersfoort en Stichting Meerkring bovenbouwleerlingen de Ta(a)lentklas aan. Dit is speciaal voor gemotiveerde leerlingen, die met extra onderwijstijd, speciaal gericht op taalontwikkeling daarmee naar VMBO-T, Havo of VWO kunnen.

Voor de leerlingen van groep 8 die extra ondersteuning willen bij taal en rekenen en voorbereid willen worden op het voortgezet onderwijs werken we samen met Lyceo. Deze leerlingen volgen het Opstapprogramma en krijgen gedurende 15 weken een keer per week na schooltijd extra begeleiding. En ook na de overstap naar de middelbare school krijgen zij nog begeleiding in de brugklas.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op de Wijde Wereld willen we, met het onderwijs aan jonge kinderen,  zoveel mogelijk aansluiten bij de manier waarop zij leren. Jonge kinderen leren door te spelen. Door te kunnen bewegen en experimenteren wordt het jonge kind uitgedaagd zich te ontwikkelen en krijgt het grip op de wereld. Door spel worden zowel de cognitieve, taal-spraak, motorische en  persoonlijkheidsontwikkeling als de sociale vaardigheden aangesproken. Het jonge kind leert door veel ervaringen op te doen, onthoudt de dingen door veel te herhalen en kan het daarna opslaan in zijn geheugen en het in andere situaties gebruiken. Jonge kinderen zijn voortdurend in ontwikkeling. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij de Wijde Wereld besteden we veel tijd aan taal- en rekenonderwijs, daar we een goede basis belangrijk vinden. We werken met De Vreedzame School. En leerlingen krijgen twee keer per week gym en daarnaast een aanbod van creatieve lessen, digitale vaardigheden en mediawijsheid. Zo hebben we een rijk onderwijsaanbod. 

Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool en samenwerkingsschool ouders de school kunnen vragen om levensbeschouwelijk - of godsdienstig vormingsonderwijs aan te bieden (WPO artikel 50). Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan. De overheid financiert deze lessen en bij voldoende interesse kan de school de lessen aanvragen via het Centrum voor Vormingsonderwijs. Bij De Wijde Wereld komt het vormingsonderwijs aan bod binnen de lessen Vreedzaam en bij het vak wereldoriëntatie. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij De Wijde Wereld is er een solide basis op het gebied van leerlingen- en kwaliteitszorg. We hebben de leerlingpopulatie goed in beeld en de basisondersteuning is op orde. 

Vanuit het schoolarrangement van SWV de Eem bieden we met behulp van een onderwijsassistent extra ondersteuning bij de groepen 1 t/m 3, met name op ontwikkeling van taal en beginnende geletterdheid. En bij de bovenbouwgroepen worden onderwijsassistenten ingezet om te ondersteunen, zodat de leerkracht extra interventies kan bieden aan leerlingen die meer ondersteuning of meer uitdaging nodig hebben. De RT-leerkracht geeft leerlingen van groep 4 t/m 8 pre-teaching en extra intensieve begeleiding op de basisvakken en gedrag. 

Daarnaast is er veel aandacht voor taal- en woordenschatonderwijs, zodat ook leerlingen met een NT2-achtergrond goed kunnen deelnemen aan het onderwijsprogramma.

Ook bieden we leerlingen die extra uitdaging nodig hebben dit in de Pittige Plusklas. 

Binnen de school is een social worker een dag in de week aanwezig en een wijkteammedewerker twee dagen per week, zo kunnen we preventief leerlingen individueel of gezinnen ondersteunen bij eenvoudige of complexere opvoedvragen. Tevens is er een logopediste aanwezig en indien nodig verwijzen we kinderen naar fysiotherapie of sociale vaardigheidstraining. De onderwijsondersteuner van SWV de Eem is nauw betrokken bij school.

We willen alle leerlingen het juiste onderwijsaanbod bieden, maar helaas zijn er grenzen aan hetgeen wij binnen school kunnen bieden. Dit betekent dat wij bepaalde leerlingen niet kunnen ondersteunen, dit staat uitgebreid beschreven in ons School Ondersteunings Profiel.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Afgelopen jaar hebben twee leerkrachten de opleiding tot rekenspecialist gevolgd en een leerkracht de opleiding tot gedragsspecialist. Zij zullen komend jaar hun kennis en deskundigheid inzetten om leerlingen extra te begeleiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de Wijde Wereld hechten we veel waarde aan goede voor- en vroegschoolse educatie. We kunnen kinderen niet jong genoeg spelenderwijs laten leren, zodat ze een goede basis hebben om zich van daaruit verder te ontwikkelen. We vinden het dan ook belangrijk dat kinderen van jongsaf aan een beredeneerd onderwijsaanbod krijgen, passend bij hun ontwikkelingsbehoeften. 

We werken intensief samen met de peuterscholen door te zorgen voor een warme overdracht. We werken met dezelfde methode voor woordenschatonderwijs, namelijk LOGO3000 en de sociaal-emotionele methode De Vreedzame School.

Daarnaast volgen we de leerlingen vanaf de peuterschool via KIJK! Zo hebben we de ontwikkeling van jonge kinderen al vroeg in beeld. 

Terug naar boven