P.C. basisschool De Bolster

Van Effenlaan 10 3818 RL Amersfoort

Schoolfoto van P.C. basisschool De Bolster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij doen het als school goed op de cito-eindscores. Wij denken dat dit komt, doordat wij bij ons op school de kinderen dat aanbod geven, wat ze nodig hebben. Zo proberen wij voor elk kind een passend aanbod te realiseren en willen wij het optimale uit alle kinderen halen. Wij realiseren dit door op drie niveaus les te geven bij de vakken taal, rekenen en lezen. Voor de kinderen die meer kunnen op cognitief gebied, bieden wij binnen de aanpak 3 twee compactlijnen. Bij deze kinderen hebben we de afspraak dat een deel van de reguliere lesstof wordt vervangen door moeilijkere verdiepingsstof. We noemen dat “compacten” van de reguliere lesstof. We onderscheiden daarin twee groepen: de leerlingen die compactlijn 1 krijgen compacten 40% van de reguliere lesstof en de leerlingen die compactlijn 2 krijgen compacten 60% van de reguliere lesstof. Deze laatste groep kinderen hebben aantoonbaar een flinke leervoorsprong op alle vakken zij kunnen gebruik maken van onze talentklas 2.0. Deze leerlingen gaan 1 dagdeel van de week naar deze klas. Zij zullen daar werken aan projecten uit o.a. de pittige plustorens en zij krijgen instructie van de talentbegeleider voor hun extra werk in compactlijn 2. De procedure staat beschreven in het MHB-beleid 2018-2019 en is ter inzage op school. Daarnaast hebben we een RT.Plus-klas waar leerlingen die aantoonbaar meer aan kunnen maar nog moeite hebben met bepaalde executieve functies terecht kunnen. De leerlingen gaan naar de RT.Plus-klas voor een periode van 8-10 weken met een maximum van twee periodes achter elkaar. Zo willen we zoveel mogelijk kinderen laten profiteren van het aanbod in de RT.Pus-klas. Na deze periode kunnen de kinderen verder met het aanbod in de eigen groep. Deze kinderen wordt onderwijs geboden op het gebied van de executieve functies, zoals bijvoorbeeld: Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet & Werkgeheugen: informatie in je geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken.                                                                                                                                                     

Daarnaast maken wij in de bovenbouw ook gebruik van de plusklassen in het voortgezet onderwijs. Voor de kinderen in de onderbouw met een ontwikkelingsvoorsprong worden binnen het thema van een periode, complexe opdrachten aangeboden die aansluiten bij hun niveau. Daarnaast zijn er in elke groep ontwikkelingsmaterialen aanwezig voor deze kinderen. Ook worden deze kinderen éénmaal per week uit de groep gehaald en gaan dan naar de Kangoeroeklas. De talentbegeleider gaat samen met hen werken aan hun executieve functies middels uitdagende opdrachten.Voor die kinderen waarbij het leren niet zo gemakkelijk gaat, hebben wij speciale arrangementen en professionele ondersteuning op school. Verder vinden wij de sociale ontwikkeling bij kinderen heel belangrijk. Wij werken intensief met de Kanjertraining in alle groepen. Op onze school besteden wij ook ruimschoots aandacht aan de creatieve ontwikkeling. Door dit samenhangende pakket aan te bieden denken wij dat kinderen zich maximaal kunnen ontwikkelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten zijn zichtbaar in ons leerlingvolgsysteem en ouders kunnen via een wachtwoord in het ouderportal hier inzicht in krijgen. De tussenopbrengsten worden op bovenschools niveau, schoolniveau en op groepsniveau besproken. Er wordt een analyse gemaakt en er wordt beleid op geformuleerd. Groep 3 cito toetsen lezen wordt genoteerd op de toetsite van de methode Veilig Leren Lezen Kim versie en vervolgens in ons leerlingvolgsysteem van Parnassys.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Als een school geen risico's voor de kwaliteit van het onderwijs loopt en de wet- en regelgeving wordt nagekomen, krijgt de school een basistoezicht. De inspectie heeft onze school onderzocht of er risico's zijn voor de kwaliteit van het onderwijs en heeft onze school positief beoordeeld en onze school daarom een basistoezicht toegekend.

Terug naar boven