Prins Willem Alexanderschool, locatie Beekenstein

Frederik van Blankenheymstraat 61 3817 AE Amersfoort

  • Op de Prins Willem Alexanderschool wordt gewerkt volgens een uniek, in eigen beheer ontwikkeld leerconcept. Op deze website laten wij u graa
  • Op onze school werken we 's middags vanuit onderzoek.
  • Wij zijn een school waar kinderen en ouders zich welkom, gezien en omarmd voelen.
  • Kinderen kijken nog onbezorgd en onbevangen naar de wereld. Ons onderwijs is gebaseerd op verwondering en nieuwsgierigheid.
  • Onze school biedt onderwijs en opvang voor kinderen van 2-12 jaar van 's ochtends 7.00 uur tot 's avonds 19.00 uur

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We scoren steevast boven het landelijk gemiddelde. Daar zijn we trots op. 

Maar eigenlijk vinden wij dat de uitslagen van die eindtoets niet het enige is dat er echt toe doet. Het is ook heel belangrijk om je talenten te ontwikkelen, om te groeien als een wereldburger die zich verbonden voelt met zichzelf, anderen en de natuur om ons heen. We willen kinderen voorbereiden op de toekomst.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen gedurende de gehele tijd dat zij bij ons op school zitten. De schoolresultaten toetsen we deels door methodegebonden toetsen, maar we gebruiken ook een aantal methode-onafhankelijke toetsen van het Cito. Cito Leerling-in-beeld (LiB)gebruiken we om informatie te krijgen voor het geven van feedback en het bijsturen van het leerproces. De resultaten van de eindtoets en de overige toetsen van het Cito-LiB gebruiken we mede om de kwaliteit van ons onderwijs in kaart te brengen. We gebruiken hiervoor de analyses van de toetsresultaten van de laatste schooljaren. Op deze wijze willen wij werken aan een betere kwaliteit van ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de PWA vinden we het heel erg belangrijk dat we onze adviezen zorgvuldig afwegen. Natuurlijk willen we dat kinderen vooral tot hun recht gaan komen op hun nieuwe school. Daarin is niveau belangrijk, maar oog hebben voor talenten van kinderen, deze zien en kinderen daar vandaan laten groeien en bloeien, vinden we eigenlijk nog belangrijker. 

We stellen de adviezen op in overleg met de leerkrachten van groep 8, groep 7, groep 6, onze intern begeleider en de directie. Op deze manier is dit een weloverwogen schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een school waar kinderen en ouders zich welkom, gezien en omarmd voelen. Waarbij een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen een groot goed is. Alleen zo kun je jezelf zijn en als kind open worden. Doordat kinderen veiligheid ervaren, zich gewaardeerd en gezien voelen, durven zij zichzelf te zijn en vanuit dat vertrouwen te groeien, zich te ontwikkelen en uiteindelijk te bloeien. Wij willen onze leerlingen helpen zich te ontwikkelen tot een stabiele wereldburger die zich vanuit verbondenheid met de omgeving competent voelt, zelfvertrouwen heeft, kan samenwerken en vooral: weet wat hij wil.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Basisvertrouwen
  • Duidelijke structuur
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft op 11 februari 2019 een schoolbezoek gehad van de inspectie. We gingen voor de hoogste normering: “Goed”. Die haalden we niet. Net niet. Een kleine teleurstelling voor ons natuurlijk, maar we houden ons vast aan wat de inspectie ons meegaf: “Jullie halen een 7,9, net geen 8”. 

Voor ons is deze beoordeling natuurlijk ook prachtig. We doen het heel goed op veel vlakken, kregen complimenten over de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt. De inspectie zag een goed team, een goede IB'er en een goede directie. Zij zagen een kwaliteitszorg die heel goed in elkaar zit en een kwaliteitscultuur waar we trots op mogen zijn. Allemaal elementen waar we die ‘goed’ op kregen. Ook ons aanbod prezen ze als toekomstgericht en ook daarvoor kregen we een ‘goed’. Natuurlijk zagen ze op een aantal onderdelen ook nog mogelijkheden tot groei. Op die onderdelen kregen we een voldoende of een ruim voldoende. De Onderwijsinspectie hanteert vier classificaties die een school kan krijgen: zeer zwak, onvoldoende, voldoende en goed. Wanneer een school goed presteert, krijgt het de waardering “voldoende”. Wanneer er sprake is van onderscheidend onderwijs, waarin duidelijk aangetoond kan worden wat je beter doet dan de meeste scholen in Nederland, volgt de normering “goed”. We gingen dus op PWA Beekenstein voor het hoogst haalbare: Goed. En dat haalden we op een haar na niet. De inspectie nodigde ons van harte uit hen over een tijdje nog eens uit te nodigen. Ze hadden het idee dat ze net iets te vroeg kwamen. Het geeft ons de zekerheid dat we op de goede weg zijn, en het komend jaar nóg een stapje harder gaan zetten. Want die 7,9 moet gewoon naar de 8. Voor ons, voor de ouders, maar vooral voor alle kinderen op onze school die het beste verdienen. 

Terug naar boven