Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op de PWA zijn we erop gericht zorgen rond kinderen zo snel mogelijk op te pakken. Goede contacten met ouders van deze leerlingen is een belangrijk uitgangspunt. Als we als school handelingsverlegen zijn om aan de onderwijsbehoeftes van leerlingen te voldoen bespreken we dit met onze orthopedagoog of schakelen we het samenwerkingsverband in. Hierin zijn we open en transparant naar alle partijen. Met de ouders van zorgleerlingen die bij ons op school onderwijs volgen wordt besproken dat de Prins Willem Alexanderschool vindt dat het geluk van het kind voorop staat en dat de ontwikkelingsperspectieven van het kind minimaal gelijk moeten zijn aan die van het speciaal onderwijs. Dit geldt ook voor leerlingen die op onze school gedurende de schoolloopbaan gediagnosticeerd worden met een gedrags- en of leerprobleem. Als de begeleiding die een kind nodig heeft zo specifiek is dat wij die als school niet of niet in voldoende mate kunnen bieden, dan zoeken wij samen met de onderwijsondersteuner van het samenwerkingsverband en de ouders naar een andere vorm van begeleiding. Wij toetsen de benodigde begeleiding met behulp van samenwerkingspartners uit het speciaal onderwijs, het samenwerkingsverband en externe instanties.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zien dat veel leerlingen vanuit de taalschool instromen bij ons op school. Hiervoor zoeken wij de samenwerking met de taalschool om het aanbod dat deze leerlingen nodig hebben, beter te laten aansluiten op hun behoeften.
Daarnaast hebben zullen wij vanaf 2024 de "Different Day" ook aanbieden voor kinderen van de groepen 3 en 4. Voor onze kleuters blijven wij werken met de Briljant-methode.
Het aanbod voor kinderen met een andere thuistaal
Om een eenduidige werkwijze te hanteren met betrekking tot het onderwijs en de ondersteuning van NT2 leerlingen zijn er een aantal schoolafspraken gemaakt. Achtereenvolgens zijn deze afspraken: Veiligheid en welbevinden, BAK lijsten voor woordenschat onderwijs, Kleine kring momenten, Tutor lezen, Aandacht voor het migratiegezin
Veiligheid en welbevinden
Voordat een leerling de Nederlandse taal goed aan kan leren heeft het een gevoel van veiligheid nodig. Het kind moet zich gezien voelen en gekend. Alvorens op de taalontwikkeling wordt ingezet is het noodzakelijk om deze randvoorwaarden te onderzoeken en (daar waar nodig) te versterken. Dit kan verband hebben met het aansluiten bij de cultuur en nationaliteit van de leerling.
BAK woordenlijsten
Voor het woordenschat onderwijs wordt gebruik gemaakt van de BAK woordenlijsten. Aan de start van het thema worden er woorden geselecteerd die dit thema herhaaldelijk in de context worden aangeboden. Deze selectie van woorden heeft met name betrekking op de NT2 leerlingen en niet op de gehele groep.
Kleine kring
Minimaal een keer per week wordt er door de leerkracht in een kleine kring aandacht geboden aan de taalontwikkeling van de NT2 leerlingen in de groep. Dit wekelijkse moment staat gepland in het weekrooster. Deze kleine kring kan gebruikt worden voor de pre-teaching van het themaboek, het bespreken van de woordplaat, of een andere talige activiteit.
Tutor lezen
Twee keer per week gaan de NT2 kleuters tien minuten lezen met een tutor uit groep zeven. De leerlingen die tutor worden, worden vooraf geïnstrueerd op het doel en de verwachtingen van het tutorlezen. De leerlingen raken bekend met de doelgroep (NT2 leerlingen) en leren vaardigheden aan om het voorlezen interactief toe te passen.
Aandacht voor het migratiegezin
Voor een optimale ontwikkeling is het van belang goed samen te werken met de ouders van de leerling. Plan extra tijd in om in verbinding te staan met deze ouders en hen te informeren. Voor veel van hen is het ‘Nederlandse leven’ immers niet zo vanzelfsprekend. Informeer hen over welke taal ze thuis moeten spreken, welke (gratis) hulp de omgeving biedt, wat onze visie is op onderwijs en wat we doen. Bevraag hen ook over hun cultuur en verwachtingen. Wederzijds inzicht geeft rust en verbondenheid.