Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werkt een team van leerkrachten, intern begeleider, onderwijsondersteuner en een locatie-directeur. De leerlingen zijn verdeeld in groepen: 2x groep 1-2, groep 3/4, groep 4/5, groep 6 en groep 7/8. Elke groep heeft een eigen groepsleerkracht (of groepsleerkrachten), die verantwoordelijk is voor het onderwijs. Deze leerkracht is de belangrijkste persoon in het onderwijsaanbod aan uw kind.
Thematisch onderwijs neemt een belangrijke plaats in op de Parel. Vanaf groep 1 t/m groep 8 wordt er jaarlijks aan ongeveer 5 thema's gewerkt. Deze manier van werken maakt dat het onderwijs betekenisvol is, doordat het aansluit bij de belevingswereld van de kinderen en doordat de voorkennis en de (individuele) leervragen van de kinderen lijdend zijn. In overleg met de leerkracht bepalen de leerlingen zelf op welke wijze een thema wordt afgesloten en op welke wijze aangetoond kan worden dat de leerdoelen bereikt zijn. Zo is er het afgelopen jaar een thema afgesloten met een voorstelling voor ouders en is er een museum ingericht waarin de leerlingen aan hun ouders konden laten zien wat ze geleerd hadden.
In groep 3 wordt nog veel spelenderwijs geleerd om op die manier de overstap tussen groep 2 en 3 te verkleinen. Zo zijn er voor deze leerlingen ook hoeken waarin al spelende geleerd wordt. Deze hoeken sluiten aan bij de thema's die bestudeerd worden.
In groep 3/4 en groep 4/5 wordt circuitonderwijs gegeven. Een belangrijk kenmerk van dit onderwijs is dat leerlingen instructie krijgen in kleine groepjes. Op deze manier wordt er onder andere tegemoet gekomen aan de verschillen tussen leerlingen en leren kinderen zelfstandig te werken.
We geloven in doelbewust en betekenisvol leren. In alle activiteiten werken we vanuit doelen, deze vertalen we in spel gerelateerd aan het thema.
We vinden het belangrijk dat ieder kind onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. Niet voor niets is ons motto: ieder kind gezien, geliefd & gekend. Voor sommige kinderen vraagt dat om extra aanpassingen in het onderwijs. De afgelopen jaren ging het dan bijvoorbeeld om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voor taal, meer- en hoogbegaafdheid.
Op onze school hebben we verschillende mensen die gespecialiseerd zijn om onderwijs op maat te realiseren: de intern begeleider, de leerkrachtondersteuner, en een specialist hoogbegaafdheid in opleiding. Zij werken altijd samen met de groepsleerkracht van het kind.
Per kind kijken we of we op De Parel de goede zorg kunnen geven, eventueel met hulp vanuit ons samenwerkingsverband De Eem.
Daarnaast maken we gebruik van de expertise van het Onderwijspunt, dat deel uitmaakt van CorDeo.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ook in de toekomst zullen wij goed samen blijven werken met deskundigen en overleggen leerkrachten en intern begeleider over de juiste ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Dit schooljaar volgt een van onze medewerkers de opleiding tot hoogbegaafdheid-specialist, specialiseert een leerkracht zich in lesgeven aan het jonge kin, en volgt een collega de opleiding tot beeldcoach.
We werken samen met kinderopvangorganisatie Bijdehandjes, ons gebouw peuteropvang verzorgt voor kinderen van 2,5-4 jaar. Kinderen krijgen hier waar nodig extra aandacht bij de taalontwikkeling vanuit het VVE-programma (Vroeg & Voorschoolse Educatie). Bijdehandjes biedt opvang vanuit een christelijke visie. De samenwerking met Bijdehandjes is goed. Er is een warme, persoonlijke overdracht tussen Bijdehandjes en onze school.