Gereformeerde Basisschool De Regenboog

Reinaartpad 1 3813 KM Amersfoort

  • Eigentijds en uitdagend onderwijs met moderne middelen
  • Het grote en groene schoolplein van De Regenboog biedt de kinderen een uitnodigende omgeving voor samen spelen
  • Onderwijs afgestemd op talenten en mogelijkheden van het kind
  • Structuur, afstemming en samen leren in de klas; onderwijs met goed resultaat en een fijn pedagogisch klimaat.
  • Leren én leven in het licht van Gods liefde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets groep 8
In februari 2022 is het wetsvoorstel doorstroomtoetsen aangenomen. Deze nieuwe wet regelt dat met ingang van schooljaar 2023-2024 één centrale aanmeldweek komt. Het ministerie van OCW schrijft dat hierdoor ‘alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies’ krijgen.

Relevante data:
Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies;
- In de eerste of tweede week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets;
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets;
- Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.;
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Let op! Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.?

Vanaf schooljaar 2023/2024 zal tijdens de genoemde centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs het schooladvies naar boven worden bijgesteld wanneer de leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft. Zo draagt de toets bij aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs en ook aan meer kansengelijkheid.

Eén van de belangrijkste redenen waarom wij lager scoren dan gemiddeld Nederland, ligt in het feit dat we op onze school te maken hebben met een meer dan gemiddeld aantal complexe leerlingsituaties. Die complexe situaties gaan wij namelijk niet uit de weg. We proberen ons onderwijs zo aan te passen dat ook deze leerlingen op onze school kunnen blijven (inclusiever onderwijs).

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de opbrengstgegevens van de CITO toetsen volgens een vaste procedure geanalyseerd. Dat gebeurt in de twee weken nadat de CITO toetsen zijn afgenomen. De leerkracht van iedere groep is zelf verantwoordelijk voor het analyseren van de gegevens, het stellen van doelen en het bedenken en uitvoeren van maatregelen. De leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ondersteuning door de intern begeleider. De procedure wordt bewaakt door de directeur. De procedure verloopt samengevat als volgt:

  1. De leerkracht verzamelt de gegevens van de groep, er wordt gekeken naar vaardigheidsscores en de historie van de groep. We werken met de CITO niveau’s I tm V.
  2. De leerkracht neemt de tijd om de gegevens te bestuderen en er zichzelf vragen over te stellen zoals: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe komt het?’ en ‘Wat vind ik ervan?’
  3. De leerkracht trekt conclusies t.o.v. de vorige toetsperiode over de kwaliteit en het rendement van het onderwijs. Wat was het effect van genomen maatregelen, bv. extra ondersteuning. Zo nodig worden de maatregelen bijgesteld.
  4. De leerkracht stelt nieuwe doelen en bedenkt wat er nodig is om de doelen te halen.
  5. De leerkracht plant de vervolgactiviteiten, zowel maatregelen in als buiten de klas en zet dit in het groepsplan en bij leerlingen met een eigen leerlijn in het persoonlijke hulpplan, waarin zo concreet mogelijk beschreven wordt wat er gaat gebeuren.
  6. De leerkracht deelt de uitkomsten van dit denkproces met collega’s a.d.h.v. een afgesproken format. Dit kan in het team en/of cluster, hierbij is de directeur aanwezig. Er wordt ook een nieuwe evaluatiedatum gepland.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt zo'n VO-advies voor mijn kind eigenlijk tot stand?
We volgen uw kind alle schooljaren door, zowel op sociaal-emotionele als op cognitieve ontwikkeling en communiceren daarover in het rapport en in oudergesprekken.
In de leerjaren 5 en 6 wordt uw kind door de betreffende leerkrachten ingeschat op cognitieve mogelijkheden en nemen we de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) af om te zien of uw kind wellicht aan het onderpresteren is. Daaruit volgen gesprekken tussen IB en leerkrachten. Als ouder wordt u hiervan op de hoogte gesteld in het voortgangsgesprek van februari van dat jaar. Eind leerjaar 7 krijgt uw kind het oriënterend VO-advies mee. In dit leerjaar schat uw kind zichzelf in op basis van motivatie, interesse, werkhouding en resultaten. Een leerzaam proces van zelfreflectie. Daarnaast geeft IB samen met de leerkrachten van leerjaar 7 een oriënterend VO-advies voor uw kind af, wat altijd een dubbel advies is (VMBO BL-KL, VMBO KL-TL, VMBO TL-HAVO of HAVO-VWO). N.a.v. hiervan volgt een oudergesprek, waarin dit voorlopige advies, het liefst samen met uw kind, wordt doorgesproken.

Belangrijke succesfactoren voor een goed en passend schooladvies zijn:
- de werkhouding (concentratie, motivatie, interesse, inzet, mate van zelfstandigheid, leertempo, zelfvertrouwen, zelfreflectie en doorzettingsvermogen);
- de huiswerkhouding (plannen en organiseren, zelfstandigheid, resultaten van overhoringen);
- de toetsresultaten (methodetoetsen en CITO-toetsen);
- eventuele specifieke onderwijsbehoeften (specifieke kindkenmerken en welbevinden).

In leerjaar 8 wordt het definitieve VO-advies vastgesteld in nauw overleg met de leerkrachten van groep 8 en IB. Uw kind krijgt dan in principe een enkelvoudig advies (VMBO-BL, KL, TL, HAVO, VWO) soms met een aanvullend plaatsingsadvies in een zgn. dakpanklas (bijv. TL-HAVO of HAVO-VWO), omdat sommige VO-scholen geen "losse" HAVO-klassen hebben. In februari van dat jaar volgt dan het VO-gesprek met u en uw kind. We nemen in december ook de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) af, zodat u als ouders nog aanvullende informatie heeft voor de verwijzing naar het VO. Het is wellicht goed om te weten, dat het definitieve VO-advies van school niet wordt beïnvloed door de uitslag van NIO. Tenslotte hebben de kinderen van leerjaar 8 ook dit jaar voorafgaand aan het VO-advies een VO-opstel gemaakt, waarin ze presenteren welke richting past bij hen op basis van bovengenoemde succesfactoren. Erg waardevol om te lezen en hierover met de kinderen in gesprek te zijn op weg naar het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Regenboog sluiten we zo goed mogelijk aan bij de kenmerken van de kinderen. Voor elke groep stellen we een groepsoverzicht op waarin deze kenmerken vertaald worden in een onderwijsbehoefte.

We stemmen ons onderwijs af op zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Wij hebben als school een apart beleidsplan over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ons onderwijsaanbod ten aanzien van de sociale opbrengsten is planmatig opgezet. We hebben daarbij gekozen voor de observatielijst van KanVAS en het opstellen van een sociogram. Ook hanteren we structureel 'kindgesprekken' voor alle kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Acceptatie
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven