Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Directiestructuur
Een locatiedirecteur (LD) heeft een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak is de locatiedirecteur het aanspreekpunt en de onderwijskundig leider van de school. Hij is budgetbeheerder van een aantal lokale budgetten en uitvoerder van het lokale personeelsbeleid. Hij is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de administratieve taken in de school. Samen met de Identiteitscommissie (IC) draagt hij zorg voor de uitvoering van het lokale toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betreft de bovenschoolse taken: bovenschools hebben de directeuren zitting in een managementteam. Dit team staat onder leiding van het College van Bestuur.
Lidmaatschap CorDeo scholengroep
Leden van Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlandse Gereformeerde kerken kunnen lid worden van de schoolvereniging CorDeo. Via de plaatselijke ledenvergadering hebben zij inspraak in het lokale beleid (via de identiteitscommissie) en het beleid van CorDeo scholengroep als het gaat om bijvoorbeeld statutenwijziging, identiteitsverklaring voor leerkrachten en benoeming van de Raad van Toezicht (via de Algemene Vergadering). In schooljaar 2023-2024 besluit de AV over aanpassing van de lidmaatschapscriteria voor de vereniging. De contributie voor 2023-2024 is door de ledenvergadering vastgesteld op EUR 37,50 per jaar. Als per automatische incasso wordt betaald, geldt een korting van EUR 2,50 en is het bedrag EUR 35,00 per jaar. Deze verenigingsbijdrage is niet verplicht. We gebruiken dit budget voor het Bijbelonderwijs op de CorDeo scholen.
College van bestuur (CvB)
Het CvB van CorDeo scholengroep vormt het bevoegd gezag van 18 gereformeerde en evangelische basisscholen te weten: De Verbinding te Almere, De Morgenster te Amsterdam, De Regenboog te Amersfoort, Het Zwaluwnest te Amersfoort, De Horizon te Hoogland, De Parel te Amersfoort, ’t Schrijvertje te Apeldoorn, Pieter Jongeling te Arnhem, De Bron te Barneveld, De Triangel te Ede, De Olijfboom te Harderwijk, De Wegwijzer te Hilversum, Het Christal te Leusden, De Open Kring te Nijkerk, De Plantage te Veenendaal, In de Lichtkring te Zeewolde, De Bongerd te Zutphen en tevens SBO De Werf te Amersfoort.
College van Bestuur: Arriën Boes.
Janneke Hoogewerf is bestuurssecretaresse. E-mailadres: info@cordeoscholen.nl. Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Burg. de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden. Telefoon: 033-4324258.
Raad van Toezicht (RvT)
De Raad van Toezicht (RvT) is als toezichthouder op het reilen en zeilen van de organisatie en als adviseur en formele werkgever van het College van Bestuur nauw betrokken bij de organisatie. De RvT-leden worden benoemd door de ledenvergadering van CorDeo scholengroep.
De RvT-leden zijn: Gerlof Boersma (voorzitter), Pim Boven, Marjon Welmers en Carmen Zwarteveen. De openstaande vacature voor een vijfde RvT-lid hopen we op korte termijn in te vullen.Burgerschapsvorming
Onderwijs heeft kwaliteit wanneer leerlingen optimale ontwikkelmogelijkheden krijgen die hen in staat stellen zich goed te verhouden tot hun naaste en tot de samenleving in het licht van Gods Koninkrijk. Het is onze visie dat onderwijs erop gericht moet zijn om kinderen te helpen opgroeien tot zelfstandige, sterke, maatschappijbewuste en -kritische wereldburgers, die tegelijk burgers van het Koninkrijk van Jezus zijn. Om die reden geven we christelijk basisonderwijs aan onze leerlingen, waarbij we naast de basisvakken rekenen, lezen en taal ook aandacht hebben voor bijbelonderwijs en een rijk cultuuraanbod. We willen ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen steeds zelfstandiger en meer vanuit eigenaarschap leren in onze school. Op die manier willen we bijdragen aan een betere wereld voor onszelf en onze naasten. Uiteraard sluiten we hierbij aan bij de kerndoelen die de overheid heeft geformuleerd voor het burgerschapsonderwijs (kerndoel 34 t/m 39).
Uit de Bijbel leren we van Jezus om onze naasten lief te hebben, net zo lief als onszelf. Hieraan schenken we ruime aandacht vanuit ons pedagogisch beleid: we stimuleren gedrag dat op een goede manier gericht is op anderen, maar leren onze leerlingen ook zichzelf te waarderen. We gebruiken de Kanjertraining om ons daarin te ondersteunen en ons een gezamenlijke taal te geven. Burgerschap heeft voor ons een dubbele lading: niet alleen zijn onze leerlingen burger van Nederland, maar we zijn samen ook burgers van een Koninkrijk voorbij deze aarde: Gods nieuwe wereld. Wij geloven dat dat koninkrijk nu al begonnen is en dat we daarin een taak hebben, tot eer van onze Koning.
Omdat burgerschap in veel aspecten doorwerkt staat het niet als los vak op de kalender, maar is het verweven in verschillende vakken.
- Levensbeschouwing: Bijbelonderwijs, dagopening, burgerschapsvorming
- Sociaal Emotionele ontwikkeling: Kanjertraining, Leefstijl, (social) media wijsheid
- Spelcircuit: spelcircuit incl. speelwerktijd, thematisch werken (incl. wereldoriëntatie, voorbereidend taal en rekenen 'in hoeken')
- Bewegingsonderwijs: gym, buitenspelen, buitenlessen, sportdag
- Taal: taal, kringgesprek, presentaties
- Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, 21ste-eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid (geïntegreerd)
- Kunstzinnige en creatieve vorming: muziek, drama, dans
- Lezen: stillezen en begrijpend lezen
- Taal: taal, spelling, kringgesprek, presentaties
- Rekenen/wiskunde: rekenen, automatiseren
- Wereldoriëntatie: aardrijkskunde (incl topografie), geschiedenis, natuur en techniek, 21ste-eeuwse vaardigheden (geïntegreerd)
- Kunstzinnige en creatieve vorming: muziek, drama, dans, beeldende vorming
- Bewegingsonderwijs: gym, buitenspelen, buitenlessen, sportdag en schrijven (schrijven valt officieel onder bewegingsonderwijs i.v.m. de fijne motoriek)
- Levensbeschouwing: Bijbelonderwijs, dagopening, burgerschapsvorming
- Sociaal Emotionele ontwikkeling: Kanjertraining, Leefstijl, (social) media wijsheid, zelfstandig werken
3.1.1. Basisondersteuning
We hebben vijf leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op een bepaald gebied: Kunst & Cultuur, Handelings- en Opbrengstgericht werken, Planmatig werken en evalueren, Sociaal-emotionele ontwikkeling en Wereldoriëntatie. Naast hun werk als leerkracht denken zij mee over ontwikkeling van beleid op deze gebieden. Ook hebben we vakcoördinatoren voor o.a. rekenen, taal en lezen. De gedragsspecialist levert samen met de LB'er voor sociaal-emotionele ontwikkeling een belangrijke bijdrage aan ons onderwijsbeleid op dit gebied.
3.1.2. Extra Ondersteuning
Op onze school hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze jongste kinderen in de onderbouw. We begrijpen dat deze fase cruciaal is voor hun groei als individu en daarom bieden we extra ondersteuning op dit gebied aan, o.a. d.m.v. van stoeigroepjes. In deze groepjes leren de kinderen spelenderwijs sociale vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren en conflictoplossing. D.m.v. georganiseerd spel en interactie met leeftijdsgenoten krijgen ze de kans om hun emotionele intelligentie te vergroten en zelfvertrouwen op te bouwen. Daarnaast bieden we ook andere vormen van groepswerk aan waarin kinderen in kleine groepen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Hierbij kunnen thema's zoals zelfbewustzijn, emotieregulatie en empathie aan bod komen. Door het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving stimuleren we de kinderen om hun gevoelens en gedachten te delen en om te leren van elkaar.
In het ondersteunen van leerlingen met een extra ondersteuningsvraag spelen verschillende teamleden een rol. Naast de leerkrachten die de kinderen onderwijs geven en begeleiden, zijn er op De Regenboog drie Intern Begeleiders. Aan alle groepen is een IB’er gekoppeld. Zij zijn verantwoordelijk voor het ondersteunen van het onderwijsleerproces in de groepen en coördineren de zorgverbreding namens het hele team.
Elk schooljaar hebben we verdeeld in twee periodes. Aan het einde van elke periode worden Cito-toetsen afgenomen, ook worden door het jaar heen methodetoetsen afgenomen. Na afloop van de Cito-periode worden de toetsen geanalyseerd. Ook wordt door het jaar heen gekeken naar het welbevinden van de leerlingen. Voor kinderen die (ver) onder het gemiddelde, of juist (ver) boven het gemiddelde scoren is er extra ondersteuning, in en zo nodig buiten de klas. Plaatsing in een ondersteuningsgroep gaat altijd in overleg met de IB’er.
Welke hulp wordt buiten de klas geboden?
Dit kan hulp zijn op het gebied van spelling, lezen of rekenen, of een kind is gebaat bij meer uitdaging. De extra ondersteuning wordt in eerste instantie in de klas gegeven. Blijkt dat niet voldoende en/of heeft een kind ook baat bij ondersteuning buiten de groep dan kan een leerling voor een bepaalde periode in een ondersteuningsgroep geplaatst worden.
Wat zijn ondersteuningsgroepen?
De ondersteuningsgroepen zijn groepen die regelmatig kunnen wisselen van samenstelling, de wissel vindt vaak plaats bij het begin van een nieuwe periode, aan het begin van het schooljaar, of net voor de voorjaarsvakantie.
Welke ondersteuningsgroepen zijn er zoal?
- Spelling;
- Begrijpend lezen;
- Rekenen;
- Technisch Lezen;
- Verrijking.
3.1.3. Beleid meer- en hoogbegaafde leerlingen
We proberen vroegtijdig te signaleren of een leerling meer- of hoogbegaafd is, dit ook om onderpresteren te voorkomen. Voor iedere leerling die op school wordt aangemeld wordt een anamneseformulier ingevuld. Geven de antwoorden op dit formulier aanleiding om te denken aan hoogbegaafdheid dan vragen we de ouder(s) om ook de intake vragenlijst kleuters in te vullen, de leerkracht vult ook een vragenlijst in als het kind 6 weken op school zit, over de antwoorden van beide lijsten gaat de leerkracht het gesprek aan met de ouders. Ook kijken we naar de ontwikkeling van het tekenen en wordt gelet op het welbevinden van de leerling.Door de hele schoolloopbaan blijven we letten op signalen van meer- en hoogbegaafdheid door onder meer de scores van methode- en niet-methodetoetsen, kijken hoe leerlingen omgaan met aangeboden verrijkingswerk en naar hun welbevinden. In groep 3 en 5 wordt door de leerkrachten de QuickScan hoogbegaafdheid ingevuld voor alle leerlingen en in groep 6 wordt de NSCCT afgenomen.
Opvallende uitslagen worden besproken met de IB’ers, waar nodig wordt ook de talentbegeleider betrokken in dit proces.
Compacten en verrijken
Haalt een leerling een I of I+ score op de Cito dan gaat een leerling in principe voor dat vak compacten, hij hoeft dan niet meer alle instructies mee te doen en alle oefenopgaven te maken. Door het voortoetsen van methodetoetsen of het maken van de eerst proberen dictees wordt gekeken welke onderdelen de leerling al beheerst en waar hij nog aan mee moet doen. In de tijd die vrijkomt doordat de leerling de basisstof compact, wordt verrijkingswerk aangeboden, dit kan zowel verdiepend als verbredend werk zijn.
Verrijkingsgroep
Heeft een leerling niet genoeg aan wat in de klas aan verrijkend werk wordt aangeboden, dan is er de mogelijkheid om één of meerdere periodes deel te nemen aan de Verrijkingsgroep. In de Verrijkingsgroep wordt op verschillende manieren aan een aantal doelen gewerkt:
- Mindset/overtuigingen;
- Geheugen (geheugenstrategieën en studievaardigheden);
- Motivatie;
- Frustratietolerantie;
- Samenwerken;
- Zelfstandig werken (met o.a. ook aandacht voor faalangst en perfectionisme);
- Uitdaging op rekengebied;
- Uitdaging op taalgebied;
- Ontwikkeling van de 21ste-eeuwse vaardigheden.
Plusklas/Masterclass/Junior College
Is er duidelijk sprake van hoogbegaafdheid én wordt op De Regenboog niet voldaan aan de onderwijsbehoefte, dan kan een leerling, in overleg met de IB’er, worden aangemeld voor de CorDeo Plusklas. Voor leerlingen van groep 8 is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de Masterclass op het Corderius of het Junior College van GSG Guido.
Communicatie
De meeste communicatie verloopt via de groepsleerkracht. Via het rapport worden de resultaten van de leerlingen in de klas en de ondersteuningsgroepen ook getoond. In september zijn er informatieavonden, dan is er ook de mogelijkheid om informatie te krijgen over de ondersteuningsgroepen. Het beleid meer- en hoogbegaafde leerlingen wordt bewaakt en bijgewerkt door het Expertteam-Hoogbegaafdheid.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie ook 'samenvatting schoolondersteuningsprofiel'
In onze school bieden we in samenwerking met Stichting Koalah peuteropvang aan, ook met VE-indicatie. Voor meer informatie verwijzen we u graag naar de getoonde website van Koalah.
Er is regelmatig een overleg binnen het Integraal Wijk- en Onderwijsoverleg (IWOO) van de wijken Schothorst en Zielhorst waarin alle instanties die iets te maken hebben met opvoeding en onderwijs van kinderen tussen 0 en 12 jaar vertegenwoordigd zijn. Zo nodig wordt ook samengewerkt met andere wijkteams.