KBS Kameleon

Stradivariusstraat 159 3822 DP Amersfoort

  • Schoolfoto van KBS Kameleon
  • Wees welkom
  • Schoolfoto van KBS Kameleon
  • Schoolfoto van KBS Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets
Binnen KPOA zijn op basis van de schoolweging per school ambitienormen en minimumnormen bepaald voor de gemiddelde referentieniveaus en de afzonderlijke referentieniveaus voor de vakgebieden lezen, rekenen-wiskunde en spelling. De ambitienorm betreft het gewogen landelijke gemiddelde passend bij de schoolweging. De minimumnorm betreft de signaleringswaarde van de inspectie. Op grond van de resultaten van de eindtoets – per 2024 de doorstroomtoets – komen we tot de conclusie dat de school:
·         voor het vakgebied lezen boven de minimumnorm scoort en boven de ambitienorm,
·         voor het vakgebied rekenen-wiskunde boven de minimumnorm scoort en boven de ambitienorm,
·         voor het vakgebied spelling boven de minimumnorm scoort en boven de ambitienorm.  
Deze scores vinden wij passend bij de leerlingpopulatie van deze groep 8 (2022-2023), omdat deze leerlingen in de afgelopen jaren bovengemiddelde resultaten hebben behaald. Op grond van deze eindopbrengsten zijn in het kader van kwaliteitszorg het komende schooljaar verbetermaatregelen voorzien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse toetsen
Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen.
Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld.
De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld:
·         Rekenen-wiskunde
·         DMT
·         Begrijpend lezen
·         Spelling
Daarnaast maakt de school gebruik van Kindbegrip, AVI en de leerlijnen uit Focus PO. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Cito en Focus PO.

Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging KPOA-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd.
Terugkijkend op het vorige schooljaar (2022-2023) stellen wij vast dat bij bijna alle groepen de minimumnormen zijn behaald op rekenen-wiskunde, technisch lezen (DMT), begrijpend lezen en taalverzorging. Een uitzondering hierop is: rekenen-wiskunde in groep 5 en begrijpend lezen in groep 5 en 6.  
Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg voor deze groepen verbetermaatregelen zijn voorzien.

Verbeteraanpak tussen- en eindopbrengsten
Onze verbeterdoelen op het gebied van de tussen- en eindopbrengsten vragen om een gezamenlijke verbeteraanpak en om maatwerkverbeteringen per groep voor 2023-2024. De gezamenlijke verbeteraanpak omvat een analyse van de onderwijsresultaten voor het vakgebied lezen op de onderwijsbehoefte van leerlingen en de keuze voor een daarbij passende vakdidactische instructie en begeleiding. Gerichte professionalisering vindt het komende jaar daarom plaats op het gebied van lezen. Professionalisering op NT2 is noodzakelijk.

Maatwerkverbeteringen zijn noodzakelijk bij lezen voor groep 4, 5, 6 en 7. Bij de overdracht zal expliciete aandacht zijn voor de onderwijsbehoefte en passende vakdidactische instructie en begeleiding. Hetzelfde geldt voor groep 6 bij rekenen-wiskunde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij houden met regelmaat contact met de scholen in het voortgezet onderwijs.
De leerkracht van groep 8 heeft een warme overdracht voor alle leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan.
Wij willen graag weten hoe het onze oud leerlingen vergaat als ze eenmaal in het VO zitten. Ook om te kunnen concluderen of onze schooladviezen juist zijn.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken met de methode De Vreedzame School. Wij beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt. Waarin wij als team samen met ouders beslissingen nemen. Waarin wij kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Wij voelen ons verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Ieder z'n kleur!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • betrokkenheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven