Talentum

Koning Karelpad 12 3813 HC Amersfoort

  • Schoolfoto van Talentum
  • Het hoogste punt is bereikt. In februari 2024 verhuizen we naar het nieuwe gebouw op Konig Karelpad 12.

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit leerkrachten, een intern begeleider, leraarondersteuners, een onderwijsassistent, administratief medewerker, conciërge, adjunct directeur en een directeur. In totaal werken er 16 medewerkers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht onverhoopt niet aanwezig kan zijn (bijvoorbeeld door ziekte, studie, begrafenis), proberen wij voor de groep een vervanger te vinden. Het kan voorkomen dat dit niet lukt. Indien er voor een groep geen invaller beschikbaar is, heeft de school de volgende opties:

1.       Een teamlid die op de betreffende dag aanwezig is en niet voor een groep staat, neemt de groep over;

2.       De leerlingen van de betreffende groep worden naar huis gestuurd.

Het managementteam beslist welke groep naar huis wordt gestuurd. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met eerdere situaties in het lopende schooljaar. Als een groep naar huis wordt gestuurd, maar er is geen opvang mogelijk, dan is de leerling die dag gewoon welkom op school. Wij zorgen dan voor opvang in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Talentum hanteren wij een leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat leerlingen op leeftijd in een bepaalde jaargroep zitten. In de ochtend besteden we aandacht aan de vakken rekenen, taal, spelling en (begrijpend) lezen. Dit gebeurt in de eigen groep. ’s Middags werken de leerlingen aan de overige vakken. Dit gebeurt zowel in de lokalen als op de leerpleinen en waar mogelijk groepdoorbrekend.

Om mee te komen in de huidige kennis- en informatiemaatschappij heb je aan taal, rekenen en andere traditionele schoolvakken niet langer genoeg. Kritisch leren denken, creatief problemen leren oplossen en met een computer en andere digitale middelen omgaan, zijn minstens zo belangrijk. 21e Eeuw vaardigheden is een verzamelterm voor een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving. Het gaat om kritisch en creatief denken, problemen oplossen, informatie vaardigheden, ICT-basisvaardigheden, samenwerken, mediawijsheid, etc. Op Talentum besteden we structureel aandacht aan de ontwikkeling van deze vaardigheden. Ons onderwijs is opgebouwd van spelend en ontdekkend leren in de lagere groepen naar onderzoekend en ontwerpend leren in de hogere groepen. Bij alle lessen en ook tijdens het werken op de leerpleinen maakt het aanleren van deze vaardigheden onderdeel uit van ons onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om de ondersteuning voor leerlingen te coördineren en om leerkrachten te ondersteunen, is er op school een intern begeleider. Tijdens de groepsbesprekingen (2x per jaar) bespreekt de intern begeleider met de desbetreffende leerkracht de ontwikkelingen binnen de groep. Ook gaat de intern begeleider een aantal keren per schooljaar op groepsbezoek. Een individuele leerling wordt besproken tijdens een leerlingbespreking. De directie en de intern begeleider komen regelmatig bij elkaar om de ondersteuning met betrekking tot alle leerlingen in de school op elkaar af te stemmen.

In het School Ondersteuning Profiel (SOP) staat beschreven hoe we de basisondersteuning vormgeven. Hieronder valt bijvoorbeeld de begeleiding in de klas door de leerkracht bij lichte problemen met de verwerking van de leerstof of op sociaal emotioneel gebied. Soms is het niet goed duidelijk wat een kind nodig heeft en soms kan de school een leerling onvoldoende begeleiden binnen de basisondersteuning. In dat geval vraagt de intern begeleider een extern ondersteuningsteam om samen met school  en ouders te kijken wat de leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen en hoe we dat kunnen realiseren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven