Rooms Katholieke Basisschool De Kubus

Spaarnestraat 2 3812 HG Amersfoort

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Kubus
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Kubus
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Kubus
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Kubus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets/ per 2024 de doorstroomtoets? 

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Vanaf dit schooljaar wordt in heel Nederland de overstap gemaakt naar de Doorstroomtoets. De Doorstroomtoets van CITO sluit aan bij het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld wat wij gebruiken. Met de nieuwe naam "Doorstroomtoets" wordt duidelijk dat leerling zich ook na afname van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. 

De normen

Binnen KPOA zijn op basis van de schoolweging per school ambitienormen en minimumnormen bepaald voor de gemiddelde referentieniveaus en de afzonderlijke referentieniveaus voor de vakgebieden lezen, rekenen-wiskunde en spelling. De ambitienorm betreft het gewogen landelijke gemiddelde passend bij de schoolweging. De minimumnorm betreft de signaleringswaarde van de inspectie. 

De resultaten

Kijkend naar de resultaten van de eindtoets 2022-2023 zien we dat De Kubus als volgt scoort:

  • vakgebied lezen boven de minimumnorm en boven de ambitienorm. 1F 100% / 2F 76%
  • vakgebied taalverzorging boven de minimumnorm en boven de ambitienorm. 1F 97% / 2/F 61%
  • vakgebied rekenen-wiskunde boven de minimumnorm en boven de ambitienorm 1F 88% / 1S 45%

Dit is vergelijkbaar met het 3 jaars gemiddelde.

Wij zijn trots op deze resultaten kijkend naar de diversiteit qua onderwijs- en ondersteuningsbehoefte en de grote spreiding. Deze scores vinden wij passend bij de leerlingpopulatie in groep 8 van het afgelopen jaar. De gerichte inzet van groepsdoorberekend werken en de focus op de basisvaardigheden (met name zichtbaar op gebied van rekenen en begrijpend lezen) en de inzet van de klusklas hebben het gewenste effect gehad. Ook is helder waar verbeterpunten liggen. Wij zullen extra aandacht besteden aan interpunctie en schrijven. 

Op grond van deze eindopbrengsten zijn in het kader van kwaliteitszorg voor het komende schooljaar behaalde doelen geborgd en nieuwe verbetermaatregelen opgenomen.  

Advies 

De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voorgezet onderwijs. Op De Kubus wordt het definitieve advies vastgesteld tijdens een gezamenlijk overleg met de leerkrachten van groep 6,7 en 8, de intern begeleider en de teamleider van de bovenbouw. Hierbij wordt gekeken naar werk- en leerhouding, interesse, CITO resultaten, methodetoetsen en input van kind en ouders. Scoort de leerling op de eindtoets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Overgang basisonderwijs naar VO

BaVo Eemland is een overlegorgaan voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs in de regio Eemland. In dit orgaan worden afspraken gemaakt over de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs in de regio Eemland. KPOA maakt onderdeel uit van het BaVo en hanteert de afspraken die in het overlegorgaan zijn gemaakt over de overgang van basisonderwijs naar het VO. Onderdelen van de overdracht zijn de koude en de warme overdracht. De koude overdracht is ‘het kind op papier’ dit bestaat uit het aanmeldformulier, het onderwijskundig rapport (OKR), toets gegevens, verklaringen en zo nodig aanvullende informatie dat de basisschool samenstelt. Dit pakket wordt door middel van digitale uitwisseling genaamd OSO aan de VO school toegestuurd. Ouders tekenen vooraf voor inzage van het onderwijskundig rapport.

Naast de koude overdracht is er voor alle leerlingen ook een warme overdracht. In het kader van de warme overdracht vinden leerlingbesprekingen plaats tussen de scholen voor voortgezet onderwijs en de basisscholen. In dit gesprek staan twee onderwerpen centraal:
·       Speciale aspecten van de begeleiding die in de brugklas zouden moeten worden voortgezet.
·       De beste keuze van de soort brugklas.
·       Belemmerende en stimulerende factoren om tot leren te komen.  

Vanuit het VO komen burgklascoördinatoren, afdelingsleiders en/of mentoren naar de basisschool. 

Het schooladvies is leidend bij de toelating tot het VO. Alle leerlingen op de basisschool maken een verplichte eindtoets voor taal en rekenen en eventueel het extra gedeelte dat aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek behelst. Alleen taal en rekenen vormen het resultaat van de toets. Het resultaat van deze toets is een aanvulling op het advies van de basisschool. Indien het resultaat van het schooladvies sterk afwijkt van het resultaat van de eindtoets dan heroverweegt de school haar advies. Dat  gebeurt alleen in het geval van een positieve groei, niet als de groei negatief is. Ouders worden hierover geïnformeerd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Signalering en toetsing

Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat.

Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen.

Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld:

  • Rekenen-wiskunde (+ basisbewerkingen)
  • Begrijpend lezen (eventueel aanvullend begrijpend luisteren)
  • Taalverzorging
  • DMT
  • AVI
  • Woordenschat

We zullen in schooljaar 2023-2024 nagaan of de toets Executieve vaardigheden een aanvulling is op het inzichtelijk maken van de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen. 

Daarnaast maakt de school gebruik van:

  • Leerlijnen Parnassys (groep 1-2) en het observatie- en signaleringssysteem
  • ‘Kindbegrip’ Parnassys als observatie- en signaleringssyteem voor emotionele, sociale en morele competenties.
  • Leeruniek als een centraal dashboard op school-, leerjaar-, groeps-, en leerlingniveau. 

De normen

Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging KPOA-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd.

Terugkijkend naar de CITO afname 2022-2023 stellen wij vast dat een aantal groepen onder de gestelde norm scoren: 

  • Rekenen-wiskunde        groep 6
  • DMT                            -
  • Begrijpend lezen           groep 4, 5 en 7
  • Spelling                        groep 5, 6 en 7

Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg voor deze groepen verbetermaatregelen zijn voorzien.

Hoe monitoren wij onze resultaten binnen de school? 

Drie keer per jaar vindt er een groepsbespreking met de intern begeleider plaats. Er wordt ingezoomd op de onderwijsbehoeften van de groep. Er wordt besproken of de kinderen voldoende hebben geprofiteerd van het aanbod en of de ingezette interventies het beoogde effect hebben gehad. Groepsplannen worden bijgesteld, zodat voor de nieuwe periode optimaal kan worden afgestemd op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. Daarnaast zijn er binnen een groep soms leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Voor deze leerlingen kan de leerkracht een leerlingbespreking aanvragen bij de intern begeleider.

Twee keer per jaar focussen we met het hele team op de resultaten, om de effecten van ons onderwijs tegen het licht te houden en van elkaar te leren. De leerteams en specialisten zoomen schoolbreed in op hun vakgebied.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen van groep 7 en 8 en hun ouders worden door hun leerkrachten voorbereid op de overgang naar het vervolgonderwijs.

Halverwege groep 7 wordt het uitstroomperspectief (voorlopig advies) met kinderen en hun ouders besproken. Ook wordt er door de leerling samen met ouders en de leerkracht nagedacht over concrete doelen richting het einde van de basisschoolperiode. Wat is nog moeilijk? Wat gaat goed? Wat moet er nog extra geoefend worden? 

In groep 8 wordt het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs gegeven. Het advies is gebaseerd op vele aspecten.

De Kubus hanteert een zorgvuldige overgangsprocedure van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. De kinderen en hun ouders, de leerkrachten bovenbouw, de intern begeleider en de schoolleider zijn betrokken bij het maken van een passend advies voor het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kubus draagt zorg voor een leeromgeving waar ieder kind zich veilig voelt en zich thuis voelt.

Invoering PBS

De Kubus is in schooljaar 2015-2016 gestart met School Wide Positive Bahavior Support (SWPBS). PBS is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief en veilig schoolklimaat. Dit betekent dat wij ons richten op het versterken van gewenst gedrag en het zo veel mogelijk voorkomen van ongewenst gedrag. Door met SWPBS een veilige, positieve leeromgeving neer te zetten, creëren we meer effectieve werktijd en zijn onze leerlingen beter in staat te leren, te werken en te spelen. Samen zorgen we voor een veilige leeromgeving.

'Face-jes' verdienen

Op regelmatige basis kunnen onze leerlingen voor hun groep 'face-jes' (smiley-muntjes) verdienen met het vertonen van gewenst gedrag  op school. Dit kan zijn op het schoolplein, in de gangen of tijdens de les. Heeft een groep gezamenlijk genoeg 'face-jes' verdiend, dan worden de kinderen beloond met een 'feestje'. Ze mogen dan bijvoorbeeld verkleed naar school, speelgoed meenemen of een film kijken.

De pijlers van School Wide Positive Behavior Support

  1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden.
  2. Preventie staat binnen SWPBS centraal: zoveel mogelijk voorkomen van gedrags- en leerproblemen.
  3. Positieve insteek: het versterken van goed gedrag door het creëren van heldere verwachtingen.
  4. Planmatige en systematische aanpak op basis van de verkregen data.
  5. Partnerschap met ouders en ketensamenwerking (bijvoorbeeld met jeugdzorg).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leven (betrokken)
  • Samen werken (ondernemend)
  • Samen leren (nieuwsgierig)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op donderdag 10 december 2020 heeft de Inspectie een (digitaal) themabezoek afgelegd aan De Kubus waarbij kwaliteitsverbetering in relatie tot onze leerlingpopulatie centraal stond.

We hebben kunnen vertellen welke zelf gekozen verbeterthema's er binnen de school spelen en op welke manier we daar vorm aan geven. We ontvingen mooie complimenten. "De focus van de school is heel helder". Complimenten ook voor de passie voor onderwijs en de doelgroep specifiek. Ook kregen we mooie input voor verdere ontwikkeling. Op welke manier kunnen we de stem van de leerling nog meer laten horen? 

Terug naar boven