Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Kubus hanteren wij het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen op leeftijd in een bepaalde jaargroep zitten. Daanaast worden in sommige gevallen combinatiegroepen gevormd. We streven ernaar om per klas maximaal 2 leerkrachten voor de groep te hebben staan.
In groep 1 en 2 heeft spelend- en ontdekkend leren een belangrijke plaats. We creëren een rijke leeromgeving en werken thematisch. Binnen de verschillende thema's integreren we de leerdoelen.
Voor de groepen 3 t/m 8 staan kennis en vaardigheden centraal. Wij kijken goed naar de onderwijsbehoefte van de kinderen en sluiten hier zo goed mogelijk bij aan. We maken bewuste keuzes in welke materialen en methodes we hierbij inzetten.
Binnen het team van De Kubus werken een vakspecialist meer- en hoogbegaafdheid, ICT-coördinator, gedragsspecialist, leesspecialist, rekenspecialist en een specialist jonge kind.
Leerplicht
Een kind is leerplichtig vanaf de eerste dag van de maand na zijn vijfde verjaardag. Kinderen van vier mogen naar school maar zijn nog niet leerplichtig. Als een kind vanaf zijn vierde verjaardag naar school gaat dan gaan we ervan uit dat het kind ook regelmatig de school zal bezoeken. Alleen dan zal het kind ook wennen aan regelmaat. Wel kan, als het kind nog maar pas op school is, met de leerkracht worden afgesproken dat het kind kortere schooldagen maakt.
Het vak lezen bestaat uit technisch en begrijpend lezen.
Passend Onderwijs
Sinds 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen in Nederland de plicht om ‘passend onderwijs’ aan te bieden. Scholen hebben een zorgplicht, dit betekent dat scholen er verantwoordelijk voor zijn dat leerlingen zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs krijgen, wat recht doet aan hun onderwijsbehoefte. Als de school niet in staat is de leerling de extra benodigde ondersteuning te bieden, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om ervoor te zorgen dat het kind elders een passende onderwijsplek krijgt.
De zorgplicht geldt niet als er op de school of in een groep geen plaatsruimte is. Het gaat hierbij om ‘fysiek vol’. Op onze website melden we als er in een groep geen plaatsruimte meer is. Op De Kubus is een groep fysiek vol als er 30 leerlingen in een groep zit of als de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind niet vallen binnen de basisondersteuning of passen binnen de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de groep.
Samenwerkingsverband
Om Passend Onderwijs goed vorm te geven is onze school onderdeel van een Samenwerkingsverband. Voor scholen in Amersfoort is dat SWV De Eem. Met het samenwerkingsverband is een structuur van zorg opgezet, met verschillende niveaus van zorg voor de leerling, deze is gebaseerd op de 6 beloftes van het samenwerkingsverband.
De basisondersteuning vormt de basis van onze ondersteuningsstructuur. Onder basisondersteuning verstaan we de vereiste kwaliteit en het niveau van handelen van elke school, die nodig zijn om passend onderwijs te realiseren. De invulling van basisondersteuning bestaat uit een drietal onderdelen:
- Bestuurlijke afspraken rondom basisondersteuning
- Beloftes rondom basisondersteuning
- Concrete uitwerking van deze 6 beloftesDe zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken staan centraal in de basisondersteuning. Dit zijn:
- Onderwijs- en opvoedbehoeften van het kind staan centraal.
- Het gaat om wisselwerking en afstemming tussen kind, onderwijs en opvoeding (systeemdenken).
- De leerkracht doet ertoe.
- Positieve aspecten van kind, onderwijs en opvoeding zijn van groot belang.
- Constructieve samenwerking met alle betrokken partijen.
- Het handelen is doelgericht.
- De werkwijze is systematisch en transparant.In de klas
De leerkracht werkt in de groep vanuit de handelingsgerichte cyclus. De leerkracht handelt naar aanleiding van eigen observaties en (toets)resultaten van de leerlingen. De leerkracht volgt de ontwikkeling van iedere leerling door de analyse van methode-gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Op basis van de analyse voert de leerkracht - indien noodzakelijk - basisinterventies uit, zoals verlengde instructie, de aanpassing van de leerlijn en het bieden van extra verwerkingstijd. Het groepsplan kan een belangrijk hulpmiddel voor afstemming en differentiatie zijn binnen de groep. Vroeg-signalering en zorgvuldige monitoring van zowel de individuele ontwikkeling van leerlingen als de leerling-populatie van de school zijn van groot belang.
De uitgewerkte basisondersteuning is te vinden op de website van SWV De Eem. www.swvdeeem.nl/voor-ouders/passend-onderwijs/
Specifieke zorg- of onderwijsbehoefte
Bij zorg om een individuele leerling, vraagt de leerkracht advies aan de intern begeleider (IB) . Er wordt gekeken hoe er zo goed mogelijk aangesloten kan worden bij de zorg- en /of onderwijsbehoefte van de leerling. Soms is er expertise van binnen- of buiten de school nodig of een aangepaste leerlijn. Als de school ondanks alle inspanningen toch handelingsverlegen blijft, kan de intern begeleider, in overleg met ouders, een aanmelding doen voor ondersteuning bij het samenwerkingsverband (SWV). De onderwijsondersteuner van het SWV denkt mee in wat de leerling nodig heeft om tot leren en ontwikkeling te komen. Eventueel kan dit leiden tot een arrangement of een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal (basis) onderwijs (SO of SBO).
Expertise en ondersteuning binnen de school
Op De Kubus is relatief veel ondersteuning voor leerlingen buiten de reguliere groepsleerkrachten. Binnen de school zijn onderwijsassistenten en leraar-ondersteuners werkzaam.
Door diverse specialisten is er vakinhoudelijke expertise die we zoveel mogelijk inzetten binnen de groep.
Binnen De Kubus is er ook aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Wij passen het lesprogramma in de klas zo goed mogelijk aan. Buiten de klas hebben wij een plusklas, Het Sulplab. Ook is er beleid op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Binnen ons team hebben wij een HB specialist.
Wijkgerichte aanpak
Binnen de wijkgerichte aanpak werken we aan "Een goede start voor ieder kind" met de andere scholen binnen de wijk. Hierin staat afstemming en samenwerking centraal.
Het volledige schoolondersteuningsprofiel vindt u op de website van de school en op onze schoolpagina van Scholen op de kaart.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Kubus legt de focus op een stevige basisondersteuning. Dat wil zeggen dat we kwalitatief goed onderwijs bieden aan onze leerlingen binnen onze grenzen van zorg- en ondersteuning.
Om onze intensieve samenwerking met Partou, peuterschool en naschoolse opvang, te bekrachtigen noemen wij ons vanaf 1 augustus 2021 kindcentrum. Wij zorgen voor een doorgaande lijn voor peuters/ kleuters. Afstemming en samen invulling geven aan thema's en feesten en vieringen, kenmerkt onze samenwerking.
Binnen het kindcentrum werken we samen met diverse partners.
Naast Partou zijn er ook andere BSO organisaties in de wijk die onze leerlingen bezoeken.
Binnen de kleutergroepen staat spelend- en ontdekkend leren centraal. Dit geven wij vorm in grote en uitdagende speel- leer ruimtes. Binnen het onderwijs wordt themagericht gewerkt waarbij doelen geïntegreerd worden binnen spel.