Obs Atlantis

Oceaan 4 3825 WC Amersfoort

  • kleuterafdeling Atlantis
  • kleuterplein Atlantis
  • afdeling groepen 3-8
  • speelplein groepen 3-8
  • Schoolfoto van Obs Atlantis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Atlantis vindt hoogwaardig onderwijs op de leerlijnen van rekenen, taal, spelling en lezen belangrijk. De tweejaarlijkse interne analyse van de onderwijskwaliteit, stelt onze school in staat om tijdig bij te sturen waar dat nodig is. Omdat kinderen op verschillende manieren leren, bieden leerkrachten ook diverse vormen van begeleiding aan waarbij kinderen leren nadenken over hun eigen leerproces, leerstrategie of leerdoel. Daarmee stimuleert de school ook de persoonlijke ontwikkeling van een kind. De school vindt het belangrijk om ook aan levensvaardigheden aandacht te besteden, naast schoolse vaardigheden.

De inspectie concludeerde in 2015 dat de eindopbrengsten van Atlantis voldoende zijn. Dit oordeel is nog steeds van toepassing en gebaseerd op de resultaten van de Cito eindtoets van de afgelopen vijf jaar. 

In februari 2024 hebben we voor de eerste maal de CITO-doorstroomtoets gemaakt, de resultaten hiervan zijn goed. Er hebben 73 leerlingen hebben deelgenomen, 99% heeft minimaal niveau 1F behaald (landelijk gemiddelde 96,9%) en 73,1% heeft niveau 2F/1S behaald (landelijk gemiddelde 66,6%). 

De laatste Eind-Cito gegevens zijn van april 2023, alle 85 leerlingen hebben destijds deelgenomen. Het schoolgemiddelde was 540,4. Deze resultaten waren goed voor een school met een vergelijkbare leerlingpopulatie, het landelijk gemiddelde lag op 534,9. De schoolanalyses hebben we binnen het team en de MR besproken en actiepunten geformuleerd. Nadruk zal in het komende schooljaar nog meer liggen op preventief signaleren.

In april 2022 hebben we (ruim) voldoende resultaten geboekt met een score van 536,9. Er hebben 75 leerlingen deelgenomen aan de eindtoets, het landelijk gemiddelde lag in dit schooljaar op 534,8.



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Jaarlijks maakt Atlantis een gedegen analyse van de tussen- en eind- Citotoetsen in groep 3-8, hiervoor gebruiken wij het Leerling in Beeld-volgsysteem. Hierdoor kunnen we snel ons onderwijs bijsturen op onderdelen waarvoor dat noodzakelijk blijkt. De analyses van de resultaten zijn de voedingsbodem voor ontwikkelpunten en daarmee verweven professionalisering van teamleden. Om focus te behouden stellen we schooldoelen voor alle vakgebieden gerelateerd aan het schoolgewicht en de hoge ambitie van school waaraan alle groepen moeten voldoen. De analyses worden gemaakt door interne begeleiding, groepsleerkrachten, specialisten en het managementteam en besproken met de kwaliteitsmedewerker van Meerkring en medezeggenschapsraad van Atlantis.

Op Atlantis werken we opbrengstgericht, hieronder verstaan we bewust, systematisch en cyclisch werken aan maximale opbrengsten. We analyseren en evalueren leerlingresultaten en sluiten aan bij de leerbehoeftes van leerlingen door middel van gerichte groepspannen. Per Cito-toets hebben we een norm vastgesteld. Bij de bespreking van een groep of leerling wordt de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore vergeleken met de norm. Als de score structureel onder of boven de landelijke norm is, worden er door de IB-er en leerkracht interventies afgesproken. 

Deze interventies kunnen o.a. zijn:

  • meer tijd besteden aan het vak
  • instructie wijzigen en verbeteren 
  • meer automatiseren
  • methode-aanbod opplussen
  • differentiatie aanpassen

De schoolleiding, specialisten en de IB-ers voeren klassenconsultaties uit om te observeren of het de leerkracht lukt om de interventies toe te passen en te bepalen of de interventies effect hebben. 

Bij aanvang van een nieuw schooljaar schrijven we onderwijsplanningen, deze stellen wij gedurende het schooljaar dagelijks en wekelijks bij op basis van de laatste observaties en toetsgegevens. Na de tussen- en eindtoetsen van Cito werken we de gegevens bij in ons digitaal administratie systeem ParnasSys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstromen naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap in de schoolcarrière van een kind. Daarom vindt de school het van belang om een zorgvuldig advies te formuleren. Wij doen dat o.a. op basis van het  (Cito-)leerlingvolgsysteem, Leerling in Beeld, van voorgaande leerjaren. Naast leervaardigheden zijn ook werkhouding, een onderzoekende attitude en motivatie voor leren belangrijke voorwaarden voor schoolsucces. Het schooladvies vindt plaats na zorgvuldige besprekingen met leerlingen, ouders, leerkrachten, intern begeleiders en directie.

In groep 7 bieden we voor het eerst een vooruitblik tijdens het tweede rapportgesprek. Tijdens dit vooruitblik bespreken we een passend advies voor de leerling en kijken we naar de doelen waaraan de leerling nog kan werken. In de maanden oktober en november van groep 8 staan voortgangsgesprekken met ouders gepland, gevolgd door voorlopige adviesgesprekken in januari.

Begin februari nemen wij de doorstroomtoets van CITO af. Nadat de resultaten van de doorstroomtoetsen in maart zijn bevestigd, worden de toetsadviezen op school besproken. De richtlijn is dat als het toetsadvies lager is dan het voorlopige advies, het voorlopige advies niet wordt aangepast en wordt het voorlopige advies het definitieve advies. Als het toetsadvies hoger is dan het voorlopige advies, nemen wij contact op met ouders. Het voorlopige advies wordt dan omhoog bijgesteld, tenzij in overleg met ouders wordt besloten om het advies gelijk te houden. De definitieve adviezen worden uiterlijk eind maart verstrekt. Met dit advies kunnen leerlingen en ouders zich aanmelden bij een school naar hun keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch klimaat op onze school ontwikkelen wij vanuit het werken in de groep aan de hand van de 7 gewoonten van Stephen R. Covey. Aan het begin van het schooljaar werken we bewust vanuit gewoonte 1, 2 en 3 naar een groepsmissie. Wat voor groep willen wij zijn en hoe gaan we met elkaar om. In alle groepen worden groepsregels bedacht waaraan kinderen zich willen houden. Dit ondersteunen we in twee belangrijke groepsvormingsprocessen bij aanvang en halverwege het schooljaar met een Big Rock Challenge.

De 7 gewoonten van effectief persoonlijk leiderschap, die de basis vormen van ons pedagogisch handelen, zijn:

  1. Wees proactief (Je bent baas over je eigen leven- Ik denk, ik kies, ik doe en ik kijk terug).
  2. Begin met het eind in gedachten (Maak een plan- Ik zie het in mijn hoofd en ik ga er voor)
  3. Belangrijke zaken eerst (Eerst werken dan spelen- Ik houd mij aan mijn voornemens)
  4. Denk win-win, (Iedereen heeft talenten- Ik wil het beste voor jou en mij)
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. (Luister voordat je praat - Ik en jij komen verder als we van elkaar weten wat we belangrijk vinden)
  6. Synergie (Samen is beter- omdat we verschillend zijn, kunnen we samen dingen die we apart niet kunnen)
  7. Houd de zaag scherp (Balans voelt het best- Als ik goed voor mijzelf zorg, ben ik tot veel in staat)

Kinderen worden bewust gemaakt van het feit dat er regels nodig zijn om met elkaar zaken goed te kunnen organiseren. In de leerlijn 7 gewoonten is vastgelegd wat kinderen, passend bij hun ontwikkelingsfase, kunnen leren in het omgaan met zichzelf en met elkaar. In alle groepen van Atlantis geldt daarnaast het gedragsprotocol om ervoor te zorgen dat structureel pesten kan worden voorkomen. Twee keer per jaar meten we de sociale ontwikkeling van leerlingen met een signaleringsinstrument. Vanaf het schooljaar 2023-2024 gebruiken we hiervoor het programma Kindbegrip. Een kind komt pas goed tot ontwikkeling als hij/zij zich gezien, gewaardeerd en veilig voelt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • effectief eigen leiderschap
  • actieve betrokkenheid
  • veiligheid in school

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2015 is de school bezocht door de inspectie. De inspectie heeft de school een basisarrangement toegekend, het oordeel is positief. De aandachtspunten van de inspectie zijn inmiddels via jaarplannen omgezet in actiepunten en geïmplementeerd in ons onderwijs. In de afgelopen twee jaar hebben we gewerkt aan de vakinhoudelijke didactiek van rekenen en taal. De leerlingenzorg is op orde, we informeren ouders frequent. Het inspectierapport is terug te vinden op www.ocenw.nl. 

Terug naar boven