Bestuurlijke afspraken tussentijds overstappen
Inleiding
De schoolbesturen in Amersfoort hebben besloten om onderstaande afspraken over de (tussentijdse) wisseling en overdracht van leerlingen tussen basisscholen aan te passen. Deze afspraken zijn een aanpassing op het bestaande convenant uit 2012-2013. De afspraken gaan in per schooljaar 2021-2022 en worden standaard opgenomen in de schoolgids.
Afspraken bij tussentijdse wisseling van basisschoolDe schoolbesturen in Amersfoort maken de volgende afspraak over de tussentijdse wisseling van basisschool door leerlingen: Wanneer ouders/verzorgers contact opnemen met een school over de plaatsing van een leerling lopende het schooljaar, dan kan dit alleen per 1 augustus, tenzij:
- Het welbevinden van de leerling onder druk staat volgens ouders/verzorgers en de huidige school. Dan kan er in overleg, een tussentijdse overstap gemaakt worden; Per 1 januari van dat schooljaar of zo spoedig mogelijk bij hoge noodzaak;
- De cognitieve en/of sociaal emotionele ontwikkeling tot stilstand is gekomen;
- Verhuizing met een daaruit voorvloeiende onoverkomelijke reistijd. De start is dan de maandag na de eerstvolgende vakantie.
Achtergrond van deze afspraken is dat uit ervaring blijkt dat met een tussentijdse overgang vaak niet het belang van de leerling is gediend. Keuzevrijheid van ouders/verzorgers is geborgd in een overstap per 1 augustus.
Afspraken bij overdracht tussen basisscholen
Het is een wettelijke verplichting dat de directeur van de aanleverende school in overleg met het onderwijzend personeel een onderwijskundig rapport over de betreffende leerling opstelt voor de nieuwe school. Het is eveneens verplicht dat een afschrift daarvan naar de ouders/verzorgers gaat (Wet Primair Onderwijs, artikel 42). Met in achtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Bovenop deze verplichtingen spreken de schoolbesturen in Amersfoort in het belang van de doorgaande ontwikkeling van de leerling af dat:
- Ouders/verzorgers dienen minimaal 6 weken voor het einde van het schooljaar een verzoek tot overstap in bij de schoolleiding van de huidige school;
- Na dit contact wordt ouders/verzorgers gevraagd het verzoek tot overstap in te dienen bij de beoogde school;
- Na ontvangst van het verzoek van ouders/verzorgers door de beoogde school neemt de Intern Begeleider (IB’er) van de beoogde school contact op met de huidige school en de ouders/verzorgers;
- De IB’er van de beoogde school brengt samen met ouders/verzorgers de ontwikkel- en onderwijsbehoeften in kaart. Ouders/verzorgers zijn verantwoordelijk voor het delen van alle relevante schoolinformatie van hun kind;
- De IB’er van de beoogde school neemt contact op met de IB’er van de huidige school en zij brengen samen de ontwikkel- en onderwijsbehoeften in kaart;
- De IB’er en de schoolleiding van de beoogde school nemen op basis van de verzamelde informatie zo spoedig mogelijk, maar binnen maximaal 6 weken, een besluit. Overstap is wel of niet mogelijk.
De afweging vindt plaats op de onderlinge relatie tussen:
- Ontwikkel- en onderwijsbehoefte van de leerling;
- Ontwikkel- en onderwijsbehoeften van de beoogde groep;
- Groepsgrootte van de beoogde groep;
- Niveau van basisondersteuning van de school.
- Schoolleiding van de beoogde school neemt contact op met de schoolleiding van de huidige school en zij gaan over het besluit in gesprek;
- Schoolleiding van de beoogde school neemt contact op met ouders/verzorgers, deelt het besluit mede en licht het besluit toe;
- De beoogde school maakt met ouders nadere afspraken over de start en vervolg op de school;
- Als de uitvoering van de zorgplicht in het geding komt, wordt de casus ingebracht in het bestuurlijk overleg;
- Directeuren en schoolleiding dragen deze spelregel uit;
- Bekostiging i.v.m. teldatum volgens gentlemen's agreement en bestuurlijke afspraak waarbij de mogelijkheid blijft, bij zwaarwegende argumenten, hiervan af te wijken na overleg.
Deze laatste afspraken gelden zowel bij tussentijdse wisseling, als bij wisseling aan het einde van het schooljaar.
Evaluatie
De uitwerking van deze bestuurlijke afspraken wordt in september/oktober 2022 geëvalueerd in het IBO. De bestuurlijke afspraken worden in oktober 2024 binnen het IBO geëvalueerd. Onderstaande schoolbesturen onderschrijven deze bestuurlijke afspraken BAO-BAO Amersfoort: Stichting KPOA, PCBO Amersfoort, Stichting Meerkring, CorDeo Platform, Zelfstandige scholen.