Christelijke Basisschool De Regenboog

Prinses Beatrixlaan 34 3958 XK Amerongen

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. Op De Regenboog maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets van Cito. Met deze toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen maakt onze school gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Kleuter in beeld' en 'Leerling in beeld'. Twee keer per jaar worden deze methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. De resultaten worden intern besproken en komen tijdens de oudergesprekken met ouders/verzorgers aan bod. In groep 7 en 8 sluiten de leerlingen bij deze gesprekken aan.

Na het afnemen van de toetsen van 'Leerling in beeld' en 'Kleuter in beeld' analyseren de groepsleerkrachten de resultaten. Ze doen dit aan de hand van de PDCA-cyclus, waarbij de analyse leidt tot een nieuw periodeplan. In dit plan proberen we de juiste keuzes te maken in aanbod, tempo en begeleiding. Het periodeplan en de individuele leerlingen worden met IB besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor ouders/verzorgers van groep 7 en 8 wordt elk schooljaar een ouderavond over het voortgezet onderwijs georganiseerd. Op deze avond geven we informatie over alle stappen die genomen worden om tot een goed schooladvies te komen. Daarnaast geven we informatie over enkele scholen voor het voorgezet onderwijs.

Het onderwijs en de activiteiten in groep 8 staan in het teken van de overgang naar het voortgezet onderwijs. Hieronder wordt aangegeven hoe dit proces verloopt:

  • De leerkrachten van groep 7 en 8, intern begeleiders en adjunct-directeur overleggen over het schooladvies per leerling. Dit is op basis van de resultaten en observaties.
  • In januari ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies. Dit gebeurt tijdens een gesprek met leerkracht, ouders/verzorgers en leerling.
  • Leerlingen maken in de eerste weken van februari de doorstroomtoets.
  • In maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Daarna ontvangen de leerlingen en ouders/verzorgers van school het definitieve schooladvies. Er is een heroverweging van het schooladvies voor leerlingen waarvan de uitslag van de doorstroomtoets hoger dan het voorlopig schooladvies is.
  • Er is één aanmeldweek, waarin alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aanmelden op de middelbare school.

Bezoek open dagen: Ouders bezoeken met hun kind(eren) de open dagen voor het voortgezet onderwijs. Informatie hierover kan door ouders opgezocht worden via de websites van de voortgezet onderwijsscholen. Als school zorgen wij ook voor zo duidelijk mogelijke informatie.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school speelt een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, waarbij het pedagogisch klimaat in de klas bepalend kan zijn. Pas wanneer een kind zich veilig voelt in een groep kan hij/zij tot ontwikkeling komen.

Binnen De Regenboog wordt er aandacht geschonken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van het preventieve, schoolbrede programma KiVa. KiVa is een preventief, schoolbreed programma dat zich richt op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op een positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig voelen in school
  • Elkaar accepteren & respecteren
  • Verantwoordelijkheid nemen voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september 2022 heeft er een inspectiebezoek op bestuursniveau plaatsgevonden. Het verslag van de inspectie is op deze pagina te vinden en op de website van de onderwijsinspectie. 

Terug naar boven