Christelijke Basisschool De Regenboog

Prinses Beatrixlaan 34 3958 XK Amerongen

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog

Het team

Toelichting van de school

Het team van basisschool de Regenboog bestaat uit fulltime - en parttime leerkrachten (OP) en onderwijs-ondersteunend personeel (OOP). Het streven is dat in elke groep niet meer dan 2 groepsleerkrachten werkzaam zijn. De groepsleerkrachten hebben de dagelijkse zorg voor de leerlingen in de groep. Het onderwijs-ondersteunend personeel geeft extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben (binnen en/of buiten de groep).

Stagiaires

Elk cursusjaar loopt een aantal stagiaires stage op De Regenboog. Het opleiden van de pabo-studenten gebeurt in samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Ook werken we samen met ROC's om een stageplek te bieden voor toekomstige onderwijsassistenten. Incidenteel lopen scholieren hun maatschappelijke stage bij ons. Binnen onze school is een collega opgeleid als ICO (interne coach opleidingen) om de studenten te begeleiden. Tijdens een stageperiode geven stagiaires lessen aan een groepje leerlingen of aan de hele klas.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van één of meerdere leerkrachten wordt er binnen de school gezocht naar een oplossing. Als dat niet mogelijk is, dan zoeken we een externe vervanger.

Als er geen vervangers zijn, overwegen we de volgende oplossingen:

  • de groep verdelen over andere groepen;
  • inzet van studenten;
  • intern wisselen van groepsleerkrachten.

In het uiterste geval zijn wij soms gedwongen een groep vrij te geven. Hierbij houden we ons aan de richtlijnen van de hoofdinspectie, met de volgende afspraken:

  • ouders/verzorgers worden schriftelijk op de hoogte gesteld. Uitgangspunt is om dit een dag van tevoren te doen;
  • voor leerlingen die geen opvang hebben, wordt binnen de school opvang geregeld;
  • bij opeenvolgende dagen krijgen verschillende groepen vrij.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen op De Regenboog zijn in principe op leeftijd samengesteld, d.w.z. de leerlingen zitten met leeftijdsgenoten in één groep. Bij de samenstelling van groepen wordt rekening gehouden met de grootte en de zorgzwaarte van een groep. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De jongste leerlingen op onze school houden zich spelend en zelf ontdekkend bezig met allerlei verschillende activiteiten om zich zo breed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Wij werken in groep 1 en 2 met betekenisvolle thema's uit de methode Kleuterplein. Eén thema duurt ongeveer 5 weken. Daarnaast doen we 2x per jaar mee met schoolbrede thema's. Binnen de thema's werken we aan verschillende doelen, waarbij alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Hiervoor bieden we verschillende werkvormen aan. We houden hierbij rekening met de ontwikkeling van ieder kind.

Dagindeling groepen 1 en 2:

Bij jonge leerlingen houden wij een vaste volgorde van dagindeling aan. Door middel van dagritmekaarten maken wij de indeling aan leerlingen duidelijk. Ook hebben we een weekritme met verplichte en vrije opdrachten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Hieronder ziet u per vakgebied een korte beschrijving van de inhoud en de gebruikte methode(s).

Lezen

We besteden veel aandacht aan het leesonderwijs. Het leren lezen begint met het aanvankelijk lezen, wat in groep 3 start met de methode ‘Lijn 3’. Voortgezet technisch lezen houdt in dat de leerlingen, nadat ze de letters en de korte woorden geleerd hebben ook zorgvuldig leren lezen. Hierbij maken we gebruik van de methode 'Karakter'. Voor begrijpend en studerend lezen hebben we de methode 'Nieuwsbegrip goud'.

We werken samen met de bibliotheek en beschikken over 'De bieb in de school'. Hierbij kunnen we gebruik maken van een uitgebreid aanbod van bibliotheekboeken binnen de school en van extra ondersteuning op leesgebied door een leesconsulent. Doel hierbij is om vooral ook het leesplezier en de leesmotivatie van onze leerlingen te bevorderen.   

Rekenen

We gebruiken de methode ‘Wereld in Getallen V’. Naast het rekenen uit de methode wordt er in de bovenbouw gewerkt met redactiesommen, dit is bedoeld om extra te oefenen in de vaardigheden van de verhaaltjessommen en het rekenen in de dagelijkse praktijk.

Taal en Spelling

Vanaf groep 4 maken we gebruik van de methode 'Taal actief'. Hierin worden de verschillende taaldomeinen volgens een duidelijke structuur aangeboden. Communicatie staat hierbij centraal; de acht communicatiedoelen worden in acht thema's uitgewerkt.

Schrijven

Bij het schrijfonderwijs maken we vanaf groep 3 gebruik van de methode ‘Klinkers’. Klinkers sluit perfect aan bij Lijn 3, onze aanvankelijk leesmethode. Met afschillende oefeningen die aansluiten op hun belevingswereld ontdekken onze leerlingen het belang en plezier van schrijven. Aandacht voor de schrijfhouding en fijne motoriek zorgt voor nette en ontspannen schrijvers. 

Wereldoriëntatie

Bij wereldoriëntatie besteden we aandacht aan actuele gebeurtenissen, gesprekken, vragen, Schooltv, Jeugdjournaal en de dingen die we om ons heen zien en horen. Daarnaast maken we gebruik van de methode ‘Naut Meander Brandaan’, met deze methode ontdekken onze leerlingen de samenhang tussen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek en krijgt wereldoriëntatie betekenis.

Thematisch werken Op Vrijdag (TOV)

Elke vrijdagmiddag gaan wij aan de slag met het stimuleren van de creatieve ontwikkeling van leerlingen en geven we ruimte om hen op hun eigen niveau te laten ervaren, te onderzoeken en te ontwikkelen. Daarmee spelen we in op de veranderende maatschappij, waarin een leerling alleen aan kennis niet meer genoeg heeft om in de samenleving te kunnen functioneren.

Cultuureducatie

De Regenboog werkt samen met Stichting Kunst Centraal te Bunnik die een cultuurprogramma en een kunstmenu hebben gemaakt. Voor het cultuurprogramma zijn lessen gemaakt waarin diverse cultuuraspecten aan de orde komen, zoals: monumenten, landschap, straat en architectuur. Het kunstmenu laat elke leerling ieder jaar kennismaken met een professionele kunstuiting. Dit kan een concert of voorstelling zijn, maar ook een bezoek van een kunstenaar of dichter in de klas

Verkeer

Voor verkeer gebruiken we de 'VVN verkeersmethode'. In groep 7 nemen onze leerlingen deel aan het verkeersexamen. Veilig door het verkeer is een belangrijke stap in de zelfredzaamheid van de leerling.

Engels

In de groepen 7 en 8 krijgen de leerlingen Engels vanuit de methode ‘Blink Engels’. Hierbij komen alle vaardigheden aan bod: luisteren, lezen, spreken en schrijven.

Bewegingsonderwijs 

Tijdens de lessen bewegingsonderwijs streven wij ernaar dat iedereen zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau kan ontwikkelen. Plezier hebben in en samen bewegen staan hierbij centraal. Daarbij is bewegen natuurlijk gezond en is het een goede afwisseling in het lesprogramma door de fysieke inspanning. Iedere groep heeft twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. 

Sociaal-emotionele ontwikkeling

We maken hiervoor gebruik van de KiVa methode. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. 

Zelfstandig werken

Op De Regenboog vinden wij het belangrijk dat leerlingen zoveel mogelijk gestimuleerd worden in het zelfstandig bezig zijn aan een taak, zonder hulp van de leerkracht. Leerlingen leren en ontwikkelen in eigen tempo en leren hierbij ook rekening houden met eigen leermogelijkheden. Ze leren hun kennis uit te breiden en toe te passen in andere situaties. Ook leren ze omgaan met uitgestelde aandacht. We maken gebruik van het stoplichtmodel en o.a. van dagtaken en weektaken.

Burgerschap

Burgerschap staat voor “leren adequaat te reageren in de samenleving”. We zien dit niet als een apart vak op het rooster, maar als onderdeel van onze pedagogische opdracht. Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. We vinden het belangrijk om onze leerlingen hier op een goede manier op voor te bereiden. Naast kennisoverdracht vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan waarbij ze ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken. Wij willen leerlingen brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.

Godsdienstige vorming: Kind op Maandag

Alle dagen beginnen we met een dagopening in de groep. De leerkracht vertelt twee tot drie keer per week een verhaal uit de Bijbel. Na het vertellen van het verhaal spreken leerkrachten en leerlingen met elkaar over wat dit verhaal voor het leven van alledag te betekenen heeft. Leren omgaan met andersdenkenden komt hierbij ook aan de orde. 'Kind op Maandag' is de methode die we gebruiken voor ons godsdienstonderwijs.

Digitale verwerking

In groep 4 tot en met 8 vindt de verwerking van de vakken rekenen, taal en spelling grotendeels digitaal plaats. De voordelen van digitale verwerking zijn: de leerlingen krijgen direct feedback, de leerkracht kan de leerling nog beter volgen en de leerstof kan adaptief aangeboden worden. Ook bij de andere vakgebieden wordt het Chromebook ingezet. Wel houden we oog voor afwisseling en zorgen we ervoor dat de kinderen niet te lang achter elkaar naar het beeldscherm kijken. We werken met de 20-20 regel: 20 minuten schermtijd, 20 seconden wegkijken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs op De Regenboog houdt in dat het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en talenten (de onderwijsbehoeften) van de leerlingen. Hiervoor maken we gebruik van handelingsgericht werken en opbrengstgericht werken. Uitgangspunten hiervoor zijn:

  • Afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoeften staat centraal.
  • We richten ons op de kwaliteiten van de leerlingen.
  • We kijken niet alleen naar het kind, maar ook naar de omgevingsfactoren.
  • We werken met periodeplannen.
  • De school betrekt ouders/verzorgers bij het onderwijsproces van hun kind.
  • Er worden regelmatig gesprekken gevoerd met leerlingen, waardoor zij actief betrokken worden bij hun onderwijsproces. 

Door het werken met periodeplannen kunnen we leerlingen in niveaugroepen verdelen, waardoor leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen op hun eigen niveau. Op ieder niveau krijgen de leerlingen de zorg die passend is, zoals extra instructie, extra hulpmiddelen of meer uitdaging. De leerkracht die deze begeleiding zo veel mogelijk biedt, heeft een centrale plek in het onderwijsproces van deze leerlingen.

Wanneer noodzakelijk kan er extra hulp worden ingezet. Hierbij kunt u denken aan extra werk voor de leerling, meer herhaling voor de leerlingen of extra oefening voor thuis. Het kan zijn dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, omdat er binnen de groepsaanpak te weinig vooruitgang wordt geboekt. De groepsleerkracht en intern begeleider bekijken of uw kind in aanmerking komt voor interne ondersteuning. De school maakt ook gebruik van vrijwilligers die kleine groepjes en individuele leerlingen begeleiden, dit gebeurt altijd onder verantwoording van de leerkracht. Hiervoor zijn richtlijnen vastgesteld in ons zorgplan. Het plan van aanpak (bijsturing en/of aanpassing) wordt besproken met de ouder(s)/verzorger(s).

Wanneer wij de grenzen van de zorg bereiken, gaan we hierover het gesprek aan met ouders/verzorgers. Soms is het dan beter om een passende school te zoeken waar nog meer aangesloten kan worden bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op federatief, bestuurs- en schoolniveau wordt gekeken en gezocht naar mogelijkheden om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te begeleiden. Verder is dit ook een onderwerp in het overleg en afstemming met het samenwerkingsverband. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een goede samenwerking met de peuterspeelzaal en de kinderdagverblijven vinden wij belangrijk. In maart 2019 is ‘Werkgroep het jonge kind’ opgericht. De volgende organisaties maken deel uit van deze werkgroep: De Bosuil, De Boomhut, ‘t Kwetternest, De Regenboog, Het Sterrenbos en de Wilhelminaschool.

De VVE werkgroep is een groep op gemeentelijk niveau. In de werkgroep zit een afvaardiging van de basisscholen, peuterspeelzalen, de VVE aanbieders en samenwerkingspartners, zoals de GGD en de bibliotheek. De werkgroep komt een aantal keer per jaar bij elkaar om informatie uit te wisselen, kennis over te dragen en afspraken te maken. Er is een geleding van de Regenboog aanwezig bij deze werkgroep.

De Regenboog werkt mee aan Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). Dit betekent dat we van peuterspeelzaal ’t Kwetternest een overdrachtsformulier ontvangen. Voor VVE leerlingen organiseren we een warme overdracht. In deze overdracht worden pedagogische, didactische en taalkundige aspecten van de nieuwe leerling besproken/ beschreven. Binnen de zorgstructuur van de school krijgen de VVE leerlingen die dit nodig hebben extra ondersteuning aangeboden. Van het kinderdagverblijf ‘De Boomhut’ en ‘De Bosuil’ ontvangen we op papier of mondeling de overdrachtsgegevens. Zij werken op dit moment nog niet met VVE-leerlingen.

Terug naar boven