Contacten met ouders
Een goed contact tussen school en ouders vinden we van belang. We informeren u over alle belangrijke gebeurtenissen op school, over algemene schoolzaken, maar ook over het wel en wee van uw kind. We stellen het op prijs als u ons van belangrijke gebeurtenissen thuis op de hoogte houdt. Een goede samenwerking tussen school en thuis bevordert het welbevinden van uw kind.Ook doen we als school een beroep op ouders om aan allerlei activiteiten deel te nemen en mee te helpen met de organisatie ervan. In dit hoofdstuk van onze schoolgids schrijven we aan de hand van een aantal korte punten over het contact tussen school en thuis en over de rol die u kunt spelen op school.
Privacy
De wet ‘Algemene verordening gegevensbescherming’ richt zich vooral op het vragen van expliciete toestemming van ouders voor het gebruik van gegevens en beeldmateriaal. Om deze gegevensstroom goed en veilig te laten verlopen maken wij als school gebruik van het Ouderportaal. Communicatie naar ouders vindt plaats via deze beveiligde omgeving. Het portaal is zo ingericht dat de ouder zelf bepaalt welke informatie zichtbaar is. Binnen het portaal kunt u aangeven welke rechten u aan school geeft. Deze rechten zijn te allen tijde aan te passen. Als school zijn wij niet aansprakelijk voor wat ouder(s) op internet / social media zetten. Toch willen wij u vragen om geen foto’s te plaatsen waar andere leerlingen op te zien zijn.
Op de Wilhelminaschool maken we gebruik van diverse ICT oplossingen die (beperkte) informatie van de leerling uitwisselen. U moet hierbij denken aan:
- ParnasSys (leerlingadministratiesysteem)
- CITO Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem)
- Basispoort (leerlingsoftware)
- Cloudwise (systeembeheerder)
- Nationaal cohortonderzoek (NCO)
Met alle bovenstaande partners is een verwerkingsovereenkomst getekend. Inhoudelijke informatieverstrekking vindt alleen plaats in overleg en met toestemming van ouders.
Schriftelijke en digitale informatie
De meeste informatie kunt u vinden op de website www.cbswilhelmina.nl. Wanneer uw kind op de Wilhelminaschool zit krijgt u toegang tot het Ouderportaal. Via deze app verloopt nagenoeg alle communicatie tussen school en ouders. Informatiebrieven, nieuwsbrieven, mededelingen, foto’s e.d. worden daar geplaatst.
Groepsinformatieavond
Om de twee jaar wordt, aan het begin van het schooljaar, een groepsinformatieavond gehouden, deze beslaat dan twee groepen: groep 1 en 2, groep 3 en 4, groep 5 en 6 en groep 7 en 8. De groepsleerkrachten geven informatie aan de ouders over de groep. Er wordt onder meer verteld wat het lesstofaanbod is en hoe een dag in de groep er uitziet. In de tussenliggende jaren wordt er op de ouderavond aandacht besteed aan een specifiek vakgebied.
GroepsnieuWS
Iedere maand verstuurt de groepsleerkracht een nieuwsbrief over de groep naar de betreffende ouders, het GroepsnieuWS. Hierin staat informatie over bijzondere groepsactiviteiten (zowel een vooruitblik als een terugblik) en worden de speerpunten van het lesstofaanbod vermeld. Aan het begin van het jaar krijgt u een algemene groepsbrief. Hierin staan zaken die voor het schooljaar van belang zijn. Bijvoorbeeld over de leerstof, het rooster, gymuren, huiswerk, afspraken, regels, e.d.
Ouderavond
De ouderraad en de medezeggenschapsraad organiseren eenmaal per jaar een ouderavond. Alle ouders worden uitgenodigd deze avond bij te wonen. Er wordt verslag gedaan van de activiteiten van de ouderraad en medezeggenschapsraad. Na dit 'huishoudelijke gedeelte' wordt er door het team of door een gastspreker een groeps- of vakinhoudelijk deel verzorgd.
Gesprekken – rapportgesprekken
Bij ons op school zijn ouder en kind deelgenoot van het leerproces en de ontwikkeling van het kind. Om dit te realiseren hebben wij een cyclus van gesprekken gedurende het jaar gepland. Deze cyclus bestaat uit een start-, tussen- en eindgesprek. Wanneer het tussentijds nodig is dat ouders en groepsleerkracht met elkaar in gesprek gaan, wordt er een afspraak voor een extra gesprek gepland. Tweemaal per jaar vindt er bovendien een ouderinloop plaats.
Startgesprek. In de derde of vierde week van het schooljaar vindt het startgesprek tussen ouders en leerkracht plaats. Vanaf groep 5 neemt ook het kind deel aan dit gesprek. Tijdens het gesprek worden de doelen voor de komende periode besproken. Voorafgaand aan het gesprek vullen ouders een informatief formulier in over hun kind en leveren dit in bij de groepsleerkracht.
Tussengesprek. Na het eerste rapport vindt in februari het tussengesprek plaats. Dit gesprek van tien minuten wordt gevoerd met de groepsleerkracht, ouders en het kind (vanaf groep 5). In dit gesprek wordt teruggekeken op de eerste periode en worden de doelen voor de tweede periode besproken. Wanneer het nodig is, wordt een vervolgafspraak gepland.
Eindgesprek. Aan het einde van het schooljaar, wanneer uw kind zijn of haar tweede rapport heeft ontvangen, vindt het laatste gesprek plaats. Bij dit gesprek zijn de huidige groepsleerkracht, de ouders en het kind (vanaf groep 4), maar ook de toekomstige groepsleerkracht van uw kind aanwezig. In dit gesprek wordt teruggekeken naar de afgelopen periode en worden de doelen voor het volgende schooljaar besproken.
Ouderinloop. Tweemaal per jaar wordt er, aan het begin van een woensdag- en vrijdagmorgen, een ouderinloop georganiseerd. Tijdens deze momenten kunnen de kinderen de besproken doelen en de uitwerking daarvan inzichtelijk maken voor hun ouders. Het managementteam is op deze ochtenden aanwezig. Ook bij hen kunt u dan terecht met vragen en opmerkingen. Deze inloopochtenden worden gepland in november en maart.
Huisbezoek
De leerkracht van de kleutergroep gaat op huisbezoek bij leerlingen die in groep 1 zitten. In principe vinden de huisbezoeken alleen in groep 1 plaats. In de overige groepen gaat een leerkracht op huisbezoek als hier aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij een zorgleerling, bijzondere omstandigheden, e.d.. Vooraf vindt hierover met de betrokken ouders overleg plaats.
Rapport
Tweemaal in het schooljaar krijgen de leerlingen van groep 2 t/m 8 een rapport mee naar huis. In dit rapport kunt u lezen hoe uw kind op school werkt en welke ontwikkeling hij / zij doormaakt. De uitslagen van de toetsen van het leerlingvolgsysteem zijn ook opgenomen in de rapportage.