WereldKidz Sterrenbos

Burgemeester W. Martenslaan 29 3958 GR Amerongen

  • Schoolfoto van WereldKidz Sterrenbos
  • Schoolfoto van WereldKidz Sterrenbos
  • We werken met het meubilair van "de bewegende klas".
  • We werken met jaartafels, zo beleven we wat er buiten gebeurt ook binnen in de klas.
  • Uitgebreid vieren we verschillende jaarfeesten met alle kinderen. We leven hier weken naartoe dmv liedjes, spelletjes en tekeningen.

Het team

Toelichting van de school

WereldKidz Sterrenbos heeft groepsleerkrachten die daarnaast ook vakleerkracht zijn in een bepaald vak. Leerkrachten zijn op de opleiding voor vrijescholen op deze manier tot vakleerkracht opgeleid. 

Alle leerkrachten geven het vak muziek, volgens de leerlijn van de vrijescholen. Dagelijks zingen en regelmatig fluiten komen in ieder geval aan de orde. Sinds schooljaar 2022-2023 heeft het Sterrenbos twee schoolkoren. Iedere leerkracht geeft een vreemde taal. Vanaf de eerste klas (groep 3) wordt Engels en nog één andere vreemde taal gegeven. De handwerklessen worden verzorgd door leerkrachten die zich daarin door ervaring hebben geschoold. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op WereldKidz Sterrenbos proberen we zo veel mogelijk ziekte en afwezigheid onderling op te vangen met het eigen team. We hebben een enkele vervanger met vrijeschoolachtergrond op een lijstje. 

Als dat niet lukt wordt vervanging clusterbreed opgelost. Zo'n 5 á 6 WereldKidz scholen samen vormen een cluster. Het kan dan dus voorkomen dat een leerkracht van een andere WereldKidz school in de buurt een zieke leerkracht op WereldKidz Sterrenbos vervangt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de vrijeschool werken wij met het "klassensysteem". 

De kleuters gaan naar de kleuterklas. Daar leren zij door te spelen, te ontdekken en zoveel mogelijk te ervaren. Zij krijgen werkjes afgestemd op de leeftijd. De jongste kleuters hebben minder vaste opdrachten en hoe ouder de kinderen worden, hoe meer echte " werkjes" zij krijgen. Wanneer de kinderen schoolrijp zijn gaan zij naar de eerste klas (groep 3). Daar leren ze de letters, de cijfers. Ze leren rekenen, lezen en schrijven. Onze nummering van de schoolklassen start dus daar, bij klas 1.

Wanneer de kinderen het einde van de basisschool hebben bereikt zitten ze in de zesde klas. Wanneer ze doorgaan binnen het vrijeschoolonderwijs komen ze in de 7e klas op de middelbare school. De kinderen kunnen natuurlijk ook uitstromen naar een andere school dan de vrijeschool. Wij hanteren dezelfde eindnormen als niet-vrijescholen. 

Werken met verschillende rollen en vervanging
Binnen WereldKidz werken we met verschillende rollen om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden. Naast de leerkracht zijn dit de leraarondersteuner, de onderwijsassistent, de intern begeleider, soms externe specialisten en de schoolleiding. Ieder vanuit een eigen rol, met een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken onder directe verantwoordelijkheid van de leerkrachten. Zij werken met een kleine groep kinderen en een leraarondersteuner mag ook een hele groep begeleiden. De leerkracht bepaalt wat de ondersteuner doet en denkt en kijkt mee over de aanpak binnen de groep(je).  In afstemming bepalen leerkracht, schoolleiding en leraarondersteuner wie met ouders communiceert.Door het lerarentekort is het niet altijd mogelijk om een afwezige leerkracht direct te vervangen door een andere leerkracht. Juist door te werken met verschillende rollen binnen de organisatie kunnen we de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs beter waarborgen.

WereldKidz Toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen
WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs ontvangen dat hen uitdaagt en verder brengt. Ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier, en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking. Kinderen met een toparrangement maken gewoon onderdeel uit van de school. De groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Naast de reguliere lesstof volgen zij een verzwaard programma en werken zij aan vaardigheden die speciaal voor hoogbegaafde kinderen van belang zijn. Waar mogelijk spelen of werken zij samen met de andere kinderen in de school. Anders dan bij de meeste voorzieningen voor hoogbegaafde kinderen zijn er aan dit onderwijs geen extra kosten verbonden. Wilt u meer weten? Kijk op www.wereldkidz.nl.

WereldKidz Nieuwkomersklas
Bij basisscholen van WereldKidz worden regelmatig kinderen aangemeld die sinds kort in Nederland wonen. Bijvoorbeeld kinderen van vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen of kinderen uit het buitenland. Deze kinderen spreken niet of nauwelijks Nederlands. Kinderen van vluchtelingen hebben vaak een achterstand omdat zij langere tijd niet naar school zijn geweest. Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs. Daarom heeft WereldKidz op de scholen WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger meerdere nieuwkomersklassen. Een nieuwkomersklas heeft 12 tot 15 leerlingen. Hiervoor ontvangen we aanvullende bekostiging van de overheid. Meer informatie vindt u op de website van Wereldkidz Op Dreef en Wereldkidz De Vlieger.

Samenwerking met de HU-Pabo
Onze school werkt, net als alle WereldKidzscholen, samen met de HU-Pabo en veel andere schoolbesturen in het project Opleiden in School. Wij vinden het belangrijk onze toekomstige collega’s (collega’s in opleiding) mee op te leiden en ook van hen te leren. Wij investeren in onze eigen professionalisering om collega’s in opleiding goed te begeleiden. De schoolopleider is de spil in de coördinatie van de stage, de contacten met de HU-Pabo en de professionalisering van onze begeleiding. Het is ook mogelijk dat studenten van andere opleidingen bij ons stage lopen zoals klassenassistent, onderwijsassistent, studenten van de ALO of studenten HBO pedagogiek.

Indien een collega in opleiding binnen de school is, worden werkafspraken gemaakt en vindt met er met praktijkopleider (de groepsleerkracht) en de schoolopleider vanuit onze school geregeld overleg plaats onder andere over de aanpak van kinderen op onze school. Zo mogelijk ontwikkelt de collega in opleiding activiteiten in het kader van de jaarplanning van het team. De collega in opleiding ontwikkelt zijn/haar activiteiten onder de verantwoordelijkheid van de schoolleiding. Via de nieuwsbrief of de mail worden ouders/verzorgers op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van een collega in opleiding in de school.  

Leraren in opleiding mogen filmopnames maken van lessen ten behoeve van de opleiding. Hiervoor hoeft geen toestemming aan ouders te worden gevraagd. De privacy van onze leerlingen wordt hierbij uiteraard in acht genomen. Met de verschillende opleidingsinstituten is afgesproken dat de opnames na de bespreking worden vernietigd.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderwijstijd in de kleuterklas delen we niet op in "lesjes".

Wekelijks wordt er getekend, geschilderd, brood gebakken, geboetseerd en ze leren de beginselen van het handwerken. Dagelijks wordt er gezongen en gespeeld. Dit is de visie van waaruit wij dit doen:

Vrij spelen

Met de woorden van Sieneke Goorhuis-Brouwer (bekende Nederlandse orthopedagoge): ‘Het is een wijdverbreid misverstand dat aan kinderen alles zo vroeg mogelijk geleerd moet worden. In een proces, dat ook over alle eeuwen hetzelfde is, ontwikkelen kinderen zich volgens een vast patroon: van kruipen naar lopen, van brabbelen tot spreken, van spelen tot leren en van voorgelezen worden tot leren lezen en schrijven. Deze processen doen kinderen in hun eigen tempo en zijn van buitenaf nauwelijks te beïnvloeden. Kneden of dwingen helpt niet. Ouders en leerkrachten kunnen niet meer doen dan, passend bij het temperament van het kind, de voorwaarden scheppen, waardoor het de gelegenheid krijgt zich te ontwikkelen. De voorwaarden liggen in het creëren van speelmogelijkheden en voorlezen”.

Het is daarom dat het vrije spelen, gericht op het behalen van de kleuterleerdoelen, het hart van het vrijeschool-kleuteronderwijs vormt. Geef kinderen een veilige, rijke speelomgeving, met voldoende speelkameraden en gaandeweg zullen ze zich de leervoorwaarden eigen maken die nodig zijn om in de eerste klas met zelfvertrouwen aan de slag te gaan met leren lezen en rekenen. Die voorwaarden bevinden zich zowel op motorisch, sociaal-emotioneel als cognitief gebied. Ieder kind mag dat op zijn eigen manier, en in zijn eigen tempo doen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de vrijeschool werken wij vanaf de eerste klas (groep 3) in periodes. In de ochtend hebben de kinderen vier weken lang rekenen, taal of heemkunde. Later worden dit ook vakken als aardrijkskunde, natuurkunde en geschiedenis. 

Omdat ze vier weken lang de dag starten met hetzelfde vak, kunnen de leerlingen diep de leerstof in gaan en met de lesdoelen aan de slag. Er wordt zoveel mogelijk bij gehaald om het onderwijs te beleven. We willen het kunnen voelen, doen, zien, ruiken, proeven. Zo dat het echt in het lijf raakt. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft antwoord op de vraag: welke ondersteuning kan de school bieden aan kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte? En waar liggen de grenzen van de geboden ondersteuning>

Onderstaand profiel is een algemeen beeld van de extra ondersteuningsmogelijkheden die we als school bieden aan kinderen. In de dagelijkse onderwijspraktijk betreft het bieden van extra ondersteuning altijd maatwerk.

We streven er naar de begeleiding voor alle kinderen op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Binnen onze school bieden wij kinderen, die het nodig hebben, binnen onze mogelijkheden ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus zowel voor kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook hebben we passende begeleiding voor kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning nodig hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband. 

Voor een kind met specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband. 

Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen Wereldkidz bestemd. 

Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met ouders, op zoek gaan naar een andere reguliere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio. 

Het vrijeschoolonderwijs is in de ochtenduren (periodeonderwijs) en in de kunstzinnige vakken veelal klassikaal onderwijs. Met verschillende vaak coöperatieve werkvormen waar een zekere mate van zelfstandigheid wordt verwacht. Er wordt veel samengewerkt in groepjes. Het vrijeschoolonderwijs is in verhouding auditiever dan andersoortig onderwijs. Er worden veel verhalen verteld en er zijn geen digiborden die constante visuele ondersteuning bieden. Wel zijn er krijtborden met prachtige tekeningen en leerkrachten die ondersteuning bieden natuurlijk. 

In de school is een lift aanwezig, dus kinderen met een fysieke beperking zouden op het Sterrenbos naar school kunnen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op het Sterrenbos willen we de leerlingen passende zorg bieden binnen de mogelijkheden van het reguliere onderwijs. Onze ambitie is om het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen verder te onderzoeken en te ontwikkelen. Onze ondersteuning voor kinderen die meer moeite hebben met het cognitieve leren is al goed op orde. Verder kijken we naar de leerlingen die we in de school hebben en welke vraag zij meebrengen. Vaak gaat het hier om maatwerk.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een werkgroep "het jonge kind" in Amerongen. Het Sterrenbos neemt deel aan deze werkgroep. Zo zijn we wel betrokken bij het aanbod in de omgeving en zijn we op de hoogte van de VVE. 

Terug naar boven