Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de voortgang van de kinderen te volgen maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Naast de dagelijkse observaties en de methode gebonden toetsen maken we voor taalverzorging, begrijpend lezen en rekenen gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Daarnaast maken we voor technisch lezen in groep 3 t/m 8 gebruik van de Cito DMT en AVI toetsen.
De resultaten van de methodetoetsen worden geanalyseerd en met de evt. benodigde acties verwerkt in groepsplannen en evt. in een individueel plan.In de groepen 1 en 2 wordt er voor de vakken beginnende gecijferdheid en beginnende geletterheid een groepsplan opgesteld. In de groepen 3 t/m 8 voor de vakken lezen, taalverzorging en rekenen. In het groepsplan worden de doelen en de wijze waarop er aan de doelen gewerkt wordt beschreven.
Onze teamleden gaan ervoor om alle leerlingen de benodigde ondersteuning te bieden. Wanneer leerlingen, naast de basisondersteuning, extra ondersteuning nodig hebben wordt de intern begeleider geraadpleegd. Indien nodig wordt er een individueel plan opgesteld.
De resultaten van de IEP LVS toetsen worden op individueel, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. De groeps- en schoolanalyses worden 2x per jaar besproken in het team. De individuele analyses worden, indien nodig, tijdens een leerlingbespreking met de intern begeleider besproken. Op basis van de besprekingen worden de plannen aangepast.
Als uit de resultaten blijkt dat deelname aan de plusklas een mogelijke optie is wordt het SiDi PO ingevuld. Een signaleringsinstrument voor meer- en hoogbegaafden. Leerlingen vanaf groep 6 (incidenteel vanaf groep 5) kunnen deelnemen aan de plusklas.
Om de kinderen te betrekken bij hun eigen ontwikkeling worden de resultaten op zowel de methode- als de niet methodegebonden toetsen ook met henzelf besproken. Om ze gericht aan de doelen te laten werken en meer eigenaarschap te geven kan er gewerkt worden met een data/doelenmuur. De resultaten worden tijdens rapportgesprekken en evt. tussentijdse gesprekken met ouders besproken.
In groep 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het Digikeuzebord en het bijbehorende leerlingvolgsysteem.
Op basis van de ontwikkeling van de kinderen wordt er in het najaar van groep 8 een advies gegeven m.b.t. voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 geeft advies op basis van de plaatsingswijzer. Daarin zijn de IEP scores voor rekenen, taal en lezen vanaf groep 7 leidend. Omdat een kind voor ons meer is dan alleen de resultaten op de genoemde vakken, kijken we bij het advies ook naar de gehele ontwikkeling van de kinderen. Op basis van de gemaakte toetsen in januari wordt dit advies opnieuw besproken. In februari 2025 maken de kinderen de IEP doorstroomtoets en worden de leerlingen aangemeld voor het voortgezet onderwijs. Wijkt het advies van de eindtoets af van het advies vanuit school dan vindt er een extra gesprek plaats. De aanmelding wordt gezamenlijk door ouders en de school verzorgd. Valt de uitslag van de doorstroomtoets hoger uit dan het gegeven advies dan kan het advies aangepast worden.
Mochten ouders bezwaar hebben tegen het advies van de school dan kan er contact opgenomen worden met het samenwerkingsverband van het voortgezet onderwijs.In het schooljaar 2023-2024 zijn er 11 leerlingen uitgestroomd naar het voorgezet onderwijs. De volgende uitstroomadviezen zijn gegeven:
9% dakpanklas9% kaderberoepsgericht leerweg
28% vmbo kaderberoepsgericht leerweg t/m gemengde of theoretisch leerweg
9%vmbo theoretische leerweg/havo
9% havo
18% havo / vwo
18% vwo
Deze leerlingen zijn uitgestroomd naar het Roelof van Echten College, het RSG Wolfsbos en het Vechtdal.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Om tot leren te komen is een veilige, plezierige en stimulerende omgeving een belangrijke voorwaarde. De kinderen moeten zich veilig en geaccepteerd weten om tot leren te kunnen komen en zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Wij geloven dat God elk kind uniek geschapen heeft met eigen gaven en talenten. Kinderen krijgen zoveel mogelijk de ruimte om zichzelf te zijn binnen de regels die op school gelden. Als school proberen we de veiligheid te creëren die hiervoor nodig is. Kinderen leren de mogelijkheden en beperkingen van zichzelf te accepteren en te waarderen. Wij begeleiden hen in de ontwikkeling van hun persoonlijkheid en zelfstandigheid. Daarbij wordt hen geleerd om met zorg en respectvol met elkaar om te gaan.
Op school schenken wij daarom nadrukkelijk aandacht aan de sociaal- en emotionele ontwikkeling van kinderen. Het om kunnen gaan met eigen gevoelens of emoties en die van anderen draagt bij aan het welbevinden en de ontwikkeling van de kinderen.
In het schooljaar 2021-2022 heeft het vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen plaatsgevonden. De school heeft op alle standaarden van het kwaliteitsgebied 'Besturing, kwaliteitszorg en ambitie' een voldoende gescoord. Op een aantal terreinen heeft de onderwijsinspectie verwachtingen uitgesproken. Hier zal de komende jaren aan gewerkt gaan worden.