Zorg of klacht gezamenlijk oplossen
U zult op allerlei verschillende momenten contact hebben met de school: op ouderavonden, informatieavonden of bij het halen en brengen van uw kind. Heeft u een vraag, opmerking of heeft u ergens zorgen over, dan horen wij dat graag. Wacht niet te lang, want hoe sneller u met de directbetrokkenen communiceert, hoe sneller een probleem voorkomen of opgelost wordt. Natuurlijk kunt u ook telefonisch een afspraak maken voor een gesprek met de directeur, leraar of IB’er. Het personeel van de school voelt zich verantwoordelijk voor een eerlijke en zorgvuldige omgang met allen die betrokken zijn bij het onderwijsproces. Wij streven ernaar dat het onderwijs voor uw kind optimaal is, dat leraren met vertrouwen en plezier kunnen werken, dat misverstanden vroegtijdig worden opgehelderd en dat vragen in onderling overleg op correcte wijze worden afgehandeld. Bij onderstaande personen kunt u terecht met een vraag of klacht:
1. Vertrouwenscontactpersoon
Een bepaalde situatie in de dagelijkse gang van zaken op school baart u zorgen c.q. keurt u af. U wilt de directe betrokkenen (nog) niet confronteren met uw zorg of klacht:
- · omdat u niet precies weet, wie u het beste kan helpen;
- · gezien de aard van de situatie;
- · gezien de behoefte aan nader onafhankelijk onderzoek.
U neemt daarom contact op met de vertrouwenscontactpersoon van de school. Deze kan u helpen de betrokkenen te benaderen, de vertrouwenspersonen te laten bemiddelen of een formele klachtenprocedure in gang te zetten. Ook als u tevergeefs geprobeerd heeft met betrokkenen een oplossing te vinden, kunt u contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon. De schoolorganisatie is verantwoordelijk voor een eerlijke en zorgvuldige omgang met allen die betrokken zijn bij het onderwijsproces.
2. Vertrouwenspersonen
De externe vertrouwenspersoon begeleidt, geeft bijstand en verwijst de klager naar gelang de situatie en de behoefte van de klager. Zij/hij kan naar eigen inzicht bemiddelen tussen klager en aangeklaagde en functioneert daarbij binnen de kaders van de klachtenregeling. Op www.vertrouwenswerk.nl kunt u terecht voor meer informatie over de werkzaamheden van de externe vertrouwenspersoon. Zij/hij zal samen met u kijken welke vervolgstappen er nodig of wenselijk zijn. De eerste insteek is meestal een bemiddelend gesprek tussen ouders en school. De externe vertrouwenspersoon verheldert en bemiddelt, maar oordeelt niet. De vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk, d.w.z. zijn niet aan Groeisaam verbonden. · Annelies de Waal, telefoon 06 3364 6887, anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl · Roy Ploegmakers, telefoon, 06 4808 8774, royploegmakers@vertrouwenswerk.nl
3. Vertrouwensinspecteur
Ouders en scholen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van: · seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven) · psychisch en fysiek geweld · discriminatie en radicalisering Meldingen die binnen deze bovengenoemde categorieën vallen, kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal luisteren, informeren en zo nodig adviseren. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier van de vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteurs zijn te bereiken via het centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs (telefoonnummer: 0900-1113111).
4. Landelijke klachtencommissie
Indien een klacht binnen- of bovenschools niet naar tevredenheid is of kan worden opgelost, kan een beroep worden gedaan op de wettelijke klachtenregeling. Op grond van deze regeling is elk schoolbestuur verplicht om een klachtencommissie in te stellen of aan te sluiten bij een landelijke klachtencommissie. Het bestuur van Groeisaam is aangesloten bij de eerdergenoemde Landelijke Stichting Onderwijsgeschillen. Heeft u een klacht, maar twijfelt u of een onderzoek door de klachtencommissie een geëigende weg is, dan kunt u bij de commissie vertrouwenspersonen terecht voor informatie en advies. U kunt uw klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt een klacht, doet een uitspraak over de (on)gegrondheid van de klacht en kan in haar advies tevens een aanbeveling doen over de door het schoolbestuur te treffen maatregelen. Het onderzoek door de klachtencommissie verloopt volgens een vast omschreven klachtenprocedure. Betrokken partijen worden (afzonderlijk) gehoord en binnen twee maanden kunt u een uitspraak verwachten. Wendt u zich tot de klachtencommissie, dan kunt u zich laten adviseren door (een van de leden van) de commissie vertrouwenspersonen.
Samenvattend:
Vertrouwenscontactpersoon: Informeert klager over de mogelijkheden en verwijst door naar vertrouwenspersoon, bevoegd gezag of klachtencommissie
Vertrouwenspersoon: Kan klacht via bemiddeling oplossen en kan desgewenst begeleiden bij het indienen van een klacht
Bevoegd gezag: Kan zelf klacht afhandelen
Vertrouwensinspecteur: Kan geraadpleegd worden over problemen op het gebied van seksueel misbruik en intimidatie, geweld en discriminatie. Kan tevens begeleiden naar het indienen van een formele klacht.
Landelijke klachtencommissie: Na behandeling van de klacht tijdens een zitting, stelt de Commissie een schriftelijk advies op voor het schoolbestuur.
De volledige klachtenregeling is te lezen op de website van Groeisaam (www.groeisaampo.nl).
Schorsing en verwijdering
Onze school wil een veilige school zijn; een school waar kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers zich thuis voelen. Wij handelen naar de Groeisaam-gedragscode die u op www.groeisaampo.nl kunt vinden. Daarin staat beschreven wat als wenselijk en respectvol gedrag wordt gezien. Binnen dit veilige schoolklimaat willen wij zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. Er zijn echter grenzen aan deze mogelijkheden en er zijn grenzen aan gedrag. Dat betekent dat we in het uiterste geval kunnen overgaan tot schorsing of verwijdering van een leerling. Gelukkig komt dit zeer zelden voor. Er bestaan voor de scholen van Groeisaam vijf gronden om een leerling te verwijderen:
1. De school kan niet aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling voldoen. Er is sprake van een duidelijke stagnatie in de ontwikkeling en/of het belang van het kind wordt geschaad bij langer verblijf op school.
2. Een kind doet zo’n groot beroep op de mogelijkheden van een school en/of de individuele leerkracht dat daarmee de onderwijsbehoeften van andere kinderen in gevaar komen.
3. De gedragsproblemen van een kind zijn dermate ernstig, dat hetzij de veiligheid van het betreffende kind, hetzij de veiligheid van andere kinderen in gevaar komt.
4. Er is sprake van ernstig wangedrag van de leerling of de ouders.
5. Het gedrag van de leerling of de ouders is in strijd met de grondslag van de school.
Schorsing en verwijdering zijn geregeld in artikel 40 van de wet. Hierin is bepaald dat een leerling voor ten hoogste één week geschorst kan worden en dat er een schriftelijk besluit is opgesteld. In dit besluit staat ook hoe de ouders dit kunnen aanvechten. Verwijdering van een leerling is een ingrijpende maatregel, zowel voor de leerling en de ouders, als voor de school. We volgen hierin de spelregels van de wet en het protocol van Groeisaam. De belangrijkste punten zijn:
- Voorafgaand aan het besluit heeft de school inspanningsverplichtingen tot bemiddeling. Zo kan bv het Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren (Passend Onderwijs) worden ingeschakeld of een onafhankelijke Onderwijsconsulent.
- Leerplicht en Onderwijsinspectie worden op de hoogte gebracht.
- De bestuurder van Groeisaam neemt het besluit en onderbouwt dit schriftelijk.
- Definitieve verwijdering kan pas plaatsvinden indien een andere school bereid is de leerling aan te nemen.
- De ouders hebben het recht van bezwaar bij bestuur, rechter of geschillencommissie. De directeur hanteert bij schorsing of bij verwijdering het Groeisaam-protocol. Hierin staan de stappen en termijnen beschreven. Dit protocol kunt u vinden op de website www.groeisaampo.nl.