Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Alphense Montessorischool vindt het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van iedere leerling. Om dit mogelijk te maken, maken we o.a. gebruik van een remedial teacher, begaafdenspecialist en een ondersteunende leerkracht. Tevens zijn er leerkrachten met diverse specialismen. We beschikken over een gedragsspecialist en leesspecialist.
Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Waar de gelegenheid zich voordoet werkt de school graag samen met ouders met een bijzondere vaardigheid: denk bijvoorbeeld aan muziek en yoga.
De leerlingen uit de groepen 1 en 2 krijgen veel ruimte om te ontdekken en zelf keuzes te maken. Anderzijds willen wij wel dat leerlingen de doelen behalen. We werken hierbij met de leerlijn 'KIJK' en de doelen van de Stichting Leerplan Ontwikkeling.
Voor meer informatie zie: http://www.bazalt.nl/expertise-kijk en http://www.slo.nl/primair/
Op onze school kunnen leerlingen, binnen kaders, zelf kiezen op welke manier zij de kerndoelen behalen en hoeveel tijd zij hiervoor nodig hebben. De leerlingen registreren hun vorderingen en doelen en de leerkrachten controleren of de doelen zijn behaald. Er wordt instructie gegeven waar nodig. Dit kan aan het individu, een kleine groep of de klas als geheel zijn.
De Alphense Montessorischool heeft een breed ondersteuningsprofiel. Onze leid(st)ers zijn in staat om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de verschillende kinderen met enkelvoudige problematiek. Kinderen met meervoudige problematiek kunnen wij onvoldoende begeleiden.
In het schooljaar 2019-2020 wordt het SOP herzien.