Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school werkt in jaargroepen, d.w.z. dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. Het onderwijs wordt gestructureerd via verschillende vak- en vormingsgebieden waarbij we eigentijdse methoden gebruiken die voldoen aan de kerndoelen. De leerkracht is de spil om dit op een uitdagende wijze vorm te geven. We werken handelingsgericht waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoeften van elke leerling. Naast klassikale instructie vindt er instructie in groepjes of aan individuele leerlingen plaats.
Voor de gymlessen hebben we een vakleerkracht gymnastiek en werken we samen met de beweegpartners zodat alle groepen vanaf groep 3 twee keer in de week bewegingsonderwijs hebben.
De kleutergroepen hebben op jaarbasis ongeveer 920 lesuren. De groepen van 3 t/m 8 ongeveer 980. Hierdoor voldoet De Mare aan de wettelijke eis van 7520 lesuren verdeeld over 8 schooljaren voor alle leerlingen en blijft er ruimte om jaarlijks een aantal studiedagen te organiseren.
De Mare heeft kinderen op school met gevarieerde onderwijsbehoeften.
We bieden onder andere ondersteuning bij:
- leerproblemen
- sociaal-emotionele problematiek
- lichte gedragsproblematiek
- het verwerven van de Nederlandse taal
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op het gebied van leerproblemen, sociaal-emotionele problematiek, lichte gedragsproblematiek en het verwerven van de Nederlandse taal blijven wij ons bekwamen.
Onderwijsachterstandenbeleid / versterkt taalaanbod
Vanuit passend onderwijs zien wij het als onze taak om aandacht te hebben voor een versterkt taalaanbod. Hierbij stellen we onszelf als doel om taal- en onderwijsachterstanden bij kinderen zoveel mogelijk te voorkomen, vroegtijdig op te sporen en aan te pakken. Hierbij wordt ook samengewerkt met Participe (Kom Erbij / Op Stap) en de bibliotheek. Daarnaast vindt regelmatig overleg plaats met andere schoolbesturen, kinderopvangorganisaties (o.a.peuterspeelzalen) en de gemeente. SCOPE scholengroep investeert in extra middelen in de vorm van materialen en uren voor de begeleiding. Om de deskundigheid te bevorderen is er jaarlijks scholing voor ons personeel.