Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In groep 8 nemen we de eindtoets Route 8 af.
Een zorgvuldige afname wordt gegarandeerd; de afname gaat volledig digitaal en duurt slechts 1 dagdeel.
In principe doen alle leerlingen mee aan de Route 8.Uitzonderingen kunnen zijn:
- Leerlingen met een ontwikkelperspectief
- Leerlingen die uitstromen naar het VSO of praktijkonderwijs
- Leerlingen die kort in Nederland zijn of kort op De Stromen (ingestroomd in groep 7 of 8)
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op school werken we met het DIA Leerlingvolgsysteem voor groep 3 t/m 8.
Naar aanleiding van de resultaten maken we een groepsontwikkelbord.
In de groepen 1/2 weken we met het observatieprogramma BOSOS.
In groep 8 is de eindtoets Route 8.
In de groepen 1 t/m 8 houden we een leerlingvolgsysteem bij. In groep 8 wordt de Route 8-eindtoets afgenomen. Eind groep 6 krijgt uw kind een voorzichtig. In een overleg tussen de leerkracht(en) van groep 7, 8 en de IB-er midden- / bovenbouw wordt er midden groep 7 en begin groep 8 een voorlopig advies geformuleerd. Het definitieve advies ontvangt uw zoon / dochter in februari van groep 8. De voorlopige en definitieve adviezen worden met leerlingen en ouders/verzorgers besproken. Het digitaal overdracht dossier (DOD) van iedere leerling wordt door de leerkracht ingevuld. Bij de overstap naar het voortgezet onderwijs neemt de basisschool contact op met de nieuwe school om de overstap voor de leerling zo soepel mogelijk te laten verlopen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen met elkaar een school zijn waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen. Waar we elkaar vertrouwen, er niet tegenop zien om naar toe te gaan, en waar het met elkaar plezierig is. Uiteraard willen we dat kinderen het nodige leren: kennis opdoen, leren omgaan met elkaar, met materialen en waarde leren hechten aan gangbare en voor een ieder acceptabele en te hanteren waarden en normen.
We werken met elkaar aan een veilig leerklimaat waarin kinderen optimaal tot leren komen en waarbij we streven naar zelfverzekerde leerlingen die vol zelfvertrouwen in het leven staan met oog voor de mensen om hun heen.
De school heeft van de inspectie een basisarrangement gekregen.