Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
Onze school werkt in jaargroepen, dat wil zeggen dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. We werken handelingsgericht waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoeften van elk kind. Zo zijn er kinderen met een eigen leerlijn. Zij krijgen meer tijd en begeleiding om de leerstof te doorlopen. Voor kinderen die sneller kunnen verzorgen we pluswerk, zodat zij voldoende uitdaging ervaren. Het onderwijs wordt gestructureerd via vak- en vormingsgebieden waarbij we eigentijdse methoden gebruiken die voldoen aan de kerndoelen. De leerkracht is de spil om dit op een uitdagende wijze vorm te geven. Naast groepsgewijze instructie vindt er instructie in groepjes of aan individuele leerlingen plaats. Bij dit alles geven we vorm aan zelfstandig en samenwerkend leren.
Het team bestaat uit:
- Directeur
- Intern Begeleider
- Leerkrachten
- Onderwijs ondersteuners
- Coördinator Tussenschoolse Opvang
- Conciërge
- Stagiaires
Toelichting van de school
IPC is een International Primary Curriculum. Dit is een eigentijds curriculum voor het basisonderwijs waarin het samen leren centraal staat.
Het is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die we units noemen. Van Missie naar Mars tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken.
Tijdens IPC lessen is er naast kennisoverdracht veel aandacht voor vaardigheden en inzicht. IPC biedt een combinatie tussen relevante kennis, vaardigheden en inzicht, waardoor kinderen beter leren omgaan met de complexiteit van de 21e eeuw.
Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip voor elkaar leren hebben. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden – waarde(n)vol leren – is daarbij onmisbaar.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
J.P. Sweelinck heeft een zeer gevarieerde doelgroep voor wat betreft de onderwijsbehoeften.
We bieden onder andere ondersteuning bij:
- meerbegaafde leerlingen
- leerproblemen; waaronder moeilijk lerend, dyslexie en dyscalculie
- sociaal-emotionele problematiek
- gedragsproblematiek
- verwerven van de Nederlandse taal