Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleutergroepen zijn op De Windroos gecombineerd. De kinderen van groep 1 en groep 2 spelen en leren samen met elkaar. Dit geldt ook voor de groep 2/3 en groep 3/4. In deze groepen zorgen we voor een doorgaande lijn door middel van een rijke leeromgeving via hoeken, verbindend spelen en thematisch werken. We zien kansrijke combinaties in deze manier van werken voor de ontwikkeling van kinderen.
Groep 5 t/m 8 zijn homogene groepen, waarbij de mogelijkheid bestaat om groepsdoorbrekend te werken. Groepsdoorbrekend werken houdt in dat de jaargroep wordt doorbroken. Kinderen uit verschillende jaargroepen kunnen met elkaar aan een opdracht werken, dit kan zijn op een gezamenlijk niveau of juist op verschillend niveau.
Een kind moet in 8 jaren basisonderwijs 7520 lesuren maken. Op De Windroos worden deze uren op de volgende wijze gemaakt:
• Groepen 1 t/m 4 minimaal 880 uur (4 x 880 = 3.520uren);
• Groepen 5 t/m 8 minimaal 1000 uur (4 x 1.000 =4.000 uren);
• Totaal over 8 jaren basisonderwijs dus 7.520uur.
Het gebeurt steeds vaker dat een bestuur de 7.520 uur verdeeld over 8 jaren = 940 uur per jaar. Anderen werken met het werkelijke beschikbare aantal werkdagen in een schooljaar. Zo kan het gebeuren dat bij het ene schoolbestuur meer of minder lesvrije dagen voorkomen dan bij het andere bestuur.
De Windroos is een school die de basisondersteuning goed kan aanbieden en uitvoeren.
Basisondersteuning bestaat uit lesaanbod waarbij zowel kinderen die moeite hebben met de leerstof als kinderen die meer aan kunnen goed begeleid kunnen worden. Dyslexie en dyscalculie vallen ook onder deze basisondersteuning.
De laatste jaren is er veel ervaring opgedaan met kinderen met taal-spraakproblematiek, zoals beperkt gehoor. Wij hebben daarbij waar nodig, ondersteuning vanuit cluster 2.
Begrenzing passend onderwijs en zij-instromers.
Door verhuizing, of zorgen rondom de ontwikkeling van een kind kunnen ouders tussentijds op zoek gaan naar een andere school. We noemen dit zij-instromers. Wanneer ouders zich aanmelden op onze school, gaan we zorgvuldig bekijken, of er ruimte is voor deze leerling, maar ook of onze school de juiste plek kan bieden voor goed onderwijs voor hun kind. Dat is tenslotte waar zowel ouders als school naar streven. Soms blijkt na onderzoek dat plaatsing niet mogelijk is. Dit is afhankelijk van een aantal factoren:
· de balans binnen de betrokken groep (de leerlingen onderling en/of de leerkracht) geen ruimte laat voor veranderingen / toevoegingen.
· als er sprake is van meervoudige problematiek die onze deskundigheid te boven gaat.
· de nieuw te plaatsen leerling door gedrags- of werkhoudingsfactoren onevenredig veel tijd gaat vragen van de leerkracht en de school ten koste van het welbevinden en de ontwikkeling van de betrokken groep.
· als ouders niet oplossingsgericht willen meewerken.
· als het gebouw niet de juiste faciliteiten biedt (denk aan een lift, aangepast toilet e.d.)
Bovenstaande punten zijn ook van toepassing op de leerlingen die op school zitten en waar de grenzen van passend onderwijs bereikt worden.