De Bonifacius

Paradijslaan 11 2405 CC Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van De Bonifacius

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe bekijken we de vorderingen?

Allereerst zien we de kinderen vanzelfsprekend de hele dag in de klas. We observeren en begeleiden ze
tijdens hun werk en ontwikkelen zo een beeld van ieder kind. Daarnaast worden er regelmatig toetsen
afgenomen die horen bij onze methodes, zoals bijvoorbeeld na een hoofdstuk taal of rekenen, maar ook bij
vakken als wereldoriëntatie wordt er getoetst.
Naast de hierboven beschreven methodegebonden toetsen, werken wij ook met CITO-toetsen. Vanaf
halverwege groep 3 gebeurt dat twee keer per jaar. Op deze manier krijgen we een duidelijk overzicht van
ontwikkelingen op het gebied van begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen. Zowel de leraren
als de intern begeleider houden die ontwikkelingen in de gaten. Mochten er bijzonderheden zijn, dan
bespreken we dit met u en zoeken we indien nodig naar een passende aanpak.

Hoe leggen we de vorderingen vast?

De leerkracht legt observaties, vorderingen, beoordelingen en bijzonderheden vast in het leerlingenvolgsysteem (LVS) Parnassys. Zo ook de aantekeningen van oudergesprekken, rapporten en eventuele
onderzoeken. Aan het eind van groep 1 krijgen de kinderen hun eerste rapport mee naar huis. In de jaren
daarna krijgen de kinderen 2 keer per jaar een rapport. Op deze manier verzamelen we alle gegevens die
nodig zijn om de ontwikkeling van het kind goed in de gaten te houden. Ouders hebben vanzelfsprekend
inzagerecht in de gegevens van het kind.


Groeps- en leerlingbespreking

Enkele malen per jaar wordt iedere leerkracht uitgenodigd om met de intern begeleider over de
ontwikkelingen van de kinderen en de groep te praten. Mocht er eerder of tussendoor behoefte zijn aan
een gesprek, dan is dat altijd mogelijk. Ook de directie wordt regelmatig op de hoogte gebracht. Krijgt een
kind extra hulp dan zal de interne begeleider ook met de betreffende leerkracht regelmatig overleggen.

Goede methoden

Aan de keuze van een nieuwe methode voor welk vak dan ook gaat een heel proces vooraf. Na een
uitgebreide oriëntatie op het recente aanbod, vaak met hulp van de schoolbegeleider, spelen een
behoorlijk aantal criteria een rol. Voorop staat dat de methode moet voldoen aan de kerndoelen die aan
het vak gesteld zijn. Verder moet de methode kinderen aanspreken en zo ingericht zijn dat kinderen op
verschillende niveaus kunnen werken.
Scholing van leraren
Nog belangrijker dan de methoden die een school kiest zijn de mensen die ermee werken. Zij zorgen
ervoor dat de methoden zinvol gebruikt worden, maar leveren ook een belangrijke bijdrage aan het
pedagogisch klimaat in de groep. De leraren besteden veel tijd aan samenwerking en overleg.
Doordat de maatschappij en dus ook het onderwijs verandert, volgen we nieuwe ontwikkelingen. Daarom
zijn er vergaderingen, studiedagen en volgen leraren nascholingscursussen, waardoor leraren zich
onder meer verdiepen in specifieke leer- en gedragsproblemen ontwikkelingen binnen vakgebieden of
management. Ook kijken leraren bij elkaar in de groep om te leren van elkaar.

Leerlingvolgsysteem


Het bewaken en verhogen van de kwaliteit wordt ook bewerkstelligd door het werken met een
leerlingvolgsysteem. Door het leerlingvolgsysteem kunnen we de kinderen acht jaar lang volgen in hun
cognitieve ontwikkeling en krijgen we waardevolle, aanvullende informatie. Het laat zien hoeveel een kind
in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. Mocht deze ontwikkeling niet naar wens verlopen, dan gaan
we de juiste hulp voor het kind zoeken. Tevens geeft het leerlingvolgsysteem ons gegevens over ons
onderwijs op groeps- en schoolniveau; gegevens die voor ons erg waardevol zijn en waar we rekening mee
houden binnen onze dagelijkse onderwijspraktijk.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar Voorgezet Onderwijs

Op de informatieavond aan het begin van het schooljaar krijgen ouders naast informatie over groep 8 ook informatie over het voortgezet onderwijs, zoals bijvoorbeeld over de procedures, de plaatsingswijzer, de onderwijsvormen en de toelatingseisen. Eind januari/ begin februari maken de leerlingen van groep 8 de Midden 8 CITO toets. De resultaten van deze toets vormen samen met de overige resultaten van ons leerlingvolgsysteem en de observaties van de leerkracht de basis voor het advies voor het voortgezet onderwijs. Zodra de uitslag van deze toets bekend is, worden de kinderen en ouders individueel uitgenodigd voor een adviesgesprek.

In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets ROUTE 8. Mocht de uitslag van deze toets sterk afwijken van het schooladvies, dan neemt de leerkracht contact met u op. Het voortgezet onderwijs organiseert diverse open dagen. Deze worden door de scholen voor voortgezet onderwijs aangekondigd. Als de schoolkeuze eenmaal is gemaakt, kunt u uw kind inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. De school zorgt voor het doorzenden van de resultaten van uw kind. Alle kinderen worden door de leerkrachten van groep 8 doorgesproken met de brugklascoördinator van de vervolgschool.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

‘Leren met plezier, samen met jou!’. Dat is de missie van onze school, dat is waar wij voor staan en waar wij voor gaan! We geloven erin dat we ons kunnen ontwikkelen als we dit met elkaar doen en als we er plezier in hebben. Plezier is voor ons hierin een breed begrip. Het betekent je welkom, veilig en geborgen voelen. We zorgen op de Bonifacius voor een open, informele sfeer. Orde, rust, structuur en regelmaat geven ons en de kinderen gelegenheid om op een plezierige manier te werken en op een spontane manier met elkaar om te gaan. Het zelfvertrouwen van een kind zal hierdoor groeien. Respect hebben voor elkaar, rekening houden met elkaar, zich willen inzetten voor elkaar en meeleven met elkaar zijn de pijlers van de wijze waarop we met elkaar om gaan. Voor de ontwikkeling van een kind is een veilige, prettige sfeer een onmisbare voedingsbodem. Daarbij bekijken we elkaar en de wereld om ons heen met respect en openheid. Op de Bonifacius gaan we op een open en positieve manier met elkaar om, met duidelijke afspraken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • wederzijds respect
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven