Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Inschrijving
Kinderen vanaf vier jaar zijn van harte welkom op de Bonifacius. Heeft u interesse in onze school? Neemt u dan telefonisch of per email contact op met onze directeur, Marloes Janssen. Zij nodigt u uit voor een kennismakingsgesprek en rondleiding. Tijdens deze rondleiding krijgt u informatie over de school en worden aan u gegevens gevraagd die belangrijk zijn om een goede start te maken. Een belangrijk onderdeel is de vraag of uw kind extra ondersteuning nodig heeft en of de school dit kan bieden. Indien wij dit kunnen bieden of als er geen extra ondersteuning nodig is, kunt u uw kind inschrijven op de school door middel van een inschrijfformulier dat u tijdens de intake krijgt. Als wij de gevraagde ondersteuning niet kunnen bieden, kijken we samen met u naar een school die dit wel kan.
Het verdient aanbeveling om niet te lang te wachten met het zoeken naar een geschikte basisschool, dit om er zeker van te zijn dat de school van uw keuze nog plaats beschikbaar heeft. Voor kinderen die naar school komen is het een voorwaarde dat ze zindelijk zijn. We gaan ervan uit dat alle kinderen het rijksvaccinatieprogramma doorlopen.
Toelating
Aanname van kinderen die van een andere basisschool komen is mogelijk, mits er plaats is in de betreffende groep en de school de eventuele ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft. Vooraf zal advies ingewonnen worden bij de school van herkomst. Er is dan contact met de directeur, vorige leerkracht en eventueel de intern begeleider. Met uw toestemming verstrekt de vorige school een onderwijskundig rapport en de verdere relevante informatie. Bij twijfel over aanname en/of terugplaatsing vanuit het speciaal basisonderwijs zal - indien noodzakelijk - besluitvorming door de directie plaatsvinden.
Uitschrijving
Wanneer u uw kind wilt uitschrijven van school, dan moet u dit tijdig op een daarvoor bestemd formulier bij de directie bekendmaken. De school zorgt dan voor de volgende zaken:
- Wij sturen een bewijs van uitschrijving naar de nieuwe school.
- De leerkracht vult een onderwijskundig rapport in met de behaalde resultaten, gebruikte methoden/ materialen en overige informatie die relevant is voor de nieuwe school waar uw kind terechtkomt. De directie verstuurt dit rapport naar de nieuwe school. U kunt als ouders kennis nemen van dit rapport.
Leerlingenadministratie
Op school beschikken wij over een leerlingenadministratie. Deze is gebaseerd op de gegevens die u hebt verstrekt toen uw kind bij ons op school kwam. In de loop van de tijd kunnen er mogelijk veranderingen in de gegevens ontstaan, zoals adreswijzigingen, wijziging van telefoonnummer, verandering van huisarts en nog meer. Wij maken gebruik van de systemen Parnassys en het Ouderportaal van Basisonline. In dit laatste systeem kunnen ouders zelf wijzigingen in bovengenoemde gegevens doorvoeren, waarna onze administratie ze ook doorvoert in Parnassys. Als het nodig is en we kunnen niemand van de noodnummerlijst bereiken, ondernemen we zelf actie. Uiteraard zullen we u daarna zo snel mogelijk van het gebeuren op de hoogte brengen.
Leerplicht/verlof
Als een kind vier jaar is, mag het naar school voor primair onderwijs, verplicht is het dan nog niet. Dat komt pas een jaar later, als het kind vijf jaar is geworden, want dan moet het naar school. Op de eerste schooldag van de maand die volgt op de maand waarin het kind vijf is geworden, is het namelijk gedeeltelijk leerplichtig. Nu kan het voorkomen dat een schoolweek van ongeveer 23 uur voor een vijf jarige nog wat te vermoeiend is. Er kan dan gebruik gemaakt worden van een speciale regeling, die inhoudt dat een vijfjarige ten hoogste vijf uur per week thuis mag blijven, als de ouders dit maar tijdig doorgeven aan de groepsleerkracht. Hiervoor is geen toestemming nodig. Deze uren mogen niet worden opgespaard en komen te vervallen op het moment dat het kind zes jaar is geworden. Dan is het kind volledig leerplichtig en zal verlof slechts op wettelijke basis verleend worden.
De directeur mag ‘om gewichtige redenen’, zoals de wet dat noemt, per schooljaar maximaal 10 dagen verlof geven. Het kan daarbij gaan om belangrijke gebeurtenissen binnen gezin of familie. Er kunnen zich situaties voordoen waardoor het voor u onmogelijk is om binnen de schoolvakanties op vakantie te gaan. Indien dit te maken heeft met uw werk is het noodzakelijk dat u naast het formulier voor verlofaanvraag een werkgeversverklaring inlevert. Aanvragen voor extra vakantieverlof worden voorgelegd aan de leerplichtambtenaar. Het advies dat gegeven wordt is bindend. Uiteraard is toestemming afhankelijk van een aantal duidelijk omschreven voorwaarden, vastgelegd in de leerplichtwet. Als u, om welke reden dan ook, vrij wilt vragen voor uw kind(eren), haal dan bij de directie een aanvraagformulier. Als het daar ingevuld terugkomt, kan men afwegen of verlof wel dan niet wordt toegestaan.
Speciale vrijstelling
Voor kinderen die op een hoog niveau sporten of cultureel actief zijn is het soms noodzakelijk om extra te trainen/oefenen of wedstrijden te spelen. Deze trainingen kunnen onder schooltijd plaatsvinden, omdat er op dat niveau geen rekening wordt gehouden met de vakantiespreiding. De directie kan alleen, na overleg met de leerplichtambtenaar, akkoord gaan met de vrijstelling na een duidelijke brief van de ouders waarin staat vermeld waarom, hoe vaak, hoeveel uur en gedurende welke periode een kind niet op school kan zijn. Verder moet er een schriftelijk schrijven van de bond/organisatie overhandigd worden waarin vermeld staat waarom extra training noodzakelijk is. De directie neemt contact op met de betreffende organisatie. De leerkracht bekijkt samen met de ouders hoe de gemiste lessen ingehaald kunnen worden.
Ongeoorloofd schoolverzuim
Wanneer een kind niet is afgemeld wegens ziekte en geen vrijstelling van schoolbezoek heeft gekregen, wordt het verzuim aangemerkt als ‘ongeoorloofd’. De directeur heeft de wettelijke verplichting dit door te geven aan de leerplichtambtenaar. Deze kan passende maatregelen nemen. Wilt u de uitgebreide informatie over de leerplicht en het verlofaanvragen dan kunt u deze vinden op de website van school. Leerplichtambtenaar van de gemeente voor de Bonifacius: Nick van veen Telefoon 0172 465 935 of [email protected]
Afmelding van leerlingen
Als uw kind ziek is of afwezig is voor doktersbezoek, dan kunt u dat doorgeven via het digitale Ouderportaal. Mocht een kind afwezig zijn zonder bericht, dan zullen we in de loop van de ochtend of middag contact met u opnemen.
Schoolregels
Binnen onze school hanteren wij de volgende regels:
- We werken met de Kanjermethode. Dit betekent dat elk jaar in elke groep de groepsafspraken met de kinderen samen worden vastgesteld. Op deze manier voelen kinderen zich betrokken en zullen zij zichzelf en elkaar goed aan de afspraken kunnen houden.
- Bij het omgaan met elkaar op school storen wij elkaar zo min mogelijk.
- Voor vrijstelling van school dient u een aanvraagformulier in te vullen (zie verlofregeling). Deze formulieren zijn te verkrijgen bij de directie.
- Bezoeken aan tandarts en huisarts plant u waar mogelijk buiten schooluren.
- Het is prettig als persoonlijke bezittingen van naam zijn voorzien.
- We hanteren het stappenplan grensoverschrijdend gedrag horend bij de Kanjermethode. Het kan hierbij gaan om ongewenst taalgebruik, pestgedrag of ander agressief en intolerant gedrag. In dit stappenplan staat duidelijk vermeld op welk moment wij contact opnemen met ouders.
- De kosten van vernielingen van schooleigendommen of bekladding daarvan door leerlingen worden op de ouders verhaald.
- Wanneer een leerling herhaaldelijk te laat komt, melden wij dit aan de ouders.
- Ouders/verzorgers zijn medeverantwoordelijk voor het gedrag van hun kind, ook als dit onder schooltijd is.
- Ouders/verzorgers lezen informatie die via school verstrekt wordt en informeren de school als dit van belang is voor het welzijn, de ontwikkeling en het onderwijs van hun kind.
Bovenstaande tijden zijn voor groep 1 en 2, zij zitten samen in een kleutergroep. Naast bovenstaande vakken zijn de kleuters ook bezig met wereldoriëntatie, handvaardigheid/tekenen, muziek/drama en Kanjertraining.
Naast bovenstaande vakken geven we ook Kanjertraining, verkeer, studievaardigheden, doen we energizers, maken we werkstukken en openen en sluiten we de dag. Levensbeschouwing komt terug tijdens wereldoriëntatie en tijdens het thematisch werken.
Variatie aan werkvormen
Op allerlei manieren, de hele dag door, maken de kinderen zich de leerstof eigen. Daarbij houden we rekening met verschillen tussen kinderen. Ze luisteren naar instructie, werken alleen, of met elkaar in coöperatieve werkvormen. Ze houden met elkaar een kringgesprek, verzamelen gegevens voor werkstuk of spreekbeurt, werken met de computer. Ze kijken naar de schooltelevisie, corrigeren en verbeteren regelmatig hun eigen werk. Kortom afwisselend en divers.
Kindplangeprekken
Twee keer per jaar gaan de bovenbouwleerkrachten in gesprek met alle leerlingen over hun leerresultaten. Aan de hand daarvan stellen de leerkracht en het kind samen een kindplan op. In het kindplan worden doelen gesteld waaraan de komende periode gewerkt zal worden. Kinderen leren zo medeverantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces.
Elkaar helpen
We stimuleren en dragen uit dat we elkaar helpen en dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld tijdens het tutorlezen, helpen de kinderen van groepen 7 en 8 de kinderen van de groepen 3 en 4 bij het leren lezen. Verder is het een traditie binnen school dat de groep 8 kinderen als ‘hulppietjes’ komen helpen in de kleutergroepen. Dit is altijd een feest voor de kleuters, maar zeker ook voor de groep achters.
Computergebruik
Kinderen leren ook met de computer en iPad. Door het werken met programma’s die onderdeel uitmaken van onze lesmethoden, door extra oefenprogramma’s als verdieping of verrijking of door het opdoen van vaardigheid in het werken met computers. Vanaf groep 1 wordt er met de computer gewerkt. Wij zetten de computers tot nu toe nog het meest in voor de vakken taal, rekenen, en aardrijkskunde. De leerlingen van de bovenbouw gebruiken de computer tijdens het werken aan hun werkstuk en leren omgaan met internet.
Digibord
In alle lokalen van de groepen 1 t/m 8 is een digibord aanwezig. Middels dit bord kunnen de kinderen op een leuke manier visuele ondersteuning krijgen tijdens diverse vakgebieden. Bijvoorbeeld met filmpjes over de onderwerpen van aardrijkskunde of geschiedenis, schooltv. Maar ook voor het oefenen met klokkijken of het leren van de tafels gebruiken we het digibord. Daarnaast bieden we voor verschillende vakken de instructie aan via het digibord.
Huiswerk
Wat zien we op de Bonifacius als doelen voor het geven van huiswerk aan onze leerlingen:
- Lesstof beter laten beklijven door: oefenen en herhalen van eerder aangeboden lesstof, vooraf lezen van een tekst die later op school behandeld wordt of leren voor een toets.
- Leren plannen van werk en benodigde tijd thuis, inzicht in hoe lang je voor iets nodig hebt.
- Aanleren van verantwoordelijkheid en attitude ter voorbereiding op de VO-vorm waar het kind naartoe gaat, leren omgaan met een (digitale) agenda.
- Ouders kunnen zien wat een kind moet doen en hoe het werkt. Ze kunnen het kind positief aanmoedigen. Wat zien we, onderbouwd door onderzoek, als voorwaarden voor het geven van huiswerk op onze school.
- Gericht op de hiervoor genoemde doelen die wij gesteld hebben voor het geven van huiswerk in onze school.
- De hoeveelheid moet overzichtelijk zijn: kort maar krachtig en passend bij de leeftijd. Te veel huiswerk leidt tot frustratie en verlies van interesse.
- De leerling moet feedback krijgen op het gemaakte of geleerde werk. Dit moet dus in het rooster van het leerjaar opgenomen worden.
- Het huiswerk moet in principe zelfstandig door de leerling kunnen worden gedaan. De ouder heeft geen rol als begeleider. Positief stimuleren is de enige rol van ouders.
- Het moet te organiseren zijn voor de leerkracht (dus redelijk efficiënt kunnen voorbereiden en controleren).
- Er moet worden gedifferentieerd in inhoud en hoeveelheid, zodat het huiswerk aansluit bij wat een kind nodig heeft (VMBO-kind krijgt later heel weinig huiswerk, VWO-kind veel). Groepen 3 en 4 krijgen nog geen wekelijks huiswerk. Soms krijgen kinderen extra oefenstof mee naar huis voor taal, lezen of rekenen. De boekbesprekingen in alle groepen en de spreekbeurt vanaf groep 5 moeten wel thuis worden voorbereid. Groep 5 krijgt pas vanaf januari 1 x per week huiswerk. Groep 6 krijgt 1 à 2 x per week huiswerk, de groepen 7 en 8 krijgen 2 à 3 x per week. De hoeveelheid huiswerk loopt geleidelijk op maar blijft beperkt.
Spreekbeurt
Vanaf groep 5 houden de kinderen een spreekbeurt. Ter ondersteuning krijgen zij een ‘handleiding’, zodat zij weten hoe zij te werk kunnen gaan en aan welke eisen een spreekbeurt moet voldoen. Het doel is dat zij leren om zelf informatie op te zoeken en deze te verwerken tot een beknopt en volledig verhaal. Bovendien leren zij om te spreken voor een groep. Bij de spreekbeurt let de leerkracht ook op taalgebruik en presentatie, en of de leerling in staat is om zijn medeleerlingen iets bij te brengen over het besproken onderwerp.
Werkstuk
Bij het maken van een werkstuk moeten kinderen verschillende vaardigheden toepassen: lezen, hoofd-en bijzaken scheiden, stellen, informatie zoeken en verwerken en creatief zijn. Kinderen moeten hierbij gericht te werk gaan en niet verzanden in de berg aan informatie. In groep 6 starten de leerlingen met het maken van een werkstuk. Het eerste werkstuk wordt met de klas samen gemaakt, waarna de kinderen nog een werkstuk maken over een zelfgekozen onderwerp.
Vieringen en feesten
Momenten van bezinning en vieren hebben een mooie en belangrijke plaats binnen het schoolleven op de Bonifacius. Onze visie is niet voor niets ‘Leren met plezier, samen met jou’. Zo vieren we de bijzondere perioden rond Pasen, advent en Kerstmis. Kerstmis zorgt voor betekenisvolle momenten. Wie herinnert zich niet hoe vroeger Kerst op school werd gevierd. Wij vieren Kerstmis met de hele school samen in de Bonifaciuskerk. Deze viering verzorgen wij samen met de Kerk. Er worden verhalen verteld, liedjes gezongen en werkstukken opgenomen uit lessen die aan de viering voorafgaan. Waar kinderen in de lessen mee bezig zijn geweest, komt vaak in de viering weer terug. Ouders zijn natuurlijk van harte welkom. Naast de religieuze vieringen, kent de Bonifacius ook andere feestelijke gebeurtenissen. De Bonifacius is een gezellige school, waarin feesten belangrijk zijn. Feest vieren met elkaar brengt plezier. Het zorgt er ook voor dat kinderen, ouders en leerkrachten elkaar op een andere manier leren kennen en dat ze een gevoel van verbondenheid ontwikkelen.
Er is bij de vieringen en feesten een aantal ouders actief met voorbereiden, ondersteunen en opruimen. Door het plezier dat we met elkaar hebben, wordt de onderlinge band veel sterker. Voorbeelden van onze activiteiten zijn:
- de sport- en speldag
- het Kerstfeest
- het Sinterklaasfeest
- het Paasontbijt
- het schoolreisje
- het groep 8 kamp
- de sport- en speldagen (voor elke groep of bouw één keer per jaar)
Sporttoernooien
In Alphen aan den Rijn worden diverse sporttoernooien voor scholen georganiseerd. Aangezien deze toernooien gehouden worden in de vakanties of weekenden is het geen schoolaangelegenheid en zal het geheel gedragen moeten worden door vrijwillige hulp van ouders. Een team kan alleen meedoen onder begeleiding van ouders. In de nieuwsbrief worden de verschillende sporttoernooien aangekondigd. Via een link in de nieuwsbrief kunnen ouders hun kind digitaal aanmelden bij de sportcommissie van de ouderraad. Ook doet de Bonifacius jaarlijks met heel veel kinderen en ouders mee met de '20 van Alphen' en met de wandelvierdaagse. Het is voor iedereen een feest en een prestatie om aan deze prachtige Alphense evenementen mee te doen.
Schoolkamp
Aan het begin van het schooljaar gaan de leerlingen van groep 8 op kamp.
Excursies
Soms gaan we erop uit. Van stadswandeling tot museumbezoek of bezoek aan de kinderboerderij. Om een goede, verantwoorde excursie te waarborgen hebben we duidelijke afspraken gemaakt. In hoofdlijnen komt het erop neer dat ouders zo precies mogelijk vooraf weten wat van hen wordt verwacht, er steeds voldoende begeleiding is, het vervoer verantwoord is georganiseerd (in verband met veiligheid). Kan dit vervoer op een of andere manier niet goed genoeg geregeld worden dan gaat de excursie niet door. We streven ernaar dat de vaste groepsleerkracht aanwezig is bij de excursies.
Open podium
Met regelmaat verzorgen twee verschillende groepen een optreden in de aula waarin zij zichzelf presenteren en hun kunsten vertonen. De kinderen bedenken samen met de leerkracht wat ze willen laten zien en horen. Op de bewuste dag treden de kinderen onder lestijd op voor andere groepen van de school. Hiermee oefenen ze vloeiend en verstaanbaar spreken voor publiek en kunnen ze een creatieve kant van zichzelf laten zien.
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken (HGW) betekent vooral dat wij in ons onderwijs rekening houden met de onderwijsbehoeften van kinderen. HGW is sterk gericht op samenwerking met de omgeving van het kind (d.w.z. zowel vanuit school, als vanuit ouders en als kind bezien).We onderkennen dat er verschillen zijn tussen kinderen en dat het ene kind meer tijd nodig heeft om iets zich eigen te maken dan een ander kind. We proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden in de instructie (uitleg) en in de verwerking. Ook dit jaar zullen we weer nieuwe stappen zetten op het gebied van HGW.
Er zijn bij handelingsgericht werken zeven uitgangspunten:
1. Handelingsgericht werken probeert zoveel mogelijk rekening te houden met wat een kind nodig heeft.
2. Handelingsgericht werken gaat uit van een transactioneel kader, dit betekent dat de omgeving, het gezin, de ouders, de club waar een kind naar toe gaat van invloed zijn op de ontwikkeling van dat kind. Samenwerken met ouders is hierbij dus erg belangrijk.
3. Bij handelingsgericht werken doet de leerkracht er toe. De leerkrachtvaardigheden krijgen veel aandacht. Hierbij werken we aan: effectieve leertijd, effectieve instructie en klassenmanagement.
4. Bij handelingsgericht werken benut je het positieve daar waar het kan. Je gaat uit van wat een kind al kan en gaat daar mee verder.
5. Handelingsgericht werken is gericht op samenwerken.
6. Handelingsgericht werken is doelgericht, je werkt met een duidelijke doelstelling voor een groep leerlingen.
7. Handelingsgericht werken kent systematiek en is voor een ieder duidelijk. We verzamelen gegevens van de groep kinderen, waardoor we kunnen bekijken wat ze nodig hebben. We maken hier een groepsplan voor. We gaan hiermee aan het werk en het wordt geëvalueerd. Daarna verzamelen we de nieuwe gegevens en begint de gehele cyclus weer opnieuw
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zetten manieren van differentiëren nog effectiever in. Daarnaast willen we de gegevens van toetsresultaten nog beter benutten om daarop de extra ondersteuning nog passender te maken voor leerlingen.
Onze leerlingen (kleuters) kunnen gebruik maken van voor- en naschoolse opvang van Junis, die bij ons in het gebouw is. Oudere leerlingen worden opgehaald en gaan naar een andere vestiging van Junis die vlakbij onze locatie is.
Ook worden kinderen opgehaald door naschoolse opvanglocaties van Shezaf en De Kinderhaven.