Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor een prettige omgeving voor onze leerlingen, waar ieder zich thuis voelt. Dat vraagt iets van ons allemaal. Hieronder kunt u lezen welke communicatievormen we georganiseerd hebben om ervoor te zorgen dat we elkaar kunnen horen, zien en spreken.
Ouders als partners
De school ziet en ervaart ouders als waardevolle partners. Onderzoek wijst uit dat goede samenwerking en een open houding naar elkaar de ontwikkeling van kinderen ten goede komt en leidt tot betere leerresultaten. Ouders zien hun kind thuis, leerkrachten zien het op school. Ieder heeft zijn eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid. Door te luisteren naar elkaar en samen te werken vormen we met het kind een driehoek: school-ouders-kind.
Ouders en leerkracht
Als de leerkracht iets wil bespreken met ouders, neemt hij of zij contact op met de ouders via mail, telefoon of mondeling na schooltijd. Heeft u een vraag of zorg over uw kind, ga dan eerst naar de groepsleerkracht. Is het een mededeling, dan kan dat na schooltijd, maar als het gaat om een grotere vraag, is het beter om een afspraak te maken en aan te geven wat uw vraag is. Indien nodig kan de leerkracht de intern begeleider om advies vragen. Zij is in de eerste plaats degene die de leerkracht ondersteunt en adviseert. Indien de leerkracht dat wenst, zal zij de intern begeleider uitnodigen om bij een oudergesprek aanwezig zijn. Voor andere onderwijsinhoudelijk en organisatorische zaken kunnen ouders contact opnemen met de directeur.
Startgesprek
Wanneer een kind ongeveer zes weken op school is nodigt de leerkracht de ouders uit voor een startgesprek. Tijdens dit gesprek wordt aan de hand van een gespreksformulier besproken hoe de ervaringen zijn, thuis en op school.
Oudervertelgesprek
Het oudervertelgesprek is een kennismaking voor ouders (groep 3 t/m 7) en de nieuwe leerkracht aan het begin van het schooljaar. Doel van dit gesprek is ook om informatie over het kind te delen. Gespreksonderwerpen zijn bijvoorbeeld gedrag, werkhouding, de thuissituatie en welke aanpak werkt of juist niet. Vanaf groep 6 is ook het kind bij dit gesprek aanwezig.
Tien-minutengesprekken en gesprekken op aanvraag
Twee keer per jaar zijn er 10-minutengesprekken gepland. Daartoe krijgen ouders een uitnodiging wanneer zij op gesprek verwacht worden. Niet alle ouders worden daarbij uitgenodigd. Omdat we graag vlot communiceren, vinden regelmatig gesprekken over de ontwikkeling van het kind door het jaar heen plaats. Daarom zijn de 10-minutengesprekken bedoeld voor de ouders die we specifiek willen spreken of nog niet gesproken hebben.
Inloopmomenten
Twee keer per jaar zijn er inloopmomenten op school. Op deze momenten kunt u de werkjes van uw kinderen komen bekijken. De kinderen leggen dan zelf aan u uit wat ze geleerd hebben en waar ze mee bezig zijn.
Communicatie via de twee ouderportalen
Wij gebruiken een beveiligd digitaal ouderportaal van Basisonline, onder andere voor:
- Het bijhouden van uw eigen gegevens, inclusief een noodnummer (voor als we u niet kunnen bereiken) en medische gegevens. Beide ouders melden zich apart aan en hebben hun eigen gebruikersnaam en wachtwoord.
- Een actuele kalender met belangrijke data van de school, zoals bijvoorbeeld de 10-minutengesprekken.
- Nieuwsberichten van de leerkracht over de groep
- De tweewekelijkse nieuwsbrief van de school
- Een digitale boekenkast met algemene informatie zoals de schoolgids, informatieboekjes van de leerjaren, een overzicht van de gesprekkencyclus en rapportages tussen ouders en school, informatie van de medezeggenschapsraad en ouderraad, enz.
- Het versturen en ontvangen van korte, praktische berichten
- Fotoalbums
Voor het delen van toetsresultaten gebruiken we het ouderportaal van Parnassys.
Indicaties, indicatiegesprekken en schooladviesgesprekken
Eind groep 6 krijgen de leerlingen een indicatie van het uitstroomniveau dat wij op dat moment van hem of haar verwachten. In groep 7 hebben we weer meer gegevens en krijgen de kinderen opnieuw een indicatie. Deze wordt eind juni aan leerlingen en ouders toegelicht. In groep 8 krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies eind februari in een gesprek met leerling en ouder(s).