Anti-pestprogramma
Voor sociaal emotionele ontwikkeling werken wij met ‘de Kanjermethode’. De Kanjermethode gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De training vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken.
De Kanjermethode bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De Kanjermethode streeft de volgende doelen na:
• Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
• Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen (ook digitaal).
• Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
• Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
• Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
• Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
• Het bevorderen van ouderbetrokkenheid.
De Kanjermethode is opgenomen in de database van het Nederlands Jeugdinstituut als effectief volgens sterke aanwijzingen. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS), dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie. Het wordt gebruikt om ‘de sociale opbrengsten’ bij onze leerlingen te meten.
Schoolregels
Binnen onze school hanteren wij afspraken die in het hele gebouw gelden maar ook per groep worden groepsafspraken gemaakt. Deze groepsafspraken worden met de kinderen samen aan het begin van het schooljaar vastgesteld. Op deze manier voelen kinderen zich betrokken en zullen zij zichzelf en elkaar goed aan de afspraken kunnen houden.
Algemene toevoeging
We hanteren het stappenplan grensoverschrijdend gedrag horend bij de Kanjermethode. Het kan hierbij gaan om ongewenst taalgebruik, pestgedrag of ander agressief en intolerant gedrag. In dit stappenplan staat duidelijk vermeld op welk moment wij contact opnemen met ouders.
Ouders/verzorgers zijn medeverantwoordelijk voor het gedrag van hun kind, ook als dit onder schooltijd is.
Vernieling (bewust)
De kosten van vernielingen van schooleigendommen of bekladding daarvan door leerlingen worden op de ouders verhaald.
Te laat komen
Wanneer een leerling herhaaldelijk te laat komt, melden wij dit aan de ouders.
Verlofaanvraag en persoonlijke bezittingen
Ouders/verzorgers lezen informatie die via school verstrekt wordt en informeren de school als dit van belang is voor het welzijn, de ontwikkeling en het onderwijs van hun kind.
Schoolregels omtrent mobiele telefoons en smartwatches (digitale communicatiemiddelen) van leerlingen
Steeds meer kinderen hebben een eigen digitaal communicatiemiddel, bijvoorbeeld een mobiele telefoon of smartwatch. We begrijpen dat dit buiten lestijd handig kan zijn.
Binnen school zijn er aandachtspunten op het gebied van sociale veiligheid en privacy. Daarom hebben we de volgende basisafspraken:
• Het is wat ons betreft niet nodig dat kinderen een digitaal communicatiemiddel mee naar school nemen.
• Wij accepteren geen aansprakelijkheid voor beschadiging of diefstal van het digitale communicatiemiddel van uw kind.
• Mocht u het nodig vinden om uw kind een digitaal communicatiemiddel mee naar school te laten nemen, dan vragen wij u rekening te houden met het volgende:
-
Het maken van geluidsopnames, filmpjes of foto’s met een dergelijk communicatiemiddel is strikt verboden. Indien wij constateren dat dat toch gebeurd is, zullen wij het communicatiemiddel afnemen en erop toezien dat de opname(s) worden gewist. Het constateren van gefilmd of gefotografeerd materiaal op bijv. internet is reden tot schorsing.
Per ingang van dit schooljaar zijn mobiele telefoons en smartwatches op basisscholen niet meer toegestaan. Wij snappen dat het handig is als uw kind u na schooltijd wil bellen. Wij houden ons daarom aan bovenstaande afspraken.