Prisma Christelijke school SO

Boterbloemweg 21 B 2403 TR Alphen aan den Rijn

  • Schoolfoto van Prisma Christelijke school SO
  • Schoolfoto van Prisma Christelijke school SO
  • Schoolfoto van Prisma Christelijke school SO
  • Schoolfoto van Prisma Christelijke school SO
  • Schoolfoto van Prisma Christelijke school SO

Het team

Toelichting van de school

Het schoolteam

Op Prisma werken veel medewerkers. Gezamenlijk zetten zij zich in, ieder vanuit zijn eigen taak en functie, om de leerlingen zo optimaal mogelijk te begeleiden.

Groepsleerkrachten en onderwijsassistenten 

Groepsleerkrachten en onderwijsassistenten zijn verantwoordelijk voor de groep. De leerkracht is de eerstverantwoordelijke voor het onderwijsprogramma. De onderwijsassistent assisteert de leerkracht in de ruimste betekenis van het woord: verzorgen en begeleiden van individuele of groepjes leerlingen, mede voorbereiden van activiteiten, enzovoort. De groepsleiding is aanspreekpunt voor de ouders.

Intern Begeleider

De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor het bewaken en optimaliseren van de cyclus leerlingenzorg, heeft beleidsmatige taken, begeleidt de groepsleiding op didactisch en/of orthopedagogisch gebied en is contactpersoon voor externe instanties. Daarnaast is de IB-er verantwoordelijk voor de afspraken over het onderwijsleerprogramma en het vaststellen van de leerlijnen.

Aandachtsfunctionaris 

Iedere organisatie die te maken heeft met kinderen is verplicht om een aandachtsfunctionaris aan te stellen. Een aandachtsfunctionaris is de contactpersoon binnen school die deskundig is op het gebied van veiligheid rond kinderen en goed op de hoogte is van de meldcode. De intern begeleiders zijn gecertificeerde aandachtsfunctionarissen van Prisma. 

Vakleerkrachten

De vakleerkracht gymnastiek verzorgt de gymnastiek. Het doel van de lessen bewegingsonderwijs is dat leerlingen in aanraking komen met verschillende vormen van sport en spel en daar hun eigen mogelijkheden in verkennen. 

Administratief medewerker

De administratief medewerker verzorgt de school- en leerlingenadministratie. Zij beantwoordt de telefoon en ondersteunt de directie administratief. Zij is medeverantwoordelijk voor de procedurele afhandeling van een aanmelding.

Conciërge 

De conciërge draagt zorg voor het klein onderhoud en het begeleiden van leerlingen bij interne stages, tijdens lunchmomenten of pleinwacht tijdens het buitenspelen. Hij is tevens mede verantwoordelijk voor de BHV en EHBO in het SO.

Vrijwilligers

Er zijn vrijwilligers die een groepje assisteren tijdens lees- en rekenlessen in het SO. Ook bij de voorbereiding van activiteiten en feesten zijn vrijwilligers actief. Meer informatie over vrijwilligers: zie ‘Praktische informatie’. De vrijwilligers zijn in het bezit van een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag).

Stagiaires

Prisma wil investeren in de toekomst van het onderwijs en biedt daarom stagiaires graag de kans ervaring op te doen in het onderwijs. Regelmatig lopen studenten van het MBO of HBO stage op Prisma. Bij alle stages is Prisma alert op het waarborgen van de privacy van ouders en leerlingen. De stagiaires zijn in het bezit van een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag).

Directie

De directeur en de teamleiders SO en VSO vormen samen het managementteam (MT) van de school. Allerlei beleidszaken en voorwaarde scheppende zaken behoren tot hun taak. Zij zorgen o.a. voor een klimaat waarin de medewerkers zich veilig en prettig voelen en alle ruimte krijgen hun deskundigheid in te zetten voor de ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het bestuur van SCOPE scholengroep is aangesloten bij het Regionaal Transfercentrum 'Cella'. Indien een leerkracht afwezig is, wordt bekeken of er intern (iemand van het eigen team) of via het RTC vervanging beschikbaar is. Dit geldt ook voor de vervanging van het overige groepsgebonden personeel. Indien er geen vervanging beschikbaar is kan er besloten worden de leerlingen een lesvrije dag te geven. Dit hoort u uiteraard zo snel mogelijk.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij het maken van de groepsindeling op Prisma wordt met verschillende factoren rekening gehouden zoals leerroute, (ontwikkelings-)leeftijd, sociaal-emotionele ontwikkeling, aansluiting in de groep etc. Daarnaast wordt er gewerkt in niveaugroepen zodat ieder kind op het eigen niveau instructie kan krijgen.

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen jonger dan 8 (peildatum 31/7) en leerlingen die in de loop van het schooljaar 8 worden zijn vrijdagmiddag om 12.15 uit.

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Voor Prisma gelden de wettelijk vastgestelde normuren voor speciaal basisonderwijs: "Een kind op een speciale basisschool krijgt hetzelfde aantal uren onderwijs als in het gewone basisonderwijs".


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Prisma biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 18 jaar met (ernstige) leermoeilijkheden op leerroute 1 t/m 5. De locatie  SO leidt op tot vervolgonderwijs. De locatie VSO leidt op tot dagbesteding en (beschutte) arbeid. POOL biedt maatwerk zodat elke leerling met ernstige leermoeilijkheden een vorm van onderwijs krijgt. Wij richten ons op de regio Alphen aan den Rijn.

We richten ons nadrukkelijk op kinderen met leermoeilijkheden. Prisma is niet passend indien;

* er sprake is van ernstig grensoverschrijdend, agressief en/of acting out gedrag, waardoor de veiligheid voor anderen en/of het onderwijsleerproces wordt verstoord,

* behandeling (bijvoorbeeld door psychiatrische problematiek) of zorg voorliggend is,

* het leren boven leerroute 5 uitkomt, en als het schoolse leren vrijwel niet op gang komt.

We zullen in deze gevallen, samen met ouders, zoeken naar een meer passende plaats voor de leerling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Schooljaar 2022-2023 wordt het nieuwe schoolplan opgesteld. Hierin zullen we onze ambities beschrijven en omzetten naar concrete acties. Prisma heeft de ambitie om toekomstbestendig, kwalitatief hoog zml onderwijs aan te bieden. Dit voor de leerlingen op school, maar ook voor de leerlingen die binnen POOL les krijgen. De doelstellingen van POOL zullen geoptimaliseerd worden waardoor het streven is dat er ingroei binnen het onderwijs plaats vindt. Indien dit niet mogelijk is wordt met ouders bekeken welke andere plek meer passend is. Prisma wil de komende jaren het expertiseaanbod richting andere scholen vergroten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven