De Meridiaan

De Oude wereld 54 2408 JV Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van De Meridiaan

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observatie van kleuters

In groep 1 en 2 maken wij gebruik van BOSOS als digitaal observatiesysteem. Er zijn, gedurende de periode dat uw kleuter bij ons in groep 1 en 2 zit, een aantal meetmomenten. Deze variëren van de eerste observatie van hoe het wennen is gegaan tot de overgang naar groep 2 en de overgang naar groep 3. Tussendoor worden er door onze leerkracht(en) meerdere observaties gedaan. Deze observaties worden tijdens de reguliere 10-minutengesprekkken met u besproken. Gekeken wordt naar de motoriek, taal- en rekenontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind.

Leerlingvolgsysteem / CITO/ leerling in Beeld

Naast de observaties van de leerkracht en de methode-gebonden toetsen gebruiken wij voor de groepen 3 t/m 8 het leerlingvolgsysteem (CITO), een onafhankelijk toetsingssysteem om de leerlingen in hun ontwikkeling te volgen. Periodiek worden er de zogenaamde LOVS-toetsen afgenomen. Hiermee houden we de individuele ontwikkeling van elk kind in de gaten, maar we gebruiken het leerlingvolgsysteem ook om de algemene resultaten van de groep en de school te evalueren. Deze toets resultaten staan op het rapport vermeld en worden tijdens het 10-minutengesprek toegelicht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7

Voor de ouders van de kinderen in groep 7 organiseren wij aan het einde van het schooljaar een informatieavond met betrekking tot het voortgezet onderwijs. Eind groep 7 bespreken we met de ouders en de kinderen het voorlopig doorstroomniveau groep 7 ook wel het ‘voorlopig schooladvies groep 7’ genoemd. Dit advies wordt opgesteld door de groepsleerkracht in overleg met de doorstroomcommissie, bestaande uit de leerkracht-(en) van groep 8, de intern begeleider en de directeur. Daarbij wegen zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren mee, waardoor een breed beeld van uw kind ontstaat:

motivatie/inzet/werkhouding in de groep en thuis;

de werkresultaten van voorgaande groepen; 

leerlingvolgsysteem (LVS);

eventueel andere relevante testen of toetsen. 

In groep 8

Voor de leerlingen in groep 8 worden er door de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs allerlei activiteiten georganiseerd. Ook zijn er open dagen en informatiebijeenkomsten waar u als ouder(s) naar toe kunt gaan.

In februari wordt het voorlopig doorstroomniveau groep 8 (‘voorlopig schooladvies groep 8’) vastgesteld door de doorstroomcommisie. In groep 8 bestaat de doorstroomcommissie uit de leerkracht(-en) van groep 8, de intern begeleider en de directeur. Dit wordt vervolgens met ouders en kind besproken. Nadat de doorstroomtoets (voorheen Centrale Eindtoets) gemaakt is en de resultaten bekend zijn, worden de definitieve schooladviezen vastgesteld. Daarna worden de kinderen, in de centrale aanmeldweek, aangemeld bij de school voor voortgezet onderwijs die zij met hun ouders gekozen hebben. Daarbij wordt het dossier digitaal overgedragen en is er een ‘warme’ (mondelinge) overdracht tussen de leerkracht van groep 8 en de aanstaande mentor of coach van de leerling. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale vaardigheden

Wij stimuleren onze leerlingen om zich voluit te ontwikkelen op sociaal, creatief en persoonlijk gebied, omringd door zorg en begeleiding die zij daartoe nodig hebben, maar ze worden ook aangezet tot zelfstandigheid en eigenaarschap.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • vertrouwen
  • zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderwijs inspectie

De taak van de inspectie is om te controleren of scholen zich houden aan wat in de wet op het primair onderwijs is vastgelegd. Daarnaast heeft zij de taak de stand van het onderwijs in Nederland in kaart te brengen en de minister daarvan op de hoogte te brengen. Ook geeft de inspectie in het kader van kwaliteitsverbetering adviezen aan scholen. Jaarlijks worden de opbrengsten en de plannen van ons onderwijs door inspectie bekeken.

In juni 2015 is de school voor het laatst bezocht voor een algemeen kwaliteitsonderzoek. Resultaten zijn te lezen op de website van de Inspectie van het onderwijs.

Terug naar boven