De Meridiaan

De Oude wereld 54 2408 JV Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van De Meridiaan

Het team

Toelichting van de school

Op onze school zijn veel mensen actief.

Hieronder treft u een korte omschrijving van de invulling en werkzaamheden.

De directeur

De directeur is eindverantwoordelijk voor de school.

De intern begeleider( IB)

Of het nu leerlingen betreft die om welke reden dan ook de lesstof niet kunnen volgen of kinderen die juist meer uitdaging nodig hebben, zij hebben allemaal hun eigen behoefte aan extra begeleiding. De intern begeleiders coördineren die zorg en coachen de leerkrachten en de onderwijsassistent bij de uitvoering ervan. De leerkrachten dragen de verantwoordelijkheid voor de zorg binnen de klas. Daarbij kan de IB-er hen adviseren en ondersteunen. Het gaat dan bijvoorbeeld over besprekingen van de groepsplannen, over handelingsplannen voor leerlingen, contact leggen met speciaal onderwijs, het contact onderhouden met het onderwijsadviesbureau, overleg plegen met ouders, het meekijken naar resultaten van de LVS-toetsen en de Cito-toets en afspraken maken voor vervolgstappen. 

Op de Meridiaan zijn twee intern begeleiders. Een IB-er voor de onderbouw , groepen 1 t/m 4. En een IB-er voor de bovenbouw, de groepen 5 t/m 8.


De leerkracht

De groepsleerkracht is uw eerste aanspreekpunt en is de persoon die direct in contact staat met uw kind. De leerkracht verzorgt de lessen van uw kind.

De LC leerkracht

Onderwijskwaliteit zit voor een groot deel in de professionaliteit van de leerkrachten. De LC leerkrachten zijn leerkrachten die naast hun reguliere lestaken op beleidsmatig gebied de ontwikkelingen op de Meridiaan ondersteunen en begeleiden. Zij denken mee over de ontwikkeling van een specifiek vakgebied, zitten vergaderingen voor, geven informatie op studiedagen, en zijn vraagbaak voor het team.

Zo is er op de Meridiaan een reken coördinator, taal coördinator, didactisch coach en een coördinator voor de Kanjertraining en het Coöperatief Leren.

De onderwijsassistent

Onze onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten door kinderen in de groepen te begeleiden als de leerkracht uitleg geeft aan een ander deel van de groep, of door kinderen uit de groep te halen en alleen of in een groepje te begeleiden.

De vakdocent gymnastiek

Onze vakdocent gymnastiek verzorgt de gymnastieklessen voor de groepen 3 t/m 8.

De conciërge

De conciërge zorgt voor de school en leerlingen in praktische zin. De conciërge zorgt er o.a. voor dat het schoolgebouw er netjes en opgeruimd uit ziet en doet klussen voor het team in het gebouw. De conciërge zorgt voor de ontvangst van gasten en voorziet het team/gasten van koffie en thee.

De administratief medewerker

De administratief medewerkster ondersteunt de directie en het team met diverse administratieve taken.

Aanspreekpunt

Bij afwezigheid van de directeur hebben wij een collega die voor ouders/ verzorgers het eerste aanspreekpunt is. De namen worden vermeld in de nieuwsbrief.

De vertrouwenspersoon (intern)

De school heeft een interne vertrouwenspersoon. Bij onze vertrouwenspersoon kunnen leerlingen en ouders (en medewerkers) terecht met klachten en/of zaken die men vertrouwelijk wil bespreken en dat niet direct met docenten of directie willen doen. Dit jaar is dit Feline van der Elst.

De extern vertrouwenspersoon

Met de externe vertrouwenspersoon (GGD Hollands Midden) kunt u uw klacht inhoudelijk bespreken, maar u kunt er ook gewoon uw verhaal kwijt. De externe vertrouwenspersoon zoekt samen met u naar een oplossing en ondersteunt u bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk. De GGD levert een bijdrage aan de veiligheid van leerlingen door de inzet van externe vertrouwenspersonen. Vier medewerkers van de afdeling Jeugdgezondheidszorg zijn speciaal hiervoor opgeleid. U kunt een beroep op hen doen voor advies bij vragen rondom uiteenlopende problemen.

BHV (Bedrijfshulpverlener)

De Meridiaan is voorbereid op noodsituaties en hoe er dan gehandeld dient te worden. Onze BHV-’ers dragen zorg voor het ontruimingsplan en de ontruimingsoefeningen. In de school hangen zichtbaar de vluchtroutes en 1 keer per jaar wordt ons goedgekeurde ontruimingsplan bijgesteld. Jaarlijks worden twee ontruimingsoefeningen gehouden. Bij ongevallen en ongeluk(jes) op school zal een BHV-er te hulp geroepen worden. Zodat de leerkracht bij de groep kan blijven. De BHV-er maakt een inschatting van het ongeluk en zal daar waar mogelijk eerste hulp verlenen en bij twijfel de ouders informeren. Bij ernstige ongelukken zal er 112 gebeld worden en gaat de BHV-er mee als de ouders er nog niet zijn. Als ouders niet bereikbaar zijn neemt de BHV-er in overleg met de directie een beslissing over behandeling.

Stagiairs 

De Meridiaan is een Opleidingsschool en we hebben een intensieve samenwerking met de Leidse Hogeschool (Pabo) en MBO Rijnland (Onderwijsassistent). 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte

Niet alleen uw kind kan ziek worden: het kan de leerkracht ook overkomen. Er is een procedure opgesteld om de vervanging zo goed mogelijk te regelen. De belangrijkste uitgangspunten zijn:

- Voor een mogelijke invalkracht wordt een beroep gedaan op de invalpoule van Morgenwijzer.

- Ook parttimers, IB-ers en leerkrachten in opleiding kunnen een groep overnemen.

- Bij gebrek aan invallers kan het voorkomen dat groepen worden gesplitst of samengevoegd.

Als al deze opties geen resultaat opleveren, kan de directie besluiten een groep naar huis te sturen. Dit wordt via het ouderportaal bekend gemaakt en opvang moet gewaarborgd zijn.

Bij langdurig ziekteverlof wordt er gezocht naar een stabiele oplossing voor de groep door een vervanger aan te stellen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Meridiaan voldoen wij vanzelfsprekend aan de eisen die aan het basisonderwijs worden gesteld. Het liefst zetten we nog een stapje extra. Daarbij realiseren wij voor ieder kind een doorlopende leerlijn. Iedere leeftijd, maar ook ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling. In de schoolgids beschrijven wij in het kort de vakken en leergebieden die op de Meridiaan aan bod komen.

Ouders ontvangen jaarlijks een informatiebrief met praktische informatie en welke kennis en vaardigheden er aan bod komen gedurende het schooljaar. Ook vindt er aan het begin van het nieuwe schooljaar een afstemmingsgesprek plaats met ouders om kennis te maken, maar ook om verwachtingen op elkaar af te stemmen. Gedurende het schooljaar zijn er meerdere inloopmomenten voor ouders om een ’kijkje’ in de klas en de school te nemen.

Kleuteronderwijs

Wanneer een kleuter op onze school binnenkomt willen wij allereerst een veilige basis bieden van waaruit zij zich kunnen ontwikkelen. Een kind dat zich veilig voelt zal zich vrij, nieuwsgierig en ondernemend gedragen. In het kleuteronderwijs staat spelend leren centraal, op deze manier komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. We besteden veel aandacht aan het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in de groep en op school. De leerkracht heeft in dit proces vooral een begeleidende en stimulerende rol. Met ons observatiesysteem (BOSOS) houdt de leerkracht periodiek in de gaten hoe de kinderen zich ontwikkelen. In de kring wordt voorbereidende taal- en rekenontwikkeling gestimuleerd.

Groep 1 en 2 zijn heterogene groepen. De oudere kleuters hebben geregeld andere werkjes dan de jonge kleuters en helpen elkaar over en weer. Op de Meridiaan hebben we soms te maken met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Voor kinderen die eraan toe zijn, zijn er ook mogelijkheden voor voorbereidend lezen en rekenen. Tijdens de speel/werkles leren onze leerlingen om zelfstandig een activiteit, zoals de speelhoek, de zand- of watertafel, de bouwhoek of het verfbord te kiezen. Ook hier heeft de leerkracht een begeleidende en stimulerende rol om onze leerlingen te begeleiden in het leren maken van een keuze. In de kleutergroepen richten wij ons onderwijs in aan de hand van diverse thema`s, zoals: het seizoen, bouwen, winkelen of hulpdiensten. Daarnaast wordt er voor ieder kind een bewaarmap bijgehouden van voltooide werkjes, waaraan de ontwikkeling van het kind valt af te lezen. Leuk om te volgen en leuk om te bewaren.


Taal en lezen 

Het voorbereidend lezen begint al in groep 1/2. Er wordt veel voorgelezen, er is veel aandacht voor boeken en in de kring worden er dagelijks taalspelletjes gedaan. Het aanvankelijk lezen start in groep 3. We werken met de methode ‘Veilig leren lezen’. Dit is een geïntegreerde methode voor taal en lezen. Lezen en taal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is niet alleen belangrijk dat kinderen correct en vlot leren lezen, maar ze moeten ook geprikkeld worden door wat ze te lezen krijgen en kunnen genieten van zinnen, teksten en verhalen. Ze moeten geboeid raken door de taal om hen heen en uitgedaagd worden zelf iets met die taal te gaan doen. De kinderen ontwikkelen lees- en taalvaardigheden, zodat ze goede en zelfstandige lezers worden, die in staat zijn verschillende soorten teksten, die ze op school en in het dagelijks leven tegenkomen, te lezen en te begrijpen. Vanuit de methode is er ook aandacht voor uitbreiding van de woordenschat en de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid. Als voorbereiding op de boekbespreking (vanaf groep 4) en de spreekbeurt (vanaf groep 5) wordt er in de groep 3 een praatstoel gedaan, hierbij staan vaardigheden voor vertellen en presenteren centraal. In groep 4 t/m 8 bestaat het leesonderwijs uit technisch lezen en begrijpend lezen. Voor de lessen technisch en begrijpend lezen gebruiken we de methode ‘Nieuw Nederlands junior lezen’. Alle teksten binnen een blok horen bij hetzelfde thema. De kinderen lezen hierdoor langere tijd binnen een breed onderwerp en vanuit verschillende invalshoeken waardoor er verdieping plaatsvindt. Zo vergroten ze hun kennis van de wereld én hun woordenschat. Samenhang staat centraal binnen de leerlijnen van lezen doordat leerlingen de kennis die ze opdoen bij technisch lezen direct toepassen in de lessen en opdrachten van begrijpend lezen. 

Taal en spelling

Binnen het taalonderwijs wordt er aandacht besteed aan de taaldomeinen woordenschat, spreken en luisteren, schrijven (stellen) en taalbeschouwing. In de groepen 4 t/m 8 gewerkt met de methode ‘Taalactief’. In de taallessen krijgen de kinderen talloze strategieën in alle taaldomeinen aangereikt die helpen bij het bereiken van de lesdoelen. Bovendien worden ze gestimuleerd om zich bewust te worden van deze strategieën, zodat zij ze in alledaagse situaties kunnen gebruiken. De leerlijn spelling is optimaal afgestemd op de leerlijnen van taal. Het spellingprogramma volgt dezelfde thema’s als het taalprogramma, in de ankerverhalen die met taal behandeld worden, zijn woorden uit het spellingprogramma verwerkt en de woordenschatwoorden uit het taalprogramma zijn verwerkt in de spellinglessen.

Schrijven

In de kleutergroepen beginnen we spelenderwijs met het voorbereidend schrijven. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Krullenbol’. Vanaf groep 3 werken we met de methode ‘Pennenstreken’. Deze methode sluit aan bij de methode ‘Veilig leren lezen’. De kinderen leren bij de geleerde leesletter ook de schrijfletter schrijven. Na het leren van alle schrijfletters leren de kinderen aan elkaar schrijven. In groep 4 gaan de kinderen met pen schrijven en leren zij de hoofdletters. In de bovenbouw ligt vooral de nadruk op het tempo en de ontwikkeling van het handschrift, waarbij we de lijn van het methodisch schrijven aanhouden. Daarnaast gebruiken wij onder andere de methode ‘Pennenstreken’ om ook het creatief schrijven te stimuleren 

Rekenen

Al in de onderbouw maken de kleuters kennis met basisbegrippen als meer/minder klein/groot enz., en maken zij spelenderwijs kennis met de basisbegrippen van het rekenen.  Bij de kleuters gebruiken wij de methode "met sprongen vooruit". Vanaf groep 3 werken we verder aan het getalbegrip. Inzichtelijk rekenen wordt dan steeds belangrijker om uiteindelijk ook de moeilijkere sommen op te kunnen lossen. Op de Meridiaan werken wij met een realistische rekenmethode, die het inzicht in getal bewerkingen stimuleert. Om het rekenen goed onder de knie te krijgen, is het automatiseren (bv. de ‘tafels’) zeer belangrijk. Daar wordt de methode rekensprint voor gebruikt. Gedurende de schoolloopbaan wordt het stelsel van het rekenonderwijs verder uitgelegd en toegepast. Optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen wordt steeds ingewikkelder en zaken als breuken, procenten, tijd, geld en het metrieke stelsel doen hun intrede. De leerling leert werken met veel verschillende eenheden op wiskundig niveau. In de groepen 3 t/m 8 maken wij hierbij gebruik van ‘Wereld in Getallen’, een digitaal adaptief leermiddel.

Wereldoriëntatie

Wij gebruiken de methoden  ‘Wereldzaken’ (aardrijkskunde), ‘Argus Clou’ (geschiedenis) en ‘Natuurzaken’ (natuur en biologie). Op de Meridiaan praten we veel over de wereld om ons heen. We beginnen dicht bij huis en trekken steeds grotere cirkels om ons heen. Met geschiedenis vertrekken we vanuit het heden om het verleden te verkennen. Met aardrijkskunde beginnen we in onze eigen omgeving en trekken we steeds verder de wijde wereld in. De natuur onderzoeken we in de omgeving van de school, maar we bespreken ook het milieu en de zorg die we daarvoor dragen (bijvoorbeeld met behulp van de leskisten en de excursies van de Alphense Milieu Educatie). Bij al deze vakken gaat het niet alleen om feitenkennis, maar ook om een houding tegenover de omgeving. We hebben het over burgerschap en over onze rol in de groep en in de samenleving. Wat gebeurt er in de wereld en hoe sta ik daar zelf in? Met aanvullende middelen zoals schooltelevisie, media (internet, kranten enz.), gesprekken, spreekbeurten en klassengesprekken brengen we deze bewustwording op gang. De leerlingen ontdekken zo de wereld, alleen en in groepjes, en gebruiken allerlei (ICT-) middelen om hun kijk daarop te presenteren.

Sociaal-emotionele ontwikkeling: 

Kanjertraining

De Meridiaan werkt met de sociaal-emotionele methode: de Kanjertraining. Deze methode werkt aan verschillende onderwerpen zoals vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect in de school. Vanaf groep 1 t/m 8 wordt er aandacht besteed aan deze verschillende onderwerpen. Via de zogenoemde knieboeken en/of werkboeken komen alle belangrijke onderwerpen rondom de sociaalemotionele ontwikkeling aan bod. Naast de lessen vanuit de methode worden er in de klas Kanjeroefeningen gedaan, werken wij door de gehele school met de Kanjerafspraken en spreken wij Kanjertaal. De afspraken hangen zichtbaar door de gehele school. Als ouder wordt u hierin actief meegenomen door het toesturen van info-doebladen, informatie via de maandelijkse nieuwsbrief en ouderavonden en/of -lessen. Meer informatie kunt u ook vinden op kanjertraining.nl.

Coöperatief leren,

Op onze school werken wij al een aantal jaren met Coöperatief Leren, ook wel samenwerkend leren genoemd. Er zijn veel verschillende coöperatieve werkvormen die wij toepassen binnen ons onderwijs, waarbij de leerlingen in tweetallen of teams van vier werken. De leerlingen zijn zo actief met de lesstof bezig; ze praten er bijvoorbeeld m.b.v. de coöperatieve structuur RondPraat over. Hierdoor krijgt de inhoud van de lesstof meer betekenis en het stimuleert de actieve betrokkenheid en deelname van leerlingen tijdens de lessen. De leerlingen leren zo niet alleen van interactie met de leerkracht maar ook van de interactie met elkaar. Bovendien leren onze leerlingen door de samenwerking in een team of tweetal ook sociale vaardigheden als luisteren, samenvatten en vragen stellen. Het Coöperatief Leren loopt als een rode draad door ons onderwijs heen. De leerlingen zitten bijvoorbeeld vanaf groep 3 in heterogene teams van vier. Gedurende het schooljaar stellen we verschillende coöperatieve werkvormen centraal die extra aandacht krijgen binnen ons onderwijs; de structuur van de maand.  

Overige vakken

Levensbeschouwelijke vorming

Het levensbeschouwelijke onderwijs op de Meridiaan is gebaseerd op de katholieke identiteit. Zij dient ook als springplank voor de verkenning van andere wereldreligies. Levensbeschouwelijke vorming gaat net zoveel over het geloof als over normen en waarden. We willen kinderen kennis laten nemen van de diversiteit van de verschillende religies en hun waarden en normen.

Engels

Onze digitale methode ‘Take it easy’ voor de groepen 1 t/m 8 is speciaal ontwikkeld voor het digibord en daarmee interactief, actueel én effectief. De stof biedt veel variatie, differentiatie en verdieping. Vanaf groep 7 worden er woordjes toetsen afgenomen.

Bewegingsonderwijs

Een kind wil van nature rennen, springen en spelen. Wanneer we dat proces in een vroeg stadium verder stimuleren, behouden kinderen het plezier in bewegen. Op de Meridiaan beginnen we daar al mee in de kleutergroepen. Iedere dag spelen de kinderen buiten, om aan de bewegingsbehoefte te voldoen. In de speelzaal wordt het spel altijd geleid en leren de kinderen om gezamenlijk te spelen en te bewegen. De groepsleerkrachten van de kleuterbouw organiseren en geven het bewegingsonderwijs in samenwerking met onze vakleerkracht. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen gymles in de gymzaal. En wordt er twee keer per week gym gegeven door de vakleerkracht. Behalve de fysieke ontwikkeling spelen ook zaken als sociale vaardigheden, omgaan met winnen en verliezen en het opzoeken van lichamelijke grenzen en uitdagingen een rol. De school neemt ook deel aan sporttoernooien, evenementen en sportdagen, waarmee we onze leerlingen aanzetten om ook buiten school een sport te beoefenen.

De gymlessen vinden vooral plaats in het gymlokaal aan de Oude Wereld, maar kunnen in de zomer ook buiten, bijvoorbeeld in het Europapark plaatsvinden.

Creatief

Op een creatieve manier ontwikkelen kinderen vaardigheden die even belangrijk zijn voor hun ontwikkeling als de cognitieve vakken. Muziek, kunst, tekenen, handvaardigheid en drama geven een kind de ruimte om zich op een andere manier te uiten en dat willen wij op de Meridiaan stimuleren.

De leerlingen gaan bij tekenen en handvaardigheid met verschillende materialen en technieken aan de slag in ons handvaardigheidslokaal in het ‘Aquarium’ of in hun eigen lokaal. Wij maken hierbij regelmatig gebruik van het lesaanbod en expertise van Parkeducatie in Alphen aan den Rijn. Het muziekonderwijs krijgt al vanaf de kleutergroepen vorm met zang, dans en instrumenten. Op onze school maken wij gebruik van de methode ‘1, 2, 3 Zing’. Per bouw wordt aandacht besteed aan een cultureel evenement dat op school of in het theater wordt georganiseerd. Dit doen wij in samenwerking met het Cultuurpalet.

Top-dag

Twee keer per jaar is er een topdag, waarbij de kinderen groepsdoorbrekend een aantal workshops volgen op het gebied van kunst, cultuur en techniek. Voor deze activiteit willen wij ook graag de expertise en hulp van u, ouders( ook externen), inzetten. Via ons ouderportaal zullen wij tijdig een oproep plaatsen.

Verkeer

Op de Meridiaan stimuleren wij de zelfredzaamheid van onze leerlingen. Vanuit dat streven bereiden wij leerlingen ook voor op een veilige verkeersdeelname. Met ondersteuning van de verkeersleerkracht van de gemeente, onze verkeerscoördinator en twee verkeersouders worden praktische verkeerslessen gegeven. In een veilige situatie (op ons schoolplein of in de wijk) kunnen de kinderen verschillende verkeerssituaties ervaren. De Meridiaan heeft zich ook aangesloten bij het ‘School op Safe’ project om op die manier onze leerlingen nog beter voor te bereiden op hun deelname aan het verkeer. De praktijklessen worden onderbouwd met een theoretische methode. Wij werken met de methode van Veilig Verkeer Nederland. In groep 7 doen de kinderen een theoretisch en praktisch fietsexamen. Wij willen ouders en kinderen stimuleren om zoveel mogelijk lopend of op de fiets naar school te komen. Dit in verband met de verkeersveiligheid, maar ook om een bewustwording te creëren in het kader van duurzaamheid. 


ICT

Om te zorgen dat onze leerlingen zich op een vaardige, veilige en efficiënte manier door de digitale samenleving bewegen, vinden wij het belangrijk om bij hen een aantal ICT-competenties te ontwikkelen. Er zijn een drietal redenen om ICT in ons onderwijs te integreren:

1.Verhogen van de kwaliteit en productiviteit van het onderwijs,

2.Kinderen voorbereiden op een leven in een mediarijke omgeving,

3.Voorbereiden voor het uitoefenen van beroepen waarbij ICT aan de orde is.

Op De Meridiaan werken wij met Chromebooks (groep 6 t/m 8) en iPads (groep 1 t/m 5) en gebruiken wij een digitaal schoolbord om ons onderwijs te verrijken en ondersteunen. Op de Meridiaan zijn devices beveiligd met het internetcontentfilter, waardoor niet alle informatie beschikbaar is. Een filter zal echter nooit alles kunnen afschermen. Daarom is het van belang dat onze leerlingen leren omgaan met de risico’s van het internet. Onze werkwijze en handvatten die wij gebruiken in ons onderwijs om de middelen zo optimaal mogelijk in te zetten borgen wij in ons ICT beleidsplan.

 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De uren die kinderen op school les krijgen zijn per week voor de groepen 1 en 2 23 uur en 30 minuten.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De uren die kinderen op school les krijgen is per week

voor de groepen 1 t/m 4 : 23 uur en 30 minuten

voor de groepen 5 t/m 8 : 25 uur en 45 minuten

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Afstemmen en aanpassen

De leerkracht is de eerstverantwoordelijke in de begeleiding van uw kind. Een leerkracht maakt een kind het meest mee en kan daardoor een goede inschatting maken van de ontwikkeling. Wanneer er bijzonderheden zijn, zal de leerkracht het onderwijs afstemmen, bijvoorbeeld met extra uitleg, extra oefenstof of aangepast werk. Als dat niet tot de gewenste verbetering leidt, roept de leerkracht de hulp in van de intern begeleider. Samen zoeken ze naar manieren om de leerling verder te helpen. Dit kan resulteren in het formuleren van een aangepaste werkwijze of aangepaste doelen in het groepsplan of het maken van een individueel handelingsplan voor de betreffende leerling. Dit wordt met u als ouder ook besproken. Wanneer na goed uitgevoerde plannen de resultaten toch nog te wensen over laten, plannen we een overleg met de betreffende ouders, leerkracht en intern begeleider en bespreken we vervolgacties.

Eigen leerlijn

Soms ontwikkelt een kind zich goed, maar blijft het in één bepaald vakgebied achter. Als het niet lukt om deze achterstand met extra begeleiding weg te werken, kan het kind voor dit ene vak een eigen leerlijn met aangepaste doelen volgen. Dit gebeurt alleen in overleg en met toestemming van de ouders. Het kind eindigt dan niet op hetzelfde niveau als zijn klasgenootjes, maar haalt wel het maximale uit zijn eigen kunnen.

Doubleren

Een enkele keer komt het voor dat een kind een jaar overdoet. Een belangrijk criterium is dat de leerling op cognitief gebied een duidelijke achterstand vertoont ten opzichte van de groep. De sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van een leerling zijn van groot belang bij de afweging die we maken. Als school bekijken we zeer kritisch of doubleren zin heeft. Ouders, leerkracht en intern begeleider proberen hierin tot een gezamenlijk besluit te komen. Het uitgangspunt is altijd dat wij de beste oplossing zoeken voor de individuele ontwikkeling van uw kind. Wanneer ouders en school hierover van mening blijven verschillen, neemt de directie in overleg met de intern begeleider een besluit.

Versnellen

Het komt wel eens voor dat een leerling een jaar overslaat. De leerling moet zich in dat geval niet alleen op cognitief gebied, maar ook op sociaal-emotioneel gebied verder ontwikkeld hebben dan de klasgenootjes. De intern begeleider moet in samenspraak met de ouders hierin positief beslissen. Er kan een aanvullend onderzoek worden gedaan, waarvan het resultaat wordt meegenomen in de beslissing.

Aanbod meerbegaafden

Sterklas en plusklas

Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, die niet genoeg hebben aan de verrijkingsstof die in de groep geboden wordt, komen op de Meridiaan wekelijks bij elkaar onder leiding van een leerkracht. Deze groep wordt de ‘Sterklas’ genoemd. Zo’n Sterklas is er voor de groepen 5, 6, 7 en 8. Er wordt vakoverstijgend gewerkt aan diverse opdrachten en met afwisselende materialen. Doordat de leerlingen onder gelijkgestemden zijn, hebben ze de gelegenheid om zowel op sociaal-emotioneel als cognitief niveau samen te werken en strategieën te leren. Iedere leerling van de Sterklas krijgt een stermap: daarin worden de opdrachten genoteerd en wordt de schriftelijke verwerking bewaard. In de eigen klas kunnen de kinderen daarmee verder werken aan de opdrachten die in de Sterklas aangeboden zijn.

Tevens is er een mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met een van de plusklassen van het SWV. Dit gaat om een enkele plek omdat deze plusklassen een regionale functie hebben en er daardoor beperkt plaats is. In de plusklassen van het SWV krijgen de leerlingen een dagdeel per week extern les met leeftijdgenootjes van andere scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

0

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs "gaat op maat door waar de kinderopvang gebleven was" dankzij een uniform digitaal overdrachtssysteem van de kinderopvang naar de basisschool.

Vanaf 2015 gebruiken praktisch alle kinderopvangorganisaties in de gemeente Alphen aan den Rijn een uniform digitaal overdrachtssysteem.  De kinderopvang draagt, uiteraard met toestemming van ouders, rond de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden relevante informatie over aan de basisschool en indien van toepassing de BuitenSchoolse Opvang (BSO). Een aantal organisaties vult alleen de basisvragen in en stuurt het eigen kindvolgsysteem als bijlage mee.

De kinderopvang geeft aan of 'warme overdracht' gewenst is en gaat in gesprek met de basisschool. Scholen en kinderopvang hebben samen goede afspraken gemaakt die jaarlijks geëvalueerd worden.

In het belang van het kind is het belangrijk dat alle gebruikers en ontvangers werken volgens dit stappenplan. Alleen dan kunnen we zoveel mogelijk kinderen goed overdragen zodat ze, indien nodig, snel passende ondersteuning krijgen. Het stappenplan met alle afspraken is op te vragen bij de projectleider Monique Haveman: monique@mixsupport.nl.

Terug naar boven