De Vroonhoeve

Vroonhoevelaan 8 2408 ST Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van De Vroonhoeve

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Vroonhoeve wordt in groep 1 en 2 BOSOS, gebruikt. Het is een observatiesysteem waarmee de kleuters gevolgd en begeleid worden in hun ontwikkeling.
Om de ontwikkeling van alle leerlingen in beeld te krijgen worden de volgende gegevens gebruikt:

  • Methodegebonden toetsen vanuit de methoden binnen de jaargroepen 3 tot en met 8
  • Het Cito-leerlingvolgsysteem voor:

        o Leestechniek/leestempo (AVI/DMT) voor groep 3 tot en met 8
        o Begrijpend lezen voor groep 3 tot en met 8
        o Rekenen voor groep 3 tot en met 8
        o Spelling voor groep 3 tot en met 8
        o De eindtoets (gr. 8)

  • Observaties vanuit de dagelijkse praktijk en BOSOS.   

    De resultaten van de methodegebonden toetsen en observaties vindt u tweemaal per jaar terug in het rapport van uw kind. De resultaten vanuit de Cito toetsen gebruiken wij als ondersteuning bij het samenstellen van een waardering op het rapport.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het bepalen van het doorstroomniveau van de basisschool is het belangrijkste onderdeel bij de schoolkeuze. De leerkracht van groep 8 heeft een goed inzicht in de mogelijkheden waarover het kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook persoonlijke informatie over werkhouding, sociaal emotionele ontwikkeling, motivatie en gedrag. Dit doorstroomniveau is bindend.

De volgende cognitieve factoren spelen een rol in het bepalen van het doorstroomniveau:
-   Leerlinggegevens uit het leerlingvolgsysteem (van groep 6 t/m 8)
-   Methodegebonden toetsen
-   Prestaties tijdens de lessen  

Het doorstroomniveau wordt vorm gegeven door de plaatsingscommissie bestaande uit de leerkracht van groep 8, de leerkracht van het voorgaande jaar, directeur en ib’er. Om tot het uiteindelijke definitieve doorstroomniveau te komen hanteren we de volgende stappen:

1. In groep 6 geeft de leerkracht een voorlopig profiel van de leerling. Dit geeft ouders en leerkracht een beeld waar het kind nu staat en is alleen gebaseerd op CITO.
2. In groep 7 krijgt het kind een voorlopig doorstroomniveau. Dit is gebaseerd op CITO, methode gebonden toetsen, werkhouding, inzet en motivatie.
3. Wanneer de trend zich doorzet zoals ingezet, wordt het voorlopig doorstroomniveau in februari omgezet naar een definitief doorstroomniveau. Mocht er aanleiding zijn tot een grote verandering ten opzichte van het voorlopige doorstroomniveau dan zal er in november contact opgenomen worden met ouders om in gesprek te gaan. Bij het opstellen van het definitieve doorstroomniveau zal de plaatsingswijzer, welke is opgesteld door het samenwerkingsverband, gehanteerd worden. Op onze website vindt u een werkwijze hierover voor ouders. Klik hier om naar de website te gaan ì.

4. Klachten omtrent het doorstroomniveau kunnen worden neergelegd bij de leerkracht(en) en/of directie. Dit kan leiden tot een extra gesprek waarbij de directie aanwezig is om te kijken wat de aard van de klacht is en op welke wijze hiermee omgegaan kan worden. Wanneer partijen niet tot elkaar komen zal de klachtenprocedure aan ouders worden voorgelegd met de verschillende mogelijkheden die er zijn.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Vroonhoeve is binnen de visie verwerkt dat we bescherming bieden daar waar nodig. Er wordt dan ook veel waarde gehecht aan een sterk pedagogisch klimaat en gevoel van sociale veiligheid. Hierbij staat centraal dat je mag zijn wie je bent en er respect is voor de onderlinge verschillen. Door middel van de Kanjertraining wordt er aandacht besteed aan de kwaliteiten van ieder individu. Hierbij wordt het sociaal welbevinden en de veiligheidsbeleving gemonitord. De kanjercoördinator zal in samenspraak met de intern begeleider kijken naar individuele en/of groepsgerichte ontwikkelingen. Middels kindgesprekken worden de individuele behoeften geïnventariseerd en zal de aanpak ook worden afgestemd. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Bescherming
  • Verantwoordelijkheid
  • Kwaliteiten

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven