Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Passend onderwijs
Ieder kind verdient goed onderwijs. Goed onderwijs stelt leerlingen in staat om hun talenten te ontwikkelen, waarbij zij de ondersteuning krijgen die bij hen past. Deze onderwijsondersteuning kan in samenwerking met andere scholen en instanties worden geboden. Naast samenwerking met de bovenschoolse specialisten van MorgenWijzer werken bijna alle scholen binnen MorgenWijzer hiervoor samen met andere scholen binnen het Samenwerkingsverband Rijnstreek. Meer informatie over het samenwerkingsverband en over het ondersteuningsplan kunt u vinden op www.swvrijnstreek.nl
Zorgplicht
Binnen de wet op Passend Onderwijs (per 1 augustus 2014) heeft iedere school de taak om voor elke aangemelde leerling een passende plaats te vinden. Dit wordt de zorgplicht genoemd. Wanneer u als ouder vermoedt dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, dan is het belangrijk om dit al bij de aanmelding te vermelden. Samen met u en eventueel met externe partijen zullen we de ondersteuningsbehoefte van uw kind bespreken. Als het nodig is, wordt er nader onderzoek gedaan. De schooldirecteur gaat vervolgens op zoek naar een passende plaats voor uw kind, hetzij op de eigen school, hetzij op een andere school binnen het samenwerkingsverband. Deze moet binnen maximaal tien weken gevonden zijn, uiteraard in samenspraak met u en uw kind. Mocht dat binnen die termijn niet lukken, dan krijgt uw kind een tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding tot er een passende school is gevonden.
Ondersteuningsvormen
Om de ondersteuningsbehoefte van ieder kind in kaart te brengen, bekijken wij wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wat stimuleert hen in hun ontwikkeling en wat belemmert hen juist? De nadruk ligt op wat uw kind wél kan en wat lastig is pakken we samen op. Er zijn verschillende manieren om een passende ondersteuning voor uw kind te organiseren, waarbij u als ouder altijd nauw betrokken wordt: Om onze kinderen optimaal te ondersteunen, heeft MorgenWijzer de ondersteuning georganiseerd in verschillende schillen:
1. De gele schil (schil 1) betreft alle ondersteuning die op de school zelf aanwezig is. Hier zorgen de leerkrachten, aangevuld en ondersteund door bv. onderwijsassistenten en intern begeleiders dat ieder kind tot zijn recht komt. Tot deze groene schil rekenen wij ook de plus- en zorgklassen ten behoeve van de eigen school.
2. Wanneer kinderen meer ondersteuning op maat nodig hebben, dan betrekken we die uit de groene schil. Deze bestaat uit het MorgenWijzer Ondersteuningsteam, met bovenschoolse specialisten die bij MorgenWijzer werken (orthopedagogen en begeleiders passend onderwijs) met expertise op het gebied van gedrag en leren. Zij kunnen meedenken met vragen van school over specifieke leerlingen. Zij kunnen ook onderzoek doen bij leerlingen en begeleiding geven aan specifieke leerlingen. Vanzelfsprekend gebeurt dit laatste in nauwe samenwerking met en na toestemming van ouders.
3. De blauwe schil bevat de expertise die per school verschillend kan zijn. Deze expertise is niet binnen MorgenWijzer voorhanden en zal waar nodig op maat worden ingehuurd (AED, Cardea, Auris, Visio, etc.). Ook deze expertise wordt pas ingeschakeld na toestemming van ouders.
Basisaanbod: Deze basisondersteuning wordt voor iedere leerling op de school zelf georganiseerd, zonder extra middelen en binnen de eigen groep. De groepsleerkrachten vervullen de centrale rol en zijn in staat handelingsgericht te werken. De leerkracht wordt eventueel ondersteund door de inzet van een onderwijsassistent. Er wordt bij het werken gebruikgemaakt van gedifferentieerde instructie in lesstof, tempo en aandacht. De basisondersteuning wordt omschreven in het groepsoverzicht en het groepsplan.
Ondersteuning vanuit de school: Deze ondersteuning vindt plaats binnen de school met een afgestemd leeraanbod. De leerling ontvangt extra hulp van de eigen leerkracht in de klas, waarbij de leerkracht geadviseerd wordt door specialisten (intern begeleider) binnen de school en/of bovenschoolse specialisten van MorgenWijzer. Het gaat om ondersteuning waarover vaste afspraken binnen de school gelden, zoals een dyslexieaanpak, gedragsaanpak of een ontwikkelingsperspectief. De leerkracht zet extra middelen in, zoals de inzet van een onderwijsassistent of extra materialen (afgestemd op de behoefte van het kind).
Ondersteuning met hulp van buiten de school:
Soms is nader onderzoek nodig om de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling in beeld te krijgen. Ook kan uw kind gebaat zijn bij specifieke begeleiding. De leerling ontvangt deze begeleiding hoofdzakelijk van de eigen leerkracht in de klas, maar de leerkracht wordt daarbij ondersteund door een externe deskundige (bijv. vanuit MorgenWijzer, het samenwerkingsverband, ambulant begeleider).
Ondersteuningsgebieden
Ondersteuning in het kader van passend onderwijs kan op velerlei gebieden plaatsvinden. Het draait niet alleen om leren en ontwikkelen, maar ook om de fysieke en medische ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling en ondersteuning in de thuissituatie. Wat we als school kunnen bieden, is altijd afhankelijk van de mogelijkheden op dat moment binnen de gegeven groeps- en teamsamenstelling. Die factoren wegen we allemaal mee om tot een passend aanbod te komen. Meer informatie hieromtrent is te vinden in het school ondersteuningsplan (SOP).
Speciale lesplaatsen
Wanneer een kind behoefte heeft aan langdurige en specifieke ondersteuning en deze onderwijsbehoefte het aanbod van de school overstijgt, kan een kind in aanmerking komen voor een speciale lesplaats. Dit betekent een plaatsing naar bijvoorbeeld het speciaal basisonderwijs (SBO) of naar het speciaal onderwijs (SO). Hiervoor wordt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Als ouders wordt u, indien van toepassing, nauw betrokken bij dit proces.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Vroonhoeve is een school waar betrokken leerkrachten aandacht en zorg hebben voor het welbevinden van het kind en we binnen het leerstofjaarklassensysteem werken in een gestructureerde leeromgeving. Om in het kader van passend onderwijs voor zoveel mogelijk kinderen de juiste school te kunnen zijn, heeft het team de volgende ambities voor de komende periode:
- Blijven delen van de visie;
- (Nog) meer afstemmen op de onderwijsbehoeften van kinderen, uitgaan van stimulerende factoren;
- Doelen SMARTI formuleren (Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Inspirerend);
- Verder uitwerken van handelingsgericht werken;
- Leren Zichtbaar Maken verder integreren;
- Uitgestelde aandacht in alle groepen meer een plek geven;
- In alle groepen werken vanuit hetzelfde instructiemodel (EDI).
- Implementeren van rekenmethode WIG 5 (groepen 3 t/m 8)
- Implementeren van rekenmethode MSV (groepen 1 en 2)
Kinderen tussen 4 en 6 jaar ontwikkelen zich anders dan kinderen in een andere leeftijdscategorie. Spel speelt voor deze leeftijdsgroep een centrale rol. Spel als doel op zich maar vooral als basis om zich beter te ontwikkelen op allerlei gebieden. Tijdens het spel komen praten, het omgaan met elkaar, kijken, luisteren en bewegen spelenderwijs aan de orde. Jonge kinderen zien de wereld om zich heen als een geheel. In de onderbouw bieden we daarom activiteiten aan die de totale ontwikkeling bevorderen en een logische verbinding hebben met vak- en vormingsgebieden als taal en denken, motoriek, creativiteit en sociaal- emotionele ontwikkeling. Op een speelse manier leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Vaak wordt er met thema’s gewerkt. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende en stimulerende rol (ontwikkelingsgericht), die afhankelijk van het kind naar sturend (programmagericht) gaat.