De Wereldwijzer

De Oude Wereld 59 2408 NV Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van De Wereldwijzer

Het team

Toelichting van de school

Het team

De taken van de diverse mensen op school.

De directeur: De directeur is het aanspreekpunt voor ouders. De directeur heeft vooral tot taak de school goed te organiseren door te zorgen voor goede en eigentijdse onderwijsprogramma’s. De directeur is de aangewezen gesprekspartner voor ouders.

De school coördinator: De school coördinator is net als de directeur het aanspreekpunt voor de ouders. De school coördinator wordt binnen een aantal jaren opgeleid tot zelfstandige directeur. 

De groepsleerkracht: De groepsleerkracht houdt zich voornamelijk bezig met alles wat zich in en rond de klas afspeelt. De voornaamste taken zijn lesgeven, voorbereiden, nakijken, contact met ouders, gegevens bijhouden, en vergaderingen bijwonen. Daarnaast organiseert de leerkracht, samen met ouders, allerlei activiteiten.

De intern begeleider: De IB-er is het teamlid dat tot taak heeft de extra zorg voor leerlingen te coördineren, de leerkrachten te ondersteunen en waar mogelijk te begeleiden. Bij problemen van leerlingen bij wie de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt, biedt de IB-er hulp. Dat kan een observatie, een gesprek of onderzoek zijn en kan leiden tot het opstellen van een hulpplan of handelingsplan. Dit gebeurt altijd in overleg met de betrokken leerkracht en met de ouders. Ook worden de resultaten uit het leerlingvolgsysteem en de resultaten van de rapporten worden door de leerkrachten en de intern begeleider (IB-er) regelmatig besproken.

De vakleerkracht: Dit is iemand die gespecialiseerd is in een bepaald vakgebied. Op De Wereldwijzer werken we met een vakleerkracht voor bewegings- en vormingsonderwijs.

Bewegingsonderwijs: In groep 1/2 wordt gebruik gemaakt van het speellokaal. De leerkracht van de groep geeft de bewegingslessen. De groepen 3 t/m 8 krijgen 2 keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.

Vormingsonderwijs: Als ouders dat willen, kunnen hun kinderen vanaf groep 5 vormingsonderwijs volgen. Deze lessen zijn vrijwillig. Wij vragen u om vanaf groep 5 aan te geven of uw kind deel gaat nemen aan één van deze lessen

De onderwijsassistent: Op onze school zijn meerdere onderwijsassistenten werkzaam. Zij werken in de unit en begeleiden individuele en/of kleine groepjes leerlingen. De leerkracht en de intern begeleider bepalen wat er behandeld wordt en bespreken dit met ouders.

Overig ondersteunend personeel: Op De Wereldwijzer werken we met een conciërge, een administratieve kracht en een schoolondersteuner die ieder vanuit hun eigen functie het personeel ondersteunt bij verschillende werkzaamheden. 

De stagiair: Studenten zijn de toekomst. Morgenwijzer heeft een samenwerking met Pabo Hogeschool Leiden. Een aantal Morgenwijzerscholen, waaronder De Wereldwijzer, is aangewezen als opleidingsschool binnen het programma Samen Opleiden. Op deze scholen kan een gedeelte van het Pabo-curriculum op de werkplek worden vormgeven. Mooie bijkomstigheid: vanuit dit programma kunnen studenten die hun opleiding met een mooi resultaat afronden daarna binnen Morgenwijzer aan de slag. Naast Pabo-studenten bieden wij ook graag stageplaatsen aan onderwijsassistenten in opleiding en staan we ook open voor andere opleidingen die raakvlakken hebben met het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Niet alleen uw kind kan ziek worden; het kan de leerkracht ook overkomen. Morgenwijzer heeft een procedure opgesteld om de vervanging zo goed mogelijk te regelen. De belangrijkste uitgangspunten zijn:

• Voor een mogelijke invalkracht wordt een beroep gedaan op de invalpoule van het Regionaal Transfer Centrum.

• Ook parttimers en leerkrachten in opleiding kunnen een groep overnemen.

• Bij gebrek aan invallers kan het voorkomen dat groepen worden gesplitst of samengevoegd.

• Bij langdurig ziekteverlof wordt bekeken of op andere scholen leerkrachten beschikbaar zijn.

• Als al deze opties geen resultaat opleveren, kan de directie besluiten een groep naar huis te sturen. Communicatie hierover vindt plaats via het ouderportaal en/of via mailcontact.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatie van de school

De Wereldwijzer is gehuisvest in een gebouw in de wijk Kerk en Zanen. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met 145 leerlingen verdeeld over een onderbouwunit (groep 1, 2 en 3), een middenbouwunit (groep 4, 5 en 6), en een bovenbouwunit (groep 7 en 8). Wij hebben gekozen voor een vernieuwende onderwijsvorm welke aansluit bij onze visie op wat kinderen nodig hebben. Het unitonderwijs zien wij als een sociaal sterke leeromgeving waarin leerlingen van verschillende leeftijden en leerkrachten van en met elkaar leren; met momenten waarin volop samengewerkt wordt en ieders talenten gezien en benut mogen worden. Op deze manier is het mogelijk meer te werken vanuit de kwaliteiten en expertise van de verschillende leerkrachten. In een unit werken meerdere onderwijsprofessionals samen. Hierdoor wordt er vanuit verschillende oogpunten naar kinderen en geboden wat zij nodig hebben. Wij borgen de kwaliteit van ons onderwijs doordat wij als onderwijsprofessionals voortdurend met elkaar in gesprek blijven en ons daarnaast blijven ontwikkelen door het volgen van scholing. In een unit blijven we elke leerling nauwkeurig volgen en waar nodig wordt in overleg met intern begeleider en directie ondersteuning georganiseerd. Met elkaar streven we naar het beste voor alle kinderen bij ons op school.

In de ochtend wordt er in de units gewerkt aan de kernvakken (rekenen, taal, lezen) waarbij we gebruik maken van een digitale, adaptieve leeromgeving. Op deze manier wordt er ingespeeld op de behoeften in ontwikkeling van ieder kind. ‘s Middags wordt er thematisch en groepsdoorbroken gewerkt, waarbij kinderen werken aan activiteiten en een eigen onderzoek. Hierdoor ontstaat er motivatie om te leren en krijgen zij de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Op De Wereldwijzer zoeken wij een evenwicht tussen het aanleren van kennis en praktische vaardigheden en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De vakken rekenen, taal en lezen zijn de kern van het onderwijs. Naast het bijbrengen van kennis is de sociaal-emotionele vorming een belangrijk onderdeel. Voor beide wordt planmatig ruimte en aandacht in het lesprogramma gemaakt.

Onderbouwunit (groep 1 en 2)

Hierboven hebben wij beschreven waarom wij werken met units. Hieronder lichten we toe hoe de units eruit zien, hoe de kinderen en hoe er samen wordt gewerkt.

Hoe ziet de onderbouwunit eruit?

  • De onderbouwunit bestaat uit de groepen 1 en 2.
  • Er is één stamgroep, genaamd ‘de Papegaaien'.
  • Deze groep bestaat uit leerlingen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar. Naast de leerkracht is er ook drie dagen een onderwijsassistent aanwezig.
  • De unit bestaat uit twee lokalen naast elkaar. In het lokaal zitten tussendeuren, waardoor er gemakkelijk en snel contact en overleg is met de andere leerkracht. Verschillende momenten op de dag zullen de tussendeuren juist open of dicht zijn. Als er bijvoorbeeld een instructie wordt gegeven is rust nodig en dan zal de deur dicht zijn. Daarnaast stimuleren wij een omgeving waarin leerlingen van en met elkaar mogen leren en komt het ten goede als de deuren juist open zijn. Een voorbeeld hiervan is als er thematisch gewerkt wordt of bij de start van de dag.
  • In de pauzes speelt de hele unit een gedeelte van de tijd samen buiten. De leerlingen mogen tijdens de lunchpauze kiezen in welk lokaal zij gaan eten en drinken.

Hoe leren kinderen in de onderbouwunit?

  • Voor jonge kinderen vinden wij het belangrijk dat zij de ruimte krijgen om spelenderwijs en ontdekkend te mogen leren. De verschillende leeftijden in de unit hebben ieder hun eigen onderwijsbehoeften waar wij gehoor aangeven. Veiligheid en nabijheid van de leerkracht voor de jongste kleuters en voor de oudere kinderen ruimte om zelfstandigheid te ontwikkelen.
  • De schooldag wordt gestart met een startactiviteit waarbij de leerlingen van verschillende leeftijden spelenderwijs van en met elkaar leren op hun eigen niveau. In een unit zorgen wij ervoor dat de kernvakken (rekenen, taal, lezen) voornamelijk in de ochtend centraal staan. Elke jaargroep krijgt de lesstof aangeboden die behoort tot het eigen leerjaar en eigen niveau. In de unit onderbouw krijgen de leerlingen de instructies in de kring aangeboden. In de middagen werken we groepsdoorbroken aan bijvoorbeeld muziek, verkeer en wereldoriëntatie. Dit noemen wij de ‘mix-tijd’.
  • Meerdere keren per week besteden we aandacht aan Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). We streven verschillende doelen na zoals het bevorderen van vertrouwen, veiligheid in de klas en versterken van sociale veiligheid in de stamgroep.
  • Bij het inrichten van de unit wordt ervoor gezorgd dat er een instructieplek is met een digibord en voldoende werkplekken waar bijvoorbeeld zelfstandig gewerkt kan worden. In de unit onderbouw vinden we een rijke leeromgeving belangrijk waarin leerlingen tot spel en ontwikkeling komen in de verschillende hoeken.

Wie werken er in de onderbouwunit?

  • Samenwerken tussen de onderwijsprofessionals in de unit is voor ons ontzettend belangrijk. Per twee/drie weken is er een unitoverleg over de ontwikkeling van onze leerlingen en de organisatie van ons onderwijs. Indien nodig sluit de intern begeleider en/of directie aan bij een overlegmoment.
  • Alice en Meriam zijn de vaste gezichten bij de unit onderbouw en zijn aanspreekpunt voor de ouders en leerlingen. Gedurende de week zijn er onderwijsassistenten aanwezig die ondersteunen in de verschillende units op school. Ook zijn er regelmatig studenten die wij een leerplek bieden bij ons op school.

Middenbouwunit (groep 3, 4, 5)- en bovenbouwunit (groep 6, 7, 8)

Hierboven hebben wij beschreven waarom wij werken met units. Hieronder lichten we toe hoe de units eruit zien, hoe de kinderen leren in de units en hoe er samen wordt gewerkt.

Hoe ziet de middenbouw- en bovenbouwunit eruit?

  • In de middenbouw unit zitten kinderen uit groep 3, 4 en 5 en in de bovenbouw unit zitten kinderen uit groep 6, 7 en 8.
  • De kinderen zijn verdeeld over twee stamgroepen en deze groepen bestaan uit leerlingen van de verschillende jaargroepen. Elke stamgroep heeft een naam van een vogelsoort.
  • Beide units bestaan uit twee lokalen naast elkaar. In het lokaal zitten tussendeuren, waardoor er gemakkelijk en snel contact is met het andere lokaal. De deuren zullen voornamelijk opengaan als dit ten goede komt aan de werkomstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld bij samenwerkopdrachten zijn, bij opdrachten in circuitvorm of wanneer er groepsoverstijgend wordt gewerkt aan bijvoorbeeld wereldoriëntatie. Tijdens instructies en zelfstandige verwerking (Snappet) is de tussendeur dicht, zodat er in alle rust geleerd en gewerkt kan worden. Gedurende een lesdag hebben alle leerlingen in de unit les in beide lokalen.

Hoe leren we in de middenbouw- en bovenbouwunit?

  • De schooldag wordt gestart in de stamgroep met een startactiviteit waarbij de kinderen op hun niveau een taak krijgen passend bij hun eigen leerstof.
  • Na de start van de dag wisselen de leerlingen van stamgroep naar jaargroep voor de instructie en verwerking van de kernvakken (rekenen, taal en spelling) met Snappet. In een unit zorgen wij ervoor dat de kernvakken (rekenen, taal, spelling) voornamelijk in de ochtend centraal staan. Elke jaargroep krijgt de lesstof aangeboden die behoort tot het eigen leerjaar en eigen niveau. Binnen deze vakken volgen wij de leerlingen nauwkeurig om zo te blijven monitoren wat uw kind nodig heeft. Door de flexibele indeling van het lokaal en de aanwezigheid van verschillende professionals hebben wij voldoende mogelijkheden om te differentiëren als leerlingen herhaling, extra uitleg of extra uitdaging nodig hebben.
  • In de middagen werken we groepsdoorbroken aan bijvoorbeeld Nieuwsbegrip en de creatieve vakken (ateliers). Dit kan ook in combinatie zijn met de beide units. Ook wordt er met de onderbouw unit samengewerkt, bijvoorbeeld met technisch lezen Blink (wereldoriëntatie).
  • Bij het inrichten van de unit wordt ervoor gezorgd dat er in beide lokalen een instructieplek is met een digibord en instructiekleed en er wordt gezorgd voor voldoende werkplekken waar bijvoorbeeld zelfstandig gewerkt kan worden. Er zullen ook andere soorten werkplekken zijn, zoals een sta- of stiltewerkplek.
  • In de pauzes speelt de hele unit samen buiten en mogen de leerlingen zelf kiezen in welk lokaal zij eten/drinken.

Wie werken er samen in de middenbouw- en bovenbouwunit?

  • Samenwerken tussen de onderwijsprofessionals in de unit is voor ons ontzettend belangrijk. Tweewekelijks is er een unitoverleg over de ontwikkeling van onze leerlingen en de organisatie van ons onderwijs. Indien nodig sluit de intern begeleider en/of directie aan bij een overlegmoment.
  • De leerkrachten wisselen per twee weken tussen de jaargroepen, waardoor de leerlingen van alle leerkrachten les krijgen. En op deze manier hebben alle leerkrachten zicht op de leerlingen en hun ontwikkeling.
  • Eline, Marieke en Annelijn zijn de vaste gezichten van de unit middenbouw en zijn het eerste aanspreekpunt voor de leerlingen en de ouders. Gedurende de week zijn er onderwijsassistenten aanwezig die ondersteunen in de verschillende units op school. Tevens bieden we diverse leerplekken in de units voor studenten van de Hogeschool Leiden.
  • Angelie, Megan en Chantal zijn de vaste gezichten bij de unit bovenbouw en zijn aanspreekpunt voor de ouders en leerlingen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op De Wereldwijzer voldoen we aan de wettelijke norm qua onderwijstijd.

Lezen en rekenen in de unit onderbouw

In groep 1/2 wordt er gewerkt met Mijnkleutergroep. Dit is een middel wat wij inzetten om de leerlingen te volgen en de observaties van de leerkrachten in vast te leggen. Observaties worden gedaan tijdens een speel/werkles en tijdens de instructiekringen die gegeven worden op een dag. In elke instructiekring staat er één lesdoel centraal waarbij de verschillende vakken (taal en rekenen) worden afgewisseld. Voor rekenen werken wij met de methode ‘Semsom’ in groep 1 t/m 3. Bij groep 1 en 2 zetten we Semsomdans en maken we gebruik van bronnen om een goede doorgaande lijn te realiseren. 

Engels

In alle groepen wordt Engels gegeven. Op een speelse manier laten we de kinderen kennismaken met de Engelse taal. Wij gebruiken hiervoor de methode Blink Engels.

Bewegingsonderwijs

In de groepen 1 en 2 wordt zeker in de wintermaanden minimaal 2x per week gegymd onder begeleiding van de groepsleerkracht. Naarmate het weer beter wordt, spelen de kleuters meer buiten. In de gymlessen komen basisvormen als duikelen, rollen, balanceren, springen, rennen en vormen met materiaal als ballen, hoepels e.d. aan de orde. Voor het bewegingsonderwijs hebben de kleuters gymschoenen nodig. Graag zonder veters, met stroeve zool en voorzien van naam. De gymschoenen blijven op school. Kleuters dragen geen speciale gymkleding.

Mixtijd

Tijdens de mixtijd wordt er aandacht besteed aan o.a. de vakgebieden muziek, verkeer en Engels. Aan de hand van de expertise van de leerkracht wordt dit vakgebied gegeven aan de verschillende stamgroepen. Tijdens de mixtijd vinden we creatief denken en samenwerkend leren belangrijke uitganspunten.

MijnKleutergroep 

De kinderen in groep 1/2 worden op De Wereldwijzer in hun ontwikkeling gevolgd en begeleid volgens het leerlingvolgsysteem van MijnKleutergroep. Dit systeem geeft een beeld van de ontwikkeling van alle kleuters

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leren in groep 3 t/m 8

Op De Wereldwijzer voldoen wij aan de wettelijke norm qua onderwijstijd. Hieronder volgt een toelichting op de vakken en methodes die wij gebruiken.

Snappet voor groep 4 t/m 8 (rekenen, taal en spelling)

Tegenwoordig wordt er steeds meer gedigitaliseerd, zo ook in het onderwijs. Groep 4 t/m 8 werkt met de leerdoelen van Snappet. Met Snappet maken leerlingen hun opdrachten digitaal, zoals ze dat voorheen in een werkboek of schrift zouden doen. Snappet is een digitaal onderwijsplatform wat ieder kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. Het is adaptief, waardoor leerlingen zich de kernvakken sneller en op een hoger niveau eigen maken. De lessen worden als volgt ingedeeld:

  • Lessen en lesdoelen klaarzetten (taal, spelling en rekenen)
  • Instructie geven
  • Werken aan klaargezette lessen
  • Leerkracht volgt de leerlingen en geeft individuele- of verlengde instructie
  • Klaar? Werken aan je persoonlijke doelen die in de weektaak staan.

Het niveau van de leerling wordt per leerdoel bepaald. We gebruiken Snappet voor de vakken: taal, rekenen en spelling. Per dag zet de leerkracht een les/leerdoel klaar. Wanneer de leerlingen aan het werk zijn, kan de leerkracht precies zien aan welke opdracht de kinderen werken en welke antwoorden ze intypen. Ook de leerlingen krijgen directe feedback op hun werk en zien wanneer zij ondersteuning nodig hebben van de leerkracht. Als een vraag fout is, krijgen ze de kans om de vraag te verbeteren.

Voordelen Snappet:

  • Leerlingen werken aan eigen doelen
  • Leerlingen krijgen gelijk feedback
  • Leerkracht ziet gelijk als een leerling iets moeilijk vindt
  • Leerkracht heeft meer tijd om individuele instructie te geven en ook verrijking te bieden aan leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. 

Rekenen in groep 3

Voor rekenen werken wij met de methode ‘Semsom’ in groep 3. Het is een methode waarbij handelend en bewegend leren een belangrijke rol spelen. Ook bij de kinderen in groep 1 en 2 maken we gebruiken van bronnen van de methode ‘Semsom’, zodat er een goede doorgaande lijn is.

Lezen groep 3 t/m 8

In groep 3 start het leesonderwijs met Veilig Leren Lezen. In deze groep wordt veel tijd en aandacht aan het leesonderwijs besteed. Naast de leestechniek is er ook aandacht voor het leren begrijpen van teksten. Hier wordt een goede basis gelegd waar we in de midden- en bovenbouw op kunnen verder bouwen. Daarom blijft het technisch lezen ook in de midden- en bovenbouw van groot belang. Vooral in de groepen 4 t/m 6 zorgen we ervoor dat de leerlingen oefenen met leesmoeilijkheden en goed technisch leren lezen. Dit doen we met de leerlijn van José Schraven. Daarnaast verschuift het accent steeds meer naar het begrijpend, studerend en vloeiend lezen. Dit zijn vaardigheden waarin we de leerlingen begeleiden. Voor begrijpend lezen maakt De Wereldwijzer gebruik van de methode ‘Nieuwsbegrip’. Binnen deze methode werken de leerlingen met nieuwsberichten over actuele onderwerpen. Naast dat ze praten over de tekst maken ze oefeningen waarin ze de vaardigheden voor begrijpend lezen oefenen. Ook worden er naast actuele teksten andere teksten gelezen, die informatie bevatten over de thema’s bij Blink.

Schrijven

De kinderen van De Wereldwijzer leren schrijven met de methode Pennenstreken; dit is een methode om het verbonden schrift aan te leren. Het schrijfonderwijs moet ertoe bijdragen dat leerlingen een duidelijk leesbaar, verzorgd en vlot handschrift krijgen, om beter met anderen te kunnen communiceren. Wij starten in groep 2 met het oefenen van de bewegingen die aan het schrijven voorafgaan. Pas later komen de echte letters aan de orde. In groep 4 leren de leerlingen de hoofdletters en schrijven van langere woorden. In de bovenbouw mogen de leerlingen gaan ontdekken of zij liever los of verbonden schrijven. Naast de digitale verwerking van Snappet zijn er dagelijks meerdere momenten waar het schrijven geoefend wordt. Denk hierbij aan het schrijven op werkbladen, het maken van aantekeningen en tijdens spellingdictees.

Engels

In groep 1 t/m 8 gaan we starten met een nieuwe methode: Blink Engels. Overal in onze maatschappij komen we Engels tegen en daarom is het belangrijk om de Engelse taal op een natuurlijke en geleidelijke manier te leren. Blink Engels is een methode voor het leren van Engels en biedt een volledig doorgaande leerlijn van groep 1 t/m 8. Blink Engels legt al vroeg een basis. Door in de extra taalgevoelige periode van een kind (0-7 jaar) spelenderwijs de natuurlijke taalverwerving te stimuleren, hebben kinderen veel minder moeite met Engels in het vervolgonderwijs.

Wereldoriëntatie

Op De Wereldwijzer praten we veel met de kinderen over de wereld om ons heen en brengen wij de kinderen kennis bij over het heden en verleden van onze aarde. Het gaat niet alleen om feitenkennis, maar ook om het aanleren van een juiste houding ten opzichte van natuur, volkeren in andere landen en onze voorouders. Wij werken hiervoor met Blink Wereld. Met het geïntegreerde lesmateriaal werken we in thema’s, waarbinnen de verschillende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, topografie) aan bod komen. Per jaar wordt er gewerkt aan vijf thema’s. Er wordt gestart met een aantal kennislessen en vandaaruit werken de kinderen toe naar een eigen onderzoek. Tijdens het onderzoek worden de kinderen begeleid door de leerkrachten, maar ze leren ook van en met elkaar. Elk thema wordt afgesloten met bijvoorbeeld een presentatie, tijdschrift, voorstelling, etc. In de bovenbouwunit wordt topografie ook nog apart aangeboden. In groep 6 is het Nederland, groep 7  Europa en groep 8 de Wereld.

Expressievakken en ateliers

Expressievakken zijn voor veel kinderen een uitlaatklep voor de creatieve talenten die zij bezitten. Naast de leervakken zijn deze vakken dan ook van wezenlijk belang voor de sociaal emotionele vorming van zowel de leerling als van de groep. De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Naast lessen in de eigen unit, werken de midden- en bovenbouw unit samen tijdens de Ateliers, waarbij de talenten van de leerkrachten het programma vormgeven. De leerlingen kunnen zich inschrijven voor de verschillende onderdelen waar zij enthousiast van worden.

Bewegingsonderwijs

In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen twee keer per week bewegingsonderwijs gegeven door de vakleerkracht. Doelstelling bij de bewegingslessen is het kennismaken met allerlei vormen van bewegen variërend van turnonderdelen en dans tot atletiek, spel, klim- en klauterwerk en fitness. Behalve het fysieke aspect spelen zaken als sociale vaardigheden, omgaan met winnen en verliezen, samenwerken, accepteren van verschillen, zoeken van uitdagingen en omgaan met de grenzen van je lichaam een rol. Waar mogelijk wordt aan motorische problemen speciale aandacht besteed. Tijdens de gymles wordt door iedereen gymkleding gedragen, een korte broek en een T-shirt of een gympakje. Het dragen van gymschoenen is verplicht. Stevig schoeisel wordt aanbevolen. Sieraden, horloges en dergelijke mogen om veiligheidsredenen tijdens de gymles niet gedragen worden. Het is verstandig om dergelijke spullen op gymdagen thuis te laten of aan de leerkracht te geven.

Extra mogelijkheden op deze school

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven