Hobbitburcht-Batenstein

Batenstein 18 2403 PH Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van Hobbitburcht-Batenstein

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden tussentijdse resultaten gemeten met verschillende instrumenten. 



De Cito Leerling in Beeld toetsen worden gebruikt als leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden eens in de zes maanden afgenomen. 



Deze toetsen geven een indicatie op het gebied van begrijpend lezen, rekenen, spelling en lezen en zetten de individuele leerling af tegenover het landelijk gemiddelde. Deze informatie gebruikt de school om aan leerling en ouders inzichtelijk te maken hoeveel groei de leerling heeft doorgemaakt. Daarnaast wordt de evaluatie van deze toetsen gebruikt bij het plannen van de daarop volgende aangeboden leerstof. 



De school maakt daarnaast gebruik van methodetoetsen. Deze toetsen, behorend bij de boeken van taal, rekenen, spelling en andere vakken, worden gebruikt om te controleren of kinderen de tussendoelen van de afgelopen periode behaald hebben. Deze toetsen worden per thema/hoofdstuk afgenomen en kennen een kortere omlooptijd dan het leerlingvolgsysteem. 



In de kleutergroepen wordt er geen gebruik gemaakt van toetsen. De Hobbitburcht houdt de ontwikkeling van de kinderen bij door middel van het observatiesysteem Mijnkleutergroep en brengt hierover regelmatig verslag uit naar ouders.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviesprocedure



Om na groep 8 de overstap te maken naar het voortgezet onderwijs heeft een leerling een schooladvies nodig. In dit schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Een commissie van leerkrachten groep (6), 7 en 8, intern begeleider en directeur komt gezamenlijk tot het (voorlopige) schooladvies.



Om tot dit advies te komen maken zij gebruik van de volgende gegevens:



Resultaten leerlingvolgsysteemtoetsen vanaf groep 6;



Resultaten methode gebonden toetsen;



Sociaal emotionele vaardigheden;



Werkhouding, motivatie en gedrag;



Eventueel extra ondersteuning binnen passend onderwijs;



Een leerling kan een schooladvies krijgen voor één schooltype (enkelvoudig) of voor twee schooltypes (meervoudig/dubbel). De mogelijke schooladviezen zijn:



pro;



vmbo-bb;



vmbo bb/vmbo kb;



vmbo kb;



vmbo k/vmbo gt-tl;



vmbo gt-tl/vmbo gt-tl/havo



havo



havo/vwo



vwo



In groep (6 en) 7 krijgt de leerling een voorlopig schooladvies. In januari van het jaar dat de leerling in groep 8 zit, krijgt de leerling zijn of haar schooladvies. Dit (voorlopig) schooladvies wordt besproken en toegelicht in een gesprek, waar ook de leerling bij aanwezig is. In februari van het jaar dat de leerling in groep 8 zit maakt de leerling een doorstroomtoets. De uitslag van de doorstroomtoets volgt halverwege maart.Indien de doorstroomtoets een hoger uitstroomprofiel weergeeft dan het gegeven schooladvies dient dit advies te worden bijgesteld of dient te worden toegelicht waarom er niet tot bijstelling wordt overgegaan. Ouders en leerling worden in dit proces altijd betrokken.



Indien de doorstroomtoets een lager uitstroomprofiel weergeeft dan het gegeven schooladvies blijft het schooladvies leidend, er vindt geen bijstelling plaats. Het proces van (voorlopig) schooladvies tot plaatsing VO-school:



Voorlopig schooladvies(schoolafhankelijk in groep (6 en) 7



Schooladvies - opgesteld door school  10-31 januari



Doorstroomtoets    Eerste 2 volle weken van februari



Uitslag doorstroomtoets  15 maart



Bijstelling: Bij een hoger toetsadvies wordt het schooladvies bijgesteld of nader toegelicht       15-24 maart



Aanmelden leerling bij vo-school door ouders       25-31 maart



Bericht aan ouders over plaatsing leerling      Uiterlijk 15 mei


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Hobbitburcht wil een school zijn waar ieder kind zich veilig voelt en zichzelf mag en kan zijn. Dit hebben wij verankerd in ons mission statement en onze schoolregels. Daarnaast hanteren wij de methode Kwink voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Dit is in de groep onder andere zichtbaar aan het emotiewiel, het circus IK en groepsafspraken. Alle leerkrachten gebruiken dezelfde groeitaal om gedragsuitdagingen te beschrijven.  

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  • Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie

De school houdt zicht op de sociale en emotionele ontwikkeling van haar leerlingen door de inzet van vragenlijsten van het leerlingvolgysteem ‘Kindbegrip’ van Parnassys. De uitslagen van deze lijsten worden gebruikt om schoolbreed te onderzoeken waar ontwikkelingsbehoeften liggen, alsook per groep en per kind. De Hobbitburcht heeft een aantal leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze leerlingen krijgen extra ondersteuning en hebben vaak specifieke sociaal-emotionele behoeftes, waarin wordt voorzien mede door inzet van een hoogbegaafdheidsspecialist.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf zijn
  • Veiligheid
  • Kwink

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven