De Tamboerijn

Van Nesstraat 8 2404 AV Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van De Tamboerijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om inzicht te geven in onze schoolresultaten zijn de  resultaten van de CITO eindtoets gepubliceerd. Onze school scoort doorgaans boven het landelijk gemiddelde. We streven naar een zo goed mogelijke uitstroom van leerlingen naar het niveau dat bij hen past.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van onze leerlingen te kunnen volgen, maken we gebruik van het CITO Leerling in Beeld (LIB). Daarnaast gebruiken we de methode toetsen en de resultaten uit de digitale verwerking d.m.v. Gynzy.

In januari en juni nemen we de CITO-LIB toetsen af. Daarna bespreken we met elkaar de schoolresultaten. De leerkracht en de intern begeleider bespreken de resultaten van de groep en kijken samen naar de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de (sub)groepen en individuele leerlingen. N.a.v. deze groepsbespreking past de leerkracht het onderwijs aan en verwoordt dat in blokplanningen voor rekenen en spelling.

De volgende LIB toetsen worden afgenomen

  • DMT
  • AVI
  • Rekenen en Wiskunde
  • Taalverzorging
  • Spelling en spelling werkwoorden
  • Begrijpend lezen

In april wordt in groep 8 de Doorstroomtoets van CITO afgenomen.

Om de ontwikkeling van de kleuters te volgen, gebruiken we het observatie systeem van ParnasSys: Leerlijnen voor het jonge kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Tamboerijn stromen uit naar verschillende vormen van voortgezet onderwijs. Het advies dat wordt gegeven voor het vervolgonderwijs gebeurt in overleg met de ouders. De gesprekken hierover met ouders en leerling vinden in december plaats.

In de groepen 6 en 7 geven we een voorlopig advies. Deze gesprekken vinden in juni plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school gebruiken we de methodiek van Positive Behavior Support. PBS is een manier van met kinderen omgaan, waarbij de nadruk wordt gelegd op verwachtingen en het versterken van gewenst gedrag in plaats van het corrigeren van ongewenst gedrag.

PBS is een geïntegreerde methode voor het beheersen van gedrag op school- en groepsniveau en het ondersteunen van gewenst gedrag op individueel niveau. De benadering is positief. Niet omdat ongewenst gedrag geen gevolgen mag hebben, maar omdat de focus van het werk van de leerkracht verschuift van het zien en bestraffen van ongewenst gedrag naar het aanleren en zien van gewenst gedrag.

PBS sluit aan bij de drie grondwaarden die het team van De Tamboerijn als basis heeft namelijk: verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen. Deze waarden en gedragsverwachtingen zijn geformuleerd en overal op school zichtbaar gemaakt. Via rollenspellen en de praktijk zijn deze aan de kinderen geleerd.

Daarnaast volgen de kinderen de  Kanjertraining. Deze training wordt door gecertificeerde leerkrachten gegeven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven