Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs is handelingsgericht. Dat wil zeggen dat we op een systematische manier werken waarbij het onderwijsaanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op de leerling. Daarbij stellen we ons steeds de vraag: Wat heeft het kind nodig, welke aanpak werkt het beste, welke instructie en ondersteuning heeft het nodig.
Van elke leerling wordt een dossier bijgehouden. In dit dossier staan:
- observatiegegevens van "leerlijnen van het jonge kind"
- toetsresultaten van CITO-LIB en methoden
- rapporten
- verslagen van leerling besprekingen
- handelingsplannen
- onderzoeksrapporten
- verslagen van oudergesprekken
Het dossier wordt bijgehouden door de leerkracht en de intern begeleider.
Voor rekenen, spelling, taal, woordenschat en studievaardigheden gebruiken we het adaptieve onderwijssysteem Gynzy om de lesstof te verwerken. De leerlingen werken op een eigen Chromebook op hun niveau.
Op De Tamboerijn werken we in leerpleinen:
Leerplein 1-2-3
Groep 1a/2a
Groep 1b/2b
Groep 3
Leerplein 4-5
Groep 4
Groep 5
Leerplein 6-7-8
Groep 6
Groep 6/7
Groep 8
In ons kleuteronderwijs werken we met thema's. Spel vormt hierbij een belangrijk onderdeel. Kinderen leren door spel. Hiervoor gebruiken we verschillende hoeken.
De belangrijkste dingen die kinderen in het (basis)onderwijs moeten leren, zijn in kerndoelen vastgelegd. De kerndoelen geven per vak aan wat een kind aan het eind van de basisschool moet weten en kunnen. De overheid stelt deze kerndoelen vast.
De lesinhouden en de kerndoelen moeten uiteraard zoveel mogelijk op elkaar worden afgestemd en verbinding hebben met het dagelijks leven. Daarnaast besteden we aandacht aan doelen die voor alle leergebieden van belang zijn, zoals: een goede werkhouding, gebruik van leerstrategieën en reflectie op eigen handelen en leren.
De zaakvakken worden thematisch aangeboden met de methode DaVinci.
Op De Tamboerijn werken we handelingsgericht. Dat betekent dat de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen volgt en weet wat elk kind nodig heeft. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs en de ondersteuning van elk kind in de groep. De communicatie over de ontwikkeling van de leerling verloopt altijd via de leerkracht. De leerkrachten worden ondersteund door de intern begeleider, de leerkrachtondersteuner en de onderwijsassistent.
De intern begeleider is degene die de leerlingenzorg coördineert en de leerkrachten ondersteunt bij het coördineren ervan.
De leerkrachtondersteuners en de onderwijsassistenten geven in de klas of op een andere plaats hulp aan een groepje leerlingen of individuele leerlingen. Soms is deze hulp gekoppeld aan een leerling met een ondersteuningsarrangement vanuit het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen voor alle leerlingen dat zij zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen. Zowel op cognitief gebied als op het sociaal emotionele vlak.
Hiervoor passen we ,indien nodig, de lesstof aan, zetten we leraarondersteuners in en hebben we goed contact met het samenwerkingsverband.
Het is van belang zo vroeg mogelijk te signaleren wanneer de ontwikkeling van een leerling stagneert. Wanneer leerlingen niet genoeg profiteren van het onderwijs, analyseren we waar de ontwikkeling stagneert en welke verklaring ervoor kan zijn. We bepalen wat er nodig is om op achterstanden of voorsprongen in te spelen. Wanneer het nodig is betrekken we externen bij de begeleiding van leerlingen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.