Basisschool De Almgaard

Knotwilg 2 4286 DE Almkerk

Schoolfoto van Basisschool De Almgaard

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend op teamniveau, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (2x per jaar, na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de niveaugroepen en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De groepsbesprekingen worden gevoerd aan de hand van een agenda en geleid door de IB-er. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar de ontwikkeling (waarom) stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen. Zie verder het zorgplan van de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooljaar 2022-2023 zijn er de volgende adviezen gegeven:

VMBO-basis, 2

VMBO-kader, 2

VMBO-T, 7

Havo, 2

Havo/VWO, 5

VWO, 12

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Talentenschool de Almgaard is een kleinschalige school waar we belangrijk vinden om het fijn te hebben samen. Een veilig klimaat is hierbij essentieel. Om tot een veilig klimaat te komen is vertrouwen een belangrijke pijler. We leren kinderen wat vertrouwen is en hoe je daarmee omgaat, dat je jezelf mag zijn in je unieke eigen persoon. We leren ze vanuit een nieuwsgierige en open houding te ontwikkelen en geven ze mee dat ze vrij zijn hun eigen talent te ontwikkelen. Samenwerking is hierbij erg belangrijk. Alle betrokkenen zijn afhankelijk van elkaar. Kinderen, ouders, leerkrachten. We hebben elkaar nodig. Door onze open, laagdrempelige, positief kritische en respectvolle cultuur ontstaat een heel prettige, veilige en warme sfeer.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Vertrouwen
  • Uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft bij het laatste bezoek van de inspectie een basisarrangement (voldoende) toegekend. Dit betekent dat de inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op orde is. Het laatste inspectiebezoek was op 9 mei 2017

Terug naar boven