Basisschool De Almgaard

Knotwilg 2 4286 DE Almkerk

Schoolfoto van Basisschool De Almgaard

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijs op Talentenschool de Almgaard is ingericht vanuit de visie die wij als school hebben. Een belangrijke pijler uit onze visie is talentontwikkeling. Talentontwikkeling voor leerlingen, ouders maar zeker ook voor leerkrachten. Om deze reden hebben wij ervoor gekozen om de verschillende vakgebieden te verdelen naar talenten van leerkrachten. Het mooie van het werken op deze manier is dat elke leerkracht werkt vanuit zijn of haar talent.

Op de Almgaard zijn naast de onderstaande vakleerkrachten, ook nog vakleerkrachten voor de vakken:

- Rekenen

- Taal

- Spelling

- Begrijpend lezen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van leerkrachten, bijv. door ziekte, familieomstandigheden, bijscholing of een andere vorm van verlof, zorgt de school, indien mogelijk, voor vervanging. Wanneer dit echt niet opgelost kan worden, zal de desbetreffende groep thuis moeten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ieder kind heeft een talent. Talentenschool de Almgaard wil alle aan haar toevertrouwde kinderen een veilig leer- en leefklimaat bieden, rekening houdend met de ontwikkelingsfasen en talenten van het kind. Kortom; groeien op je eigen manier. Ieder zijn eigen talent. 

We vinden het belangrijk dat kinderen op verschillende gebieden veel leren bij ons op school. Dat leren kan op verschillende manieren. Kinderen verschillen in de wijze waarop ze leren. Ook leerkrachten verschillen in de wijze waarop ze leren en waarop ze dingen aan kinderen leren. Wij gaan talenten van kinderen en van onszelf inzetten en zoveel mogelijk benutten. Verschillen zien wij dan ook als kansen. Wij blijven ons continu afvragen of we als leerkracht en als team, voldoende afstemmen op leerbehoeften van kinderen. 

Samenwerkend leren is een belangrijk onderdeel in onze school. Wij geloven in de kracht van het samen leren en samen kennis verwerken. Wij willen alle beschikbare ruimtes inzetten om werkplekleren (een plek in de school, anders dan de klas, waar een kind kan werken) te realiseren.

Wij hebben er vertrouwen in dat kinderen beter leren wanneer ze zelf actief zijn; onderzoekend en ontdekkend en explorerend bezig zijn met de leerstof. Wij willen als leerkracht altijd nieuwsgierig blijven naar wat kinderen bezig houdt, wat kinderen nodig hebben en wat kinderen al kunnen en nog willen/moeten leren. Wij weten dat het van belang is, dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Daarom sluiten wij aan bij de beleving en interesse van de kinderen. Wij leren kinderen hun eigen keuzes maken. Wij houden daarbij rekening met de hersenontwikkeling en denkontwikkeling van kinderen in de betreffende leeftijd.

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Leerlingen zitten dan ook niet vast aan hun het leerstofjaarklassensysteem, maar kunnen hier (indien nodig) van afwijken. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LVS (cognitieve ontwikkeling) en WMK-PO (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school is een zorgplan ontwikkeld waarin de hele gang van zaken rond extra interne zorg voor kinderen is uitgewerkt. Alle externe zorg is vastgelegd in een regionaal zorgplan. Dit zorgplan wordt onderschreven en uitgevoerd door alle scholen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband Driegang. Beide zorgplannen zijn op school in te zien.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een mooi streefbeeld is dat er hoogbegaafdheidsonderwijs vanaf groep 1 geboden wordt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven