Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ieder kind heeft een talent. Talentenschool de Almgaard wil alle aan haar toevertrouwde kinderen een veilig leer- en leefklimaat bieden, rekening houdend met de ontwikkelingsfasen en talenten van het kind. Kortom; groeien op je eigen manier. Ieder zijn eigen talent.
We vinden het belangrijk dat kinderen op verschillende gebieden veel leren bij ons op school. Dat leren kan op verschillende manieren. Kinderen verschillen in de wijze waarop ze leren. Ook leerkrachten verschillen in de wijze waarop ze leren en waarop ze dingen aan kinderen leren. Wij gaan talenten van kinderen en van onszelf inzetten en zoveel mogelijk benutten. Verschillen zien wij dan ook als kansen. Wij blijven ons continu afvragen of we als leerkracht en als team, voldoende afstemmen op leerbehoeften van kinderen.
Samenwerkend leren is een belangrijk onderdeel in onze school. Wij geloven in de kracht van het samen leren en samen kennis verwerken. Wij willen alle beschikbare ruimtes inzetten om werkplekleren (een plek in de school, anders dan de klas, waar een kind kan werken) te realiseren.
Wij hebben er vertrouwen in dat kinderen beter leren wanneer ze zelf actief zijn; onderzoekend en ontdekkend en explorerend bezig zijn met de leerstof. Wij willen als leerkracht altijd nieuwsgierig blijven naar wat kinderen bezig houdt, wat kinderen nodig hebben en wat kinderen al kunnen en nog willen/moeten leren. Wij weten dat het van belang is, dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Daarom sluiten wij aan bij de beleving en interesse van de kinderen. Wij leren kinderen hun eigen keuzes maken. Wij houden daarbij rekening met de hersenontwikkeling en denkontwikkeling van kinderen in de betreffende leeftijd.
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Leerlingen zitten dan ook niet vast aan hun het leerstofjaarklassensysteem, maar kunnen hier (indien nodig) van afwijken. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LVS (cognitieve ontwikkeling) en WMK-PO (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning
Op onze school is een zorgplan ontwikkeld waarin de hele gang van zaken rond extra interne zorg voor kinderen is uitgewerkt. Alle externe zorg is vastgelegd in een regionaal zorgplan. Dit zorgplan wordt onderschreven en uitgevoerd door alle scholen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband Driegang. Beide zorgplannen zijn op school in te zien.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een mooi streefbeeld is dat er hoogbegaafdheidsonderwijs vanaf groep 1 geboden wordt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.