<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>">Bron
Toelichting van de school
Op de Windwijzer formeren wij bij de kleuters vaak gecombineerde groepen, te weten groepen 1/2. Dit doen wij bewust, omdat met name jongste kleuters veel leren van oudste kleuters. In de hogere groepen formeren wij zoveel mogelijk enkele groepen, maar sluiten combinatiegroepen niet uit. Dit heeft alles te maken met de wijk die nog steeds groeit, waardoor onze school ook nog groeit en ons leerlingenaantal nog niet gestabiliseerd is. Boven alles staat dat een groep goed moet kunnen functioneren met elkaar en daar spelen meerdere factoren dan alleen leeftijd een rol.
Toelichting van de school
In de kleutergroepen zitten de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar, in een zogenaamde heterogene samenstelling. De kinderen leren van en met elkaar. Op een speelse, bij de ontwikkeling van een kleuter passende manier, wordt er gewerkt aan verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals:
· sociaal emotionele ontwikkeling
· werkgedrag
· taalontwikkeling
· rekenontwikkeling
· motorische ontwikkeling
· oefenen van zintuigen
· expressieWij maken gebruik van thema's die gekoppeld zijn aan de methode Faqta en de leerlijnen. De thema’s in deze methode sluiten aan bij de belevingswereld van de kleuter. U kunt hierbij denken aan thema gezond, thuis of seizoenen. De verschillende ontwikkelingsgebieden zijn verweven in de lessen van Kleuterplein. Een thema duurt een aantal weken en loopt als een rode draad door de les- en ontwikkelingsactiviteiten. Kinderen mogen materialen en boeken die te maken hebben met het thema meenemen voor de thematafel. Het samen spelen en samen beleven speelt gedurende de dag een belangrijke rol als onderdeel van de sociale vorming. Spelen en werken is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind en laten we gedurende de kleuterjaren voldoende aan bod komen. Gedurende het spelen en werken geeft de leerkracht instructie, zij speelt mee in de hoeken, stuurt aan waar nodig, geeft individuele begeleiding, werkt met kinderen aan groepsplannen en observeert het spelgedrag en de werkhouding van kinderen.
Het speellokaal, wat zich in het gebouw bevindt, wordt gebruikt voor de motorische ontwikkeling door middel van het geven van sport en spel.
Toelichting van de school
De invulling van dit weekrooster is een schatting en kan per week en per periode verschillen. Veel vakken worden op onze school geïntegreerd gegeven.
Onder bewegingsonderwijs verstaan we ook spellessen en buitenspelen, dit betreft met name de groepen 1 t/m 3.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
Wij bieden basisondersteuning aan al onze kinderen. Er wordt standaard gewerkt in drie niveaugroepen, zodat de leerkracht tijd heeft om extra aandacht te geven aan een groepje kinderen. Te denken valt dan aan remediering, maar ook aan meer uitdaging.
Wij bieden daarnaast op de Windwijzer ook specialistische hulp aan. We zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met de begeleidingspraktijk Bijzonder Jij (www.bijzonderjij.nl). Deze praktijk is ook gehuisvest in onze school. De specialisten van Bijzonder Jij bieden extra hulp aan kinderen met bijvoorbeeld een taal en ontwikkelingsstoornis, een regulatiestoornis en/of een aanverwante contactstoornis. Tevens bieden wij als school een aantal keer per jaar een plusklas, weerbaarheidstrainingen en faalangstreductietrainingen aan. Bijzonder jij biedt tot slot ook nog een particulier aanbod. Dit in de vorm van bijlessen.