Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderbouw (groep 0-1-2)
In de 0-1 groep zitten peuters en jongste kleuters bij elkaar, in de groepen 1-2 zitten de jongste en oudste kleuters bij elkaar (heterogene groepen). De kinderen leren op deze manier van elkaar en helpen elkaar. Het eerste jaar ben je de jongste en daarna ben je de oudste. Beide rollen zijn leerzaam en goed voor een kind.Midden- en bovenbouw (groep 3-8)
In de middenbouw werken met met heterogene groepen, tenzij we vanwege het leerlingenaantal in combinatiegroepen moeten werken. De leerstof wordt in alle gevallen aangeboden op het niveau dat bij de leerling past. Soms kan een leerling meedoen met een vakgebied van de andere groep als dit meer past bij de ontwikkeling. Dan kan de leerling gewoon in de eigen groep blijven.Vakleerkracht bewegingsonderwijs
Alle leerlingen krijgen 2 keer per week bewegingsonderwijs van meester Corian. Daarnaast bieden we motorisch remedial teaching aan voor leerlingen die dat nodig hebben.
In de onderbouw (groep 0-1-2) op De Driemaster werken wij vanuit spel en spelverhalen. In het kort houdt dit in dat de ontwikkeling van een kind centraal staat in ons onderwijs waar we niet kijken naar het product maar naar het proces. We kijken als experts altijd naar de zone van de naaste ontwikkeling van kinderen en hebben daarin een bemiddelende rol. We zoeken naar betekenisvolle activiteiten in ons lesaanbod en willen zo een brede ontwikkeling aan elk kind bieden.
Thema’s worden op De Driemaster zorgvuldig gekozen omdat dit erg belangrijk is voor het spel en leren. Een thema bestaat vaak uit meerdere deelthema’s en activiteiten. Belangrijk is dat een thema betekenisvol is voor de kinderen. Er moeten sociaal- culturele activiteiten aan bod komen waar veel rollen, handelingen en taalgebruik toe te passen is.
In groep 3 wordt het werken vanuit spel en spelverhalen doorgezet gedurende het middagprogramma. Hierbij staat gedurende een vaste periode één thema centraal. Binnen dit thema besteedt de leerkracht op een andere wijze aandacht aan taal- en rekenactiviteiten.
Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek) wordt vanaf groep 4 thematisch aangeboden met behulp van Leskracht. In een cyclus van 3 jaar komen diverse thema's aan bod, waarbij de leerlingen gestimuleerd worden om ontdekkend en onderzoekend te denken. Binnen de thema's van Leskracht wordt tevens aandacht besteed aan lezen met begrip en woordenschat. De sociaal-emotionele vaardigheden die bij de Vreedzame School worden aangeleerd, krijgen tevens een plek binnen het thematisch werken.
Op De Driemaster bieden wij onderwijs aan leerlingen passend binnen het reguliere onderwijs.
Alle kinderen zijn welkom op De Driemaster. We verwachten van de ouders dat zij de christelijke uitgangspunten van onze school respecteren en dat de kinderen deelnemen aan de activiteiten die hieruit voort komen. Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte zijn welkom op school, mits de voorzieningen voorhanden zijn om hen in de specifieke behoeften te ondersteunen.
Voor leerlingen die meer aankunnen, zijn wij aangesloten bij het Talentenlab. Wij selecteren leerlingen die op basis van wat ze bij ons laten zien een dagdeel per week kunnen missen op De Driemaster. Zij gaan die ochtend of middag naar het Talentenlab.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met drie leraarondersteuners in het team, kunnen we een verdeling maken ten aanzien van de begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dat betekent dat er:
- 9 dagdelen extra ondersteuning is voor de leerlingen in groep 1-2
- 4 dagdelen extra ondersteuning is voor de leerlingen in groep 3
- 14 dagdelen extra ondersteuning is voor de leerlingen in groep 4-6
Op basis van onze ambitie- en kwaliteitskaarten is duidelijk op welke wijze de extra ondersteuning wordt vormgegeven en welke materialen/middelen hier voor ingezet worden.
0-1 groep
Met ingang van augustus 2020 zijn De Berenstad en De Driemaster gezamenlijk met een pilot gestart. Dit betreft de 0-1, een groep die 4 dagdelen per week draait. In deze groep worden kinderen in een kleine setting voorbereid op volledige deelname aan groep 1/2. Kinderen in deze groep zijn 3+ tot maximaal 5 jaar. Niet alle kinderen komen in aanmerking voor de 0-1 groep, er zijn meerdere factoren die meespelen. Selectie vindt plaats in nauw overleg tussen pedagogisch medewerkers, leerkracht, intern begeleider en ouders. Hierbij wordt gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, de taalvaardigheid en zelfredzaamheid.Wanneer uw kind in de 0-1 groep zit, is dit voor de duur van één jaar. Vanaf de leeftijd van 4 jaar worden ze de overige dagdelen gekoppeld aan een stamgroep 1/2, zodat ze wel volledig naar school gaan.
Voorschool
Binnen het gebouw van De Driemaster bevindt zich Humpie Dumpie. Dit is de voorschool van De Berenstad. Zij bieden een VVE-programma aan en zijn 8 dagdelen per week geopend. Tevens is de voorschool met ingang van augustus 2020 een Talentgroep vanuit de pilot VVE. Vanuit deze pilot wordt de samenwerking met de doorstroomgroep en de onderbouw geïntensiveerd.