Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Ark heeft 9 groepen en een kernklas en telt ongeveer 16 enthousiaste teamleden.
In de groepen 1 en 2 werken wij met doelen die gericht zijn op het ontwikkelen van reken-, lees- en taalvaardigheden. Elke dag vinden er gerichte activiteiten plaats die kinderen de gelegenheid bieden deze vaardigheden te ontwikkelen. De kinderen leren spelenderwijs en er wordt uitgegaan van de belevingswereld van de kleuter. De kleuters krijgen de ruimte om op eigen ontwikkelingsniveau te werken en worden uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. In de groepen 1/2 werken we met dagritmekaarten, zodat leerlingen weten hoe de schooldag zal verlopen. De dag wordt vaak gestart in de kring, zodat men iets kan vertellen, bespreken of uitleggen. Daarna werken de leerlingen aan verschillende opdrachten, passend bij het ontwikkelingsniveau van de leerling. Vervolgens is er ook veel ruimte voor spel en wordt er bewegingsonderwijs gegeven in de speelzaal.
De leerkrachten maken aan het begin van het schooljaar een weekrooster aan de hand van richtlijnen vanuit de directie. Afhankelijk van de leerfase waarin de leerlingen zitten en hun onderwijsbehoeften, kunnen we een indicatie van tijden geven.
Voor de groepen 3-8:
-thema's wereldverkenning, inclusief expressievakken: 4 tot 5 uur per week,
-rekenen: ongeveer 6 uur per week,
-lezen, taal en woordenschat: ongeveer 8 uur per week,
-schrijven: van 2 uur in groep 3 tot 1 uur per week in de bovenbouw,
-godsdienst en sociale vorming: ongeveer 2 uur per week
-gymnastiek: 2 x 45 minuten per week. De bovenbouw heeft een blokuur gym.
Op De Ark krijgen de leerlingen onderwijs in een leerstofjaarklassensysteem, waarbij er mogelijkheden zijn voor differentiatie binnen de lessen en instructie, passend bij het reguliere onderwijs. Om doorgaande lijnen te bewaken en onderwijs op maat te creëren, volgen wij de leerlingen in hun ontwikkeling. Wij zetten ons in voor een goede samenwerking tussen school, ouders/verzorgers en omgeving, om de optimale ontwikkeling en successen van de leerling te bewerkstelligen. Deze samenwerking staat bij ons hoog in het vaandel, wij willen samen met ouders en kind werken aan dat wat een kind nodig heeft en daarvoor samen een plan maken om dit te kunnen implementeren binnen ons onderwijs.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Ark heeft een kernklas. Dit is voor leerlingen vanaf groep 3/4 die Nederlands spreken en uit het buitenland komen. Bij deze leerlingen is er bij aanmelding (op een Almeerse school) geen duidelijk beeld van de ondersteuningsbehoeften. Tijdens de eerste periode van plaatsing wordt de ondersteuningsbehoeften onderzocht en in kaart gebracht. Daarna wordt de passende onderwijsplek gezocht
Wanneer een leerling van de kinderopvang en/of peuterspeelzaal naar groep 1 gaat vindt er een overdracht plaats.