Wat is de klachtenregeling?
Wanneer u vragen, opmerkingen of klachten heeft welke betrekking hebben op De Ark, dan
nodigen wij u uit om op school langs te komen om uw klacht of opmerking te laten horen. De leerkrachten beantwoorden uw vragen en/of klachten aangaande de ontwikkeling van uw kind(eren) en zaken die de groep betreffen.
De directeur staat altijd open voor een persoonlijk gesprek indien u dat wenst. Op 1 augustus 1998 is in het onderwijs de zogenaamde Kwaliteitswet ingevoerd. In die wet staat onder andere dat ouders en leerlingen het recht hebben om klachten in te dienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bevoegd gezag (= het bestuur) en het personeel. Dit noemen wij het klachtrecht. Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs.
Het indienen van klachten is echter wel aan regels gebonden. Deze regels zijn vastgelegd in de Klachtenregeling. De Klachtenregeling van de school is op bestuursniveau vastgelegd. Deze is te vinden op de site van Stichting Prisma via onderstaande link: https://www.prisma-almere.nl/onzeorganisatie/regelingen/
Uitgangspunt blijft dat u een klacht allereerst moet bespreken met degene die u
verantwoordelijk houdt voor uw klacht. Dat kan een groepsleerkracht zijn, maar ook de directeur.
Bent u ontevreden over de afhandeling, dan kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij het bestuur van uw school of bij de Landelijke Klachtencommissie. In de Klachtenregeling staat vermeld waaraan een schriftelijke klacht moet voldoen en hoe deze wordt afgehandeld. Wij hopen uiteraard dat u, nu en in de toekomst, weinig reden zult hebben om van uw klachtrecht gebruik te maken.
Hebt u met elkaar gesproken maar komt u toch niet tot een oplossing, dan kunt u als ouder of leerling een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon. Hiervoor is de school aangesloten bij een Landelijke Klachtencommissie van de GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs). Uw klacht kan leiden tot een advies van de Klachtencommissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken. Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie van de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs. U dient uw klacht in door een ondertekende brief te sturen naar het secretariaat van deze commissie: Stichting GCBO,
Postbus 82324, 2508 Den Haag. Tel: 070-3861697. E-mail: [email protected]. www.gcbo.nl onder Klachten
Andere adressen:
Vertrouwenspersoon Coördinator Ongewenste Omgangsvormen
GGD Flevoland Noorderwagenstraat 2,
8223 AM Lelystad
Postbus 1120
8200 BC Lelystad
Tel: 0320-276211
Bevoegd gezag
College van Bestuur Stichting Prisma
Postbus 10149
1301 AC Almere
[email protected]
Randstad 20-31
1314 BC Almere
Tel 036 5346300
www.prisma-almere.nl