Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De opbrengsten m.b.t. de leerresultaten van de schoolverlaters zijn in mei 2018 beoordeeld door de onderwijsinspectie in het kader van het onderzoek" Goede school". De inspectie heeft geconcludeerd dat de opbrengsten voor: begrijpend lezen, rekenen, spelling en technisch lezen passen bij hetgeen verwacht mag worden bij onze leerlingen. Op de essentiële vakgebieden begrijpend lezen en rekenen liggen de leeropbrengsten hoger dan de norm die de inspectie stelt voor de leeropbrengsten.
De leerlingen op de Bombardon hebben een z.g.n. Ontwikkelings Perspectief (OPP) In dit document wordt op diverse domeinen de beschermende en belemmerende kenmerken beschreven die van toepassing zijn. Uiteraard gebeurt dit zo feitelijk mogelijk en op basis van beschikbare feiten. In dit document worden de hoofddoelen voor een jaarperiode vastgesteld. Deze doelen zijn bepalend voor de groepsplannen in de klas. Halverwege de jaarperiode (medio februari) worden de OPP doelen beredeneerd bijgesteld.
Uiteraard worden de ouders/ verzorgers intensief betrokken bij het vaststellen en bijstellen van het OPP.
De Bombardon heeft naast de 9 SBO groepen ook 5 zogenaamde structuurgroepen (SO aanbod) en 2 speciale kleutergroepen (SO aanbod gericht op diagnostiek en behandeling). De structuurgroepen en de speciale kleutergroepen zijn arrangementen in samenwerking met Passend Onderwijs en de Gemeente Almere. In de structuurgroepen is er sprake van een extra intensieve onderwijsondersteuning voor kinderen met een grote behoefte aan een zeer voorspelbare en structuurvolle leeromgeving. Buiten Almere zijn deze leerlingen veelal aangewezen op separaat speciaal onderwijs. Bij de overgang naar het voortgezet onderwijs stromen deze leerlingen veelal door naar het Nautilus college. Een V.S.O. school voor kinderen met internaliserende gedragsproblematiek.
Bij de overgang naar het Voortgezet Onderwijs ondersteunen wij kinderen en ouders zo optimaal mogelijk. We werken samen met passend onderwijs en de orthopedagogen van de VO scholen om een zo passend mogelijk onderwijsondersteuningsaanbod te vinden. Daarnaast zorgen we voor extra ondersteuning van de leerlingen door ondersteuning vanuit jeugdhulp te bieden, ook als de kinderen na de zomer op de nieuwe school geplaatst zijn. Bij specifieke ondersteuning (bijvoorbeeld logopedie, fysiotherapie of maatschappelijk werk) zorgen we, indien ouders/verzorgers hierin toestemmen, voor een goede informatie overdracht.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De onderwijsinspectie heeft de Bombardon in mei 2018 bezocht in het kader van een onderzoek "Goede school".
Alle standaarden zijn door de inspectie beoordeeld en op 5 van de 13 standaarden scoorde de school de waardering goed en kreeg daarmee de waardering Goede School.
De school kreeg de waardering goed op de standaarden: Pedagogische klimaat, zicht op ontwikkeling, samenwerking, kwaliteitscultuur en kwaliteitszorg.
Het verslag van het stelselonderzoek van de onderwijsinspectie 2018 kunt u lezen onder het kopje toezichthistorie op de inspectiepagina "Wat zegt de inspectie in haar rapport over de school?"