Pirouette

Iepenstraat 1-2, 1326 DB Almere 1326 DB Almere

Schoolfoto van Pirouette

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Pirouette is enkele jaren geleden overgestapt op de IEP Eindtoets. Deze zou ook in 2019-2020 worden afgenomen, ware het niet dat de Coronaperiode roet in het eten gooide. Daarna zijn de resultaten weer aanwezig.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich eind maart 2024 aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Groepen 1-2:

De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in mijn kleutergroep. N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. 

De groepen 3 t/m 8:

De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt in Leerling in beeld afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig  nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt.  

Voor alle groepen:

Twee keer per jaar presenteert de IB-er de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten op groepsniveau aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken? We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken.

Overgaan / doubleren en protocol herfstkinderen  Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Leerlingen, die op 1 januari of daarna vier jaar worden, worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. Op onze school komt het voor dat kinderen, die na 1 oktober 4 jaar worden lang ‘kleuteren’. Als de ontwikkeling van het kind aanleiding is het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect, en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de leerkracht, die de leerling goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang. Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. De procedure staat beschreven in het doublureprotocol dat op school is in te zien.   Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3, waarbij wij uitgaan van gedocumenteerde kennis over het effect van doubleren. Doubleren is geen reguliere interventie en zullen we zoveel mogelijk proberen te vermijden. Voor meer informatie verwijzen we naar het onderaan de pagina geuploade document. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen. Bij een onverhoopt verschil van inzicht 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onderstaande tabellen laten zien welke adviezen de leerlingen van de Pirouette hebben ontvangen en of zij enkele jaren later nog steeds op deze geadviseerde richting onderwijs volgen in het Voortgezet Onderwijs. 

Uitstroom naar Voortgezet onderwijs  

In het laatste jaar van de basisschool moet een school voor voortgezet onderwijs worden gekozen voor uw kind. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de volgende aspecten van belang: a.

  • Het advies van de basisschool;
  • De resultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS);
  • Informatie van het voortgezet onderwijs, bezoek aan open dagen en informatieavonden, enz. 

Het advies van de basisschool wordt gevormd op grond van gegevens uit observaties door de groepsleerkrachten, uit rapporten van de laatste jaren, proefwerken en toetsen, zoals die in de voorafgaande jaren op de basisschool door uw kind gemaakt zijn. Ook worden gegevens verzameld over de motivatie, de werkhouding, het zelfvertrouwen, het doorzettingsvermogen, e.d.  

Voor 1 maart geven wij een definitief schooladvies. U krijgt dit advies op papier, met een toelichting. Dit advies sturen wij of de ouders naar de VO-school die uw kind en u hebben uitgekozen. U hoeft het schooladvies niet op te volgen, maar het schooladvies is wel leidend bij de beslissing over toelating. Als u uw kind aanmeldt, moet u het schooladvies meesturen.  

De basisschool is verplicht overdrachtsgegevens aan de gekozen school voor voortgezet onderwijs te verstrekken. Dit kan middels een digitaal overdrachtsdossier (DOD). Het inschrijfformulier moet door de ouders zelf op de gekozen school worden ingeleverd. Sinds 2015 zijn alle leerlingen uit groep 8 verplicht om tussen 15 april en 15 mei een eindtoets te maken. Heeft uw kind de toets beter gemaakt dan verwacht, dan gaan wij het advies heroverwegen en kan het schooladvies mogelijk worden aangepast. Dit gebeurt in nauw overleg met uw kind en u. Een aangepast schooladvies geeft recht op toelating tot de bijbehorende schoolsoort. Het kan gebeuren dat de school voor VO het nieuwe advies niet aanbiedt of dat er geen plaats is bij de schoolsoort. U moet uw kind dan bij een andere VO-school aanmelden. Als het resultaat van de eindtoets minder goed is dan verwacht, dan passen wij het schooladvies niet aan. Onze school onderhoudt periodiek contact met de diverse scholen voor voortgezet onderwijs over de vorderingen van de kinderen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Pirouette hechten we veel belang aan de (sociale) gemeenschap en de school als oefenplaats om jezelf te mogen ontwikkelen. In iedere groep wordt er gewerkt volgens een aantal basisregels. Deze worden aan het begin van het schooljaar opgesteld met de groep. We werken volgens de Gouden Weken. Wij gebruiken de methode Kwink voor het sociaal emotionele aspect.

Verder werken we met groepsdynamische interventies van uit Oké op School Sterk in de Klas. Dit is een methodiek om preventief bezig te zijn met de sociale emotionele ontwikkeling. Met deze inzet wordt er gewerkt aan onderstaande doelen: 

  • het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  • het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
  • beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
  • bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  • leren om verantwoordelijkheid te nemen.
  • het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
  • het bevorderen van ouderbetrokkenheid.

De sociaal emotionele ontwikkeling, komt aan bod naast de cognitieve ontwikkeling, tijdens gesprekken met ouders over de voortgang van hun kind. Wij vinden dat sociaal emotioneel in balans zijn hand in hand gaat met maximaal cognitief presteren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie is in 2008 en in 2011 op bezoek geweest op de Pirouette. De laatste keer betrof het een themabezoek; er werd slechts gekeken naar het didactisch handelen van de leerkrachten, andere aspecten bleven buiten beschouwing. 

De Inspectie verandert regelmatig de manier waarop toezicht wordt gehouden. Tegenwoordig worden besturen bezocht en aangesproken op de onderwijskwaliteit van hun scholen. De Inspectie legt op deze manier de verantwoordelijkheid lager in de organisatie. Scholen moeten zich daarom tweemaal per jaar aan hun bestuur verantwoorden over hun onderwijskwaliteit, en minder vaak aan de Inspectie. 

Ondanks dat de Inspectie zijn/haar gezicht al een lange tijd niet meer heeft laten zien op de Pirouette, werken we elke dag hard aan het geven van kwalitatief zo goed mogelijk onderwijs voor onze kinderen. We doen het immers voor de kinderen, en voor niemand anders.

We verantwoorden ons daarover twee keer per jaar aan ons bestuur SKO. 

Terug naar boven