Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij meerdere studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s.
Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Wij leren van- en met elkaar. Dit houdt in dat: in meerdere klassen loopt er een student mee. studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas. De eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de leerkracht van de klas. We krijgen studenten van verschillende scholen. Alle leerkrachten zijn gecertificeerde mentoren. Twee collega's zijn opleider in de school. Zij zorgen naast de mentoren voor extra begeleiding van de student. De collega's hebben hier een opleiding voor gevolgd. De studenten leren samen en doen onderzoeken in een leerteam van studenten.
Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen.
Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- thematisch werken;
- doelgericht werken;
- spelbegeleiding door leerkrachten;
- spelend leren;
- het spelen en werken binnen een rijke leeromgeving;
- ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2.
bovenstaand kader biedt een raamwerk met betrekking tot het invullen van onze onderwijstijd. Op basis van de onderwijsbehoefte van de groep, kan uitbreiding van onderwijstijd voor een specifiek vakgebied nodig zijn’.
Voor Burgerschapsonderwijs is een plan beschikbaar, o.a. zie je dit in de vorm van Kwink, Kwink burgerschap, Hemel en Aarde en in de normen en waarde die wij binnen de school hebben.
We bieden WO-onderwijs aan vanuit thema’s Blink’
Het uitgebreide en gespecificeerde urentabel is op te vragen bij de directie.
Op de Pirouette zijn in principe alle kinderen welkom. In principe zeggen we heel bewust, dat betekent dat er uitzonderingen zijn. Veel kinderen hebben onderwijsbehoeften waar wij als school aan tegemoet kunnen komen. Maar er zijn uitzonderingen en er zijn ook grenzen aan wat wij kunnen. In ons School-Ondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven hoe we als school ons onderwijs zoveel mogelijk afstemmen op wat onze kinderen nodig hebben. De ontwikkelingen in het onderwijs gaan hard en ook op de Pirouette blijven we ons steeds ontwikkelen. Dat heeft zijn weerslag op onze documenten; die worden voortduren aangescherpt en aangepast aan de actualiteit.
In het Schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij het volgende beschreven:
- op welke wijze wij onze basisondersteuning hebben ingericht;
- welke extra hulp wij kunnen geven aan een leerling;
- hóe wie die extra hulp aan een leerling geven;
- wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
- onze ondersteuningsgrenzen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het schoolondersteuningsplan wordt jaarlijks herzien. Wij werken nauw samen met verschillende instanties en wanneer blijkt dat er expertise nodig is vanuit het team zullen wij hier naar kijken en opleidingen bieden aan collega's die op dat gebied affiniteit hebben.
Kinderen die als vierjarige kleuter starten op de Pirouette hebben vaak al tijd doorgebracht op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Dat is fijn, want zo leren kinderen spelenderwijs te wennen aan het functioneren binnen een groep onder leiding van een leidster. In deze belangrijke jaren voorafgaand aan de basisschool maken kinderen een grote ontwikkeling door. Wij hechten er veel belang aan bij te dragen een doorgaande lijn van peuterspeelzaal/kinderdagverblijf naar de basisschool. Vandaar dat we met ouders en betreffende instantie in gesprek gaan bij aanmelding op onze school. We willen dan o.a. weten of wij als school tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van het kind, en wat de bevindingen van de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf zijn hierover. Ouders moeten hier vooraf toestemming voor geven. Indien ouders die niet geven, kan de Pirouette geen adequate inschatting maken of plaatsing op de Pirouette kans van slagen heeft. Wij zullen dan afzien van plaatsing. Hetzelfde geldt voor kinderen die in hogere leerjaren instromen; zonder informatie of overdracht van de toeleverende school plaatsen wij geen kinderen.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie? Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur.
Als school werken we samen met KinderCentrumAlmere Gezamenlijk dragen we zorg een een vloeiende doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van, de overdracht