Het Drieluik

Ten Harmsen V.D. Beekpad 4 1336 BK Almere

  • Schoolfoto van Het Drieluik
  • Schoolfoto van Het Drieluik
  • Schoolfoto van Het Drieluik

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek of om een andere reden (onverwacht) kortdurend afwezig is, proberen wij de lessen door te laten gaan. Het volgende stappenplan wordt hierbij gevolgd: 

1) Een bevoegde leerkracht van Het Drieluik valt in.

2) Een vaste onderwijsassistent uit ons team valt in. Op Het Drieluik zijn een aantal onderwijsassistenten werkzaam die bekend zijn met onze visie en werkwijze. Zij worden bij kortdurend verlof gevraagd een groep over te nemen. De eigen leerkracht zorgt voor een planning en de leeractiviteiten. De onderwijsassistent werkt met de leerlingen aan taken en opdrachten.

3) Een student die bekend is met groep valt in.

4) Een bevoegde leerkracht uit een andere groep valt in indien er een student in de eigen groep met de kinderen aan het werk kan gaan. 

5) De leerlingen worden verdeeld over andere groepen (er is een vaste verdeling).

6) De leerlingen krijgen een dag(deel) vrij 

Bij langdurige afwezigheid door ziekte of zwangerschaps- en bevallingsverlof: Hiervoor wordt een leerkracht gezocht die voor bepaalde tijd de taken van de afwezige leerkracht kan overnemen. Soms moeten wij intern schuiven met leerkrachten; dat houdt in dat wij collega's vragen om van groep te ruilen en een andere groep te nemen.

Bij studieverlof: Leerkrachten mogen met gebruikmaking van de lerarenbeurs studieverlof opnemen. In de praktijk komt het er op neer dat de leerkracht 1 dag per week afwezig is. Dit is bij de start van het jaar bekend en bij de formatie wordt rekening gehouden met deze tijdelijke vacature. Een andere leerkracht staat gedurende het schooljaar die dag voor de groep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directie en management team:

De dagelijkse leiding ligt bij onze directie. Deze bestaat uit één directeur, Tamara Rumpin en twee adjunct-directeuren, Miranda Wallenburg en Mariska Gelijk. 

Samenstelling van het team: 

Iedere week verzorgen ongeveer 65 leerkrachten op Het Drieluik het onderwijs voor uw kinderen. Wij werken met fulltime en parttime leerkrachten. Wij streven ernaar dat er maximaal twee vaste leerkrachten per week verbonden zijn aan één groep. Naast de eigen leerkracht(en) zijn er ook drie vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs en vakleerkrachten voor kunstzinnige vorming en wetenschap & techniek op Het Drieluik. Onze vakleerkracht voor Engels is een native speaker, hij geeft les aan onze leerlingen vanaf groep 5.

Het Drieluik is een grote organisatie. Binnen het team werken we niet alleen teambreed, maar vindt er ook samenwerking plaats in zogenaamde leerteams. De school is verdeeld in drie leerteams te weten de onder- midden- en bovenbouw.

Onderwijsassistenten:

Naast ons team van leerkrachten werken er ook onderwijsassistenten op Het Drieluik. Zij bieden dagelijks ondersteuning aan het gehele team. Zij spelen een belangrijke rol bij de vervanging van zieke leerkrachten, tevens bieden zij ondersteuning door kleine groepjes leerlingen of individuele leerlingen te begeleiden.

Team interne begeleiding (IB-team):

Ons ib-team bestaat uit een zorgcoördinator, Marianne Brilstra en drie intern begeleiders. Daphne Maas is de intern begeleider van groep 1/2 en groep 3-4, Dewi Fransen voor de groepen 5-6 en Nienke Hietland voor de groepen 7-8. Onze interne begeleiders coördineren alles op het gebied van zorg en extra ondersteuning. Zij denken met leerkrachten mee als er zorg is om een leerling of als er externe expertise ingeschakeld moet worden. Heeft u vragen rond de ontwikkeling van uw kind? Blijf er niet mee rondlopen. U kunt altijd terecht bij de leerkracht of bij de interne begeleiders.

Het ondersteuningscentrum (OC)

Het ondersteuningscentrum bestaat uit onze officemanager Marjo Wilbrink, managementondersteuner Saskia van Diemen en onze conciërge Martijn Lange.

Professionele leergemeenschappen:

Op het Drieluik vinden we het belangrijk om de kwaliteit van ons onderwijs te blijven verbeteren. Dit doen wij door inzet van professionele leergemeenschappen. Een professionele leergemeenschap bestaat uit een aantal teamleden die regelmatig bij elkaar komen en op gestructureerde wijze onderzoek doen en kennis en ervaring delen rond een relevant onderwerp of vakgebied. Daarbij worden inzichten praktisch toegepast om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Wij zien professionele leergemeenschappen als de motor in onze schoolontwikkeling.   

Studenten:

Het Drieluik is een opleidingsschool. We bieden voor onze studenten een rijke leeromgeving waar zij het onderwijs in een betekenisvolle en uitdagende omgeving zich eigen kunnen maken. Omdat we studenten inzetten binnen de organisatie zijn ze voor ons onmisbaar geworden. Om optimale begeleiding aan de leerlingen te geven hebben we de inzet van studenten nodig. Hierbij zijn ze mede verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs.  De student wordt gekoppeld aan een mentor (aanspreekpunt en eindverantwoordelijke voor student) én een mentorgroep. Naast de begeleiding door een mentor, worden de studenten begeleid door onze schoolopleiders Mariska Gelijk en Miranda Wallenburg.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2:

Ons kleuteronderwijs wordt vormgegeven door thematisch en betekenisvol onderwijs. Binnen een thema van vijf weken wordt het aanbod van de doelen gewaarborgd. Onze leerlingen hebben in belangrijke mate inbreng bij de invulling van het thema. Wij laten onze leerlingen meedenken over de invulling ervan in de groep. De leerkracht biedt activiteiten aan die aansluiten bij, en net vooruitlopen op, de ontwikkeling van de leerling. In de klas zijn aantrekkelijke speelhoeken ingericht met diverse ontwikkelingsmaterialen en er worden uitdagende activiteiten aangeboden. Het spelend en ontdekkend leren staat centraal. Op dagritmekaarten kunnen de leerlingen zien welke activiteiten die dag aan bod komen. Dagelijks gaan de leerlingen naar buiten en/of naar het gymlokaal om te bewegen. Met behulp van de leer- en ontwikkelingslijnen van DORR (dagelijks observeren registreren rapporteren) volgen we de ontwikkeling van onze kleuters.

Deze leerlijnen zijn opgebouwd uit zes fases die de leerlingen in twee jaar doorlopen. Deze fases staan niet op zichzelf. In een samenspel van de ontwikkeling van uw kind, de thema’s (waarin de echte wereld wordt nagebootst) en de door de leerkracht aangeboden ontworpen lessen, worden kinderen uitgenodigd om tot groei te komen. 

Binnen de groepen 1 t/m 8 bieden wij:

De Vreedzame school

Het Drieluik is een Vreedzame School. De kern van dit programma is een wekelijks aanbod rond een thema, dat gelijk is in alle alle groepen, waarbinnen we leren hoe we conflicten kunnen oplossen en welke sociale competenties we daarvoor dienen te gebruiken. Democratisch functioneren en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor omgeving en klimaat staan centraal. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten tussen kinderen. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. 

Atelieronderwijs

De groepen 1-2 integreren de taal-, reken-, creatieve en expressieve doelen in het thema dat op dat moment centraal staat. Vanaf groep 3 wordt er gewerkt in ateliers. Binnen die ateliers staan de wereld oriënterende doelen centraal, waarbij creatieve- en expressieve doelen als middel worden ingezet om verwerking te komen. Wij werken in thema’s die betekenis hebben voor kinderen en leren ze daarmee de 'echte wereld’ ontdekken. Hierbij staat het ontdekkend en onderzoekend leren, inhoudelijke diepgang en de beleving van het kind centraal.

Kunstzinnige vorming

Onze vakdocent kunstzinnige vorming geeft vanuit het cultuurbeleidsplan gemiddeld één keer per twee weken les. Deze lessen worden inhoudelijk vormgegeven met muziekles, handarbeid, dans en drama. Het aanbod is gebaseerd op de leerlijnen vanuit de kerndoelen en sluiten aan bij de actuele thema's in school.

Wetenschap- en Techniek

Onze vakdocenten wetenschap- en techniek geven gemiddeld één keer per twee weken les in wetenschap- en techniek. Het aanbod is gebaseerd op de kerndoelen en worden op betekenisvolle wijze verbonden aan de actuele thema's in school. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8...

..zijn de leerlijnen van de vakgebieden het uitgangspunt voor ons onderwijs, waardoor de kerndoelen van het basisonderwijs in voldoende mate aan bod komen. Terwijl we de methodes op hoofdlijnen volgen geven we leerlingen waar mogelijk ruimte voor eigen initiatieven en integratie.

Leesonderwijs

We maken in groep 3 gebruik van de leerlijnen van ‘Lijn 3'. Hierbij wordt een grote diversiteit aan spelvormen en betekenisvolle activiteiten aangeboden die aansluiten bij de lesdoelen. De leer- en spelactiviteiten zijn passend bij de leeftijdsgroep.

Met ingang van schooljaar 2021-2022 is het voortgezet technisch leesonderwijs verbonden aan de thema's van het atelieronderwijs. Een verdere verfijning van ons aanbod wordt in schooljaar 2023-2024 verder vormgegeven. De focus is gericht op het creëren van een optimale leescultuur in de school waarbij vanuit de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, taal en schrijven het lesaanbod verbonden is met de atelierthema's. Daarbij is er expliciete aandacht voor de ontwikkeling van leesbeleving en de leesmotivatie. 

Leerlingen worden opgeleid tot competente lezers waarbij zij tot tekstbegrip kunnen komen. Kinderen leren het meest in functionele en betekenisvolle situaties. Daarom werken we vanaf groep 4 met themateksten passend bij de atelierthema's volgens het principe van close reading. Tevens wordt de methode Nieuwsbegrip XL ingezet voor begrijpend lezen. De teksten sluiten aan bij ontwikkeling van kennis van de wereld, dragen bij aan de woordenschatontwikkeling en bieden ruimte om leesstrategieën toe te passen en eigen te maken. 

Door samenwerking met de Openbare Bibliotheek beschikken wij over een schoolbibliotheek die voor groep 1 tot en met groep 8 beschikbaar is.

Spelling- en taalonderwijs

Aansluitend op de aanvankelijk leesmethode in groep 3 wordt er vanaf groep 4 gewerkt met de taal- en spellingmethode ‘Staal’. Staal is een aantrekkelijke methode die staat voor kwalitatief goed taal- en spellingsonderwijs.

Rekenen

In groep 3 t/m 8 wordt gewerkt met methode ‘Pluspunt 4’. Naast instructiemomenten biedt deze methode ruimte voor zelfstandige verwerking. In alle leerjaren wordt de methode gebruikt door inzet van werkboeken en werkschriften. De verwerking op schrift is vanuit onze visie op de motorische ontwikkeling van het jonge kind een bewuste keuze. In de bovenbouw worden ook de digitale mogelijkheden van de methode ingezet als aanvulling op het basisaanbod.   

Bewegingsonderwijs

De groepen 3 t/m 8 hebben 80 minuten per week gym. Er worden door een vakleerkracht lessen aangeboden voor de ontwikkeling van spel- en toestelvaardigheden. We verwachten dat de leerlingen op de gymdagen sportkleding meenemen. Het dragen van gymschoenen (met lichte zool) is verplicht om blessures en voetwratten te voorkomen. De gymkleding wordt na de gymles mee naar huis genomen. Voor een goede hygiëne is het verstandig dat de leerlingen na de les gaan douchen.  

Engels 

Vanaf groep 5 tot en met groep 8 wordt Engels aangeboden door onze vakdocent (native speaker). Het aanbod is gericht op spreek- en luistervaardigheid van leerlingen en sluit aan bij de actuele thema's in de klas. Door middel van presentatievormen en groepsopdrachten maken kinderen zich de Engelse taal spelenderwijs eigen en leren zij Engels in betekenisvolle context toepassen. 

De weektaak

In de midden- en bovenbouw leren de leerlingen hun opdrachten te plannen in een taak. In de hogere groepen staan voor een week de doelen vast, maar de leerling kan (grotendeels) zelf bepalen wanneer de opdrachten uit de taak worden gepland. De leerkracht begeleidt de kinderen bij het werken met de taak. Naarmate de leerlingen ouder worden en hebben laten zien hiermee zelfstandig te kunnen werken, krijgen ze meer vrijheid binnen de taak. Op een formulier geeft een leerling aan wat op welke dag gemaakt is. De leerkracht bekijkt en/of corrigeert het werk en krijgt in gesprek met de leerling zicht op de ontwikkeling. Waar nodig wordt de begeleiding aangepast.  


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning voor alle leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Onze didactische begeleiding sluit aan bij de hulpvraag van de leerling. We bieden instructie op maat. Wij gaan uit van drie niveaus binnen de klas, afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. Alle leerlingen doen mee aan de start van de instructie. Daarna gaan de leerlingen de leerstof op eigen niveau zelfstandig verwerken, waarbij de leerlingen die dit nodig hebben verlengde instructie krijgen en de verdiepingsgroep uitdagende opdrachten en verdiepingsstof krijgen.

Wij werken volgens het gedachtengoed van Handelingsgericht werken (HGW) en gaan daarbij uit van zeven uitgangspunten. Deze uitgangspunten zijn de leidraad voor ons onderwijs en de ondersteuningsstructuur. Het plannen en volgen van de ontwikkelingen van de leerling gebeurt met behulp van het leerlingprofiel en een groepsplan. Wanneer zichtbaar wordt dat een leerling voor één of meerdere vakgebieden de einddoelen van groep 8 niet gaat behalen wordt er in principe vanaf groep 6 gewerkt met een ontwikkelingsperspectief (OPP). In het OPP beschrijft de school de doelen die een leerling kan halen. Het laat zien naar welk vervolgonderwijs de school, samen met de leerling en diens ouders toewerkt. Vijf keer per jaar komt een multidisciplinair advies team (ZAT) bijeen. In het ZAT worden zorgen omtrent leerlingen door leerkracht, IB en ouders ingebracht, besproken en gekeken naar acties gericht op een optimale afstemming. 

Ondersteuning voor leerlingen met dyslexie

In het aanmeldingsformulier wordt de vraag gesteld of er in de familie dyslexie voorkomt en of er eventuele problemen in de vroege taalontwikkeling aanwezig zijn. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, zetten wij structurele hulp in waarbij de leerkracht remedial teaching binnen de groep geeft. Vanaf groep 1 zetten wij indien nodig het dyslexie protocol in en is er een samenwerking het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID).

Ondersteuning voor leerlingen met dyscalculie

Voor leerlingen die extra begeleiding voor rekenen nodig hebben, zetten wij structurele hulp in. We werken volgens het protocol ‘Ernstige Reken- Wiskundeproblemen en Dyscalculie’. De leerlingen wordt les geboden volgens het handelingsmodel (van concreet naar formeel/abstract- rekenen) en het drieslagmodel.

Ondersteuning voor leerlingen met een hulpvraag binnen hun sociaal/emotionele ontwikkeling en gedrag

Op Het Drieluik streven we naar een positief klimaat in de groepen, zodat iedereen zich veilig en welkom voelt. Om een veilige pedagogische basis te creëren en één taal te spreken, werken we met het programma van de Vreedzame school.

Ondersteuning voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong

De leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong (LOV) krijgen korte instructie op eigen niveau. In de verwerking ligt de nadruk op verbreding en-/of verdieping en ontwikkelen van hogere orde denken volgens de taxonomie van Bloom.

Ondersteuning voor leerlingen met een lichte taal-/spraakproblematiek

In alle groepen wordt veel gebruik gemaakt van visuele ondersteuning. In alle groepen is een Digibord aanwezig waarmee instructie wordt gegeven. Op Het Drieluik zijn leerkrachten werkzaam met de expertise op het gebied van taal- spraakproblemen die kunnen worden ingezet voor coaching en begeleiding van leerkrachten bij het vormgeven van onderwijs aan leerlingen met lichte taal-spraakproblemen.

Extra ondersteuning individuele leerlingen met een ondersteuningsbehoefte

Extra ondersteuningsbehoefte voor leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen

Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en haalbaarheid binnen de grenzen van Het Drieluik kan een leerkracht/begeleider worden ingehuurd voor individuele begeleiding van een leerling. Een voorwaarde hiervoor is dat de leerling, met toestemming van ouders, met een deskundige van Passend Onderwijs Almere is besproken en/of in het ZAT. Het Drieluik staat open voor de mogelijkheid van begeleiding/ behandeling van een externe professional voor de leerling op school.

Extra ondersteuning voor leerlingen geboden binnen een groepsarrangement

Extra ondersteuning binnen een groep voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong

Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen indien mogelijk één keer per week extra begeleiding buiten de groep. De leerlingen worden in een schaduwtalentenlab begeleid door een leerkracht van Het Drieluik. Er is een samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere. Er worden uitdagende en onderzoekende opdrachten aangeboden die het denken stimuleren op een hoger niveau. Het TASC is hierbij leidend. Tevens biedt Het Drieluik schaken aan voor kinderen die aan vooraf gestelde criteria voldoen.

Extra ondersteuning binnen een groep voor leerlingen met kenmerken van faalangst

Leerlingen met kenmerken van faalangst op Het Drieluik kunnen deelnemen aan een faalangst-reductietraining. Tijdens deze training van 10 weken krijgen de leerlingen één keer per week 45 minuten begeleiding in de speelzaal. Dit vindt plaats in een groep van maximaal 10 leerlingen door een begeleider die hiervoor is opgeleid.

Extra ondersteuning binnen een groep voor leerlingen met geringe weerbaarheid

Leerlingen met een geringe weerbaarheid op Het Drieluik kunnen deelnemen aan een weerbaarheidstraining. Tijdens deze training van 10 weken krijgen de leerlingen één keer per week 45 minuten begeleiding in de speelzaal. Dit vindt plaats in een groep van maximaal 10 leerlingen door een begeleider die hiervoor is opgeleid.

Samenwerking met partners

Om de extra ondersteuning te kunnen bieden werkt Het Drieluik samen met (externe) partners wanneer dit nodig is. Deze partners zijn:

  • Leerkrachten met expertise op het gebied van de ondersteuningsvraag
  • Consultatiebureau
  • Jeugdgezondheidszorg (GGD)
  • Voor- en vroegschoolse opvang
  • Kinderdagverblijf/peuterspeelzaal
  • Opvoedingsondersteuning
  • Logopedie/fysiotherapie/ ergotherapie
  • Schoolmaatschappelijk werk(SMW)
  • Leerplichtambtenaar
  • Wijkteam
  • Veilig thuis
  • Experts/ begeleiders van Passend Onderwijs Almere
  • Bijzonder Jij
  • Playing for Success
  • Bureau Jade
  • Oké op school
  • RID
  • SBO-scholen en SO-scholen;

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het Drieluik is voortdurend op zoek naar kansen voor ontwikkeling. Op dit moment zijn er nog geen aanvullende ambities op de reeds aanwezige specialistische kennis. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Doordat kinderopvang Partou onderdeel uit maakt van Brede School Het Vlechtwerk, werken wij nauw samen. Thema's worden afgestemd en pedagogisch medewerkers worden waar nodig en mogelijk ingezet binnen verschillende groepen bij ons op school. Daarnaast vindt er een plaatsingsoverleg plaats op het moment dat vierjarigen de overstap maken van Partou naar Het Drieluik, waardoor wij vanaf de start in groep 1 zo optimaal mogelijk kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van het kind.

Terug naar boven