De Optimist

Hildo Kropstraat 20 1328 BC Almere

Schoolfoto van De Optimist

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In februari analyseren leerkrachten de resultaten van de CITO toetsen op groepsniveau, directie en de intern begeleiders op schoolniveau. We bekijken of we de streefdoelen die we hebben gesteld behaald hebben en hoe dat komt. Over deze analyses gaan we in gesprek en halen de belangrijkste bevindingen eruit. Op grond hiervan wordt een plan van aanpak geschreven op groepsniveau en kunnen er accentverschuivingen in het jaarplan plaatsvinden.



In juni/juli herhaalt bovenstaande proces zich met de CITO-Eind resultaten. Dit resulteert in een nieuw jaarplan op schoolniveau en op groepsniveau een adequate overdracht voor de nieuwe leerkracht. Voor groep 8 geldt dat dit proces iets eerder loopt in verband met een andere planning van toetsing door de afname van de doorstroomtoets.





Dit betekent dat leerkrachten, IB en MT systematisch de cyclus doorlopen van: 

-het vaststellen van de doelen (prestatie indicatoren) t.a.v. de leerprestaties; 

-specifiek inrichten van het onderwijsprogramma- en proces;

-het meten van de opbrengsten;

-het interpreteren en analyseren van de gegevens gericht op handelingsgericht werken;

-bijstellen van de instructie, het programma en (soms) de doelen, onderwijstijd, etc. 



Toetsen op Maat



Bij ons op school toetsen wij de kinderen die dat nodig hebben op maat. Dat betekent dat een leerling die een eigen leerlijn heeft een toets maakt die aansluit bij zijn/haar ontwikkelingsniveau. Dat doen wij, omdat het voor de leerling prettig is om een toets te maken die past bij zijn/haar niveau en waarbij hij/zij ook kan laten zien wat er het afgelopen half jaar geleerd is. Wij willen graag een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind krijgen: wat wordt beheerst en wat nog niet? Aan de hand van al die resultaten schrijven de leerkrachten een plan waarin staat aan welke doelen zij de komende periode met de groep en individuele leerlingen gaan werken.



Doordat alle toetsen van een leergebied zijn gekoppeld aan dezelfde vaardigheidsschaal, kunnen toetsen van één leergebied leiden tot eenzelfde vaardigheidsscore. De E6-toets en de M7-toets kunnen bijvoorbeeld eenzelfde vaardigheidsscore opleveren. Het verschil is dat de leerling bij de E6-toets relatief meer opgaven goed moet maken om dezelfde vaardigheidsscore te behalen. Wanneer de leerling de E6-toets maakt, zal hij meer succeservaringen hebben dan wanneer hij de M7-toets maakt. De toetsuitslag is echter in beide gevallen betrouwbaar.



Als een leerling bij de vorige CITO-afname bijna alle vragen goed of fout heeft gemaakt en daarmee dus niet heeft kunnen laten zien wat hij allemaal (wel) kan, nemen wij een toets van een hoger of lager niveau af. Zo kunnen wij het vaardigheidsniveau van de leerling preciezer in beeld brengen. Uiteindelijk kunnen wij daarmee ook goed zien of kinderen het (referentie)niveau beheersen om straks goed in te kunnen stromen in het Voortgezet Onderwijs.



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De grafiek: "Plaats in het vervolgonderwijs na één of enkele jaren" geeft een vertekend beeld. Dit heeft te maken met het systeem van adviseren dat in Almere wordt gehanteerd. Het berekend schooladvies is een enkelvoudig advies wat door het systeem(Digidoor) berekend wordt. Dit is het advies waarvan wordt uitgegaan in de berekening op "Scholen op de kaart". Het is echter vaak zo dat het klasplaatsingsvoorstel dat wij als school geven een dubbel advies is, dus bijv. TL/HAVO. Als in dit geval het berekend advies TL zou zijn en de leerling zit na een jaar toch op HAVO niveau, dan zit hij dus hoger dan zijn advies, maar hadden wij als school wel de verwachting dat de leerling ook HAVO zou kunnen halen. We hadden dat in dit geval in het klasplaatsingsvoorstel meegenomen. 

Vanaf schooljaar '22/'23 is dit systeem veranderd en berekent Digidoor geen advies meer. 

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Aan ons onderwijs ligt een bepaalde kijk op mens en samenleving ten grondslag. Deze visie hebben we verwoord in een aantal basisprincipes:

  •  Ieder mens is uniek en mag zijn of haar eigen identiteit ontwikkelen. We ondersteunen kinderen hierbij door te werken aan zelfstandigheid, zelf keuzes maken, kritisch bewustzijn, creativiteit en sociale rechtvaardigheid. Wij geloven in gelijke kansen voor alle kinderen ongeacht ras, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid, sociaal milieu, levensbeschouwing.
  • Op onze school vinden we het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen door ervaren, ontdekken en onderzoeken. Een positief pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor kinderen om zich optimaal te ontwikkelen. Plezier hebben in het leren en het omgaan met de ander, zelfvertrouwen, elkaar iets gunnen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie,creativiteit en saamhorigheid zijn onze graadmeters. Wij werken hier met elkaar voortdurend aan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Iedereen is uniek
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2019 heeft De Optimist een verificatieonderzoek gehad in het kader van het vier jaarlijks onderzoek van Stichting Prisma.

In het rapport (zie bijlage) staan op bladzijde 22-25 de bevindingen van de inspectie.
Conclusie van de inspectie: Van de vier onderzochte standaarden krijgen alle standaarden de waardering goed. "Wij waren onder de indruk van de wijze waarop de school stelselmatig haar onderwijs evalueert. Op deze school is het heel duidelijk wat onder goed onderwijs wordt verstaan. Bovendien is dit een gezamenlijk beeld."

Terug naar boven